چرا سیگار می کشیم

سیگار باعث بیماری های مزمنی می شود که در سنین بالاتر ظاهر می شوند، مانند سرطان ریه و همچنین اثرات نامطلوبی بر سلامتی که در کوتاه مدت رخ می دهد. اثرات نامطلوب فوری و کوتاه مدت سیگار کشیدن بر سلامتی نسبت به اثرات بلند مدت سلامتی کمتر احتمال دارد که مستقیماً کشنده باشد. با این وجود، آن‌ها شاخص‌های بهداشت عمومی مهمی هستند، زیرا منجر به وضعیت سلامتی نامطلوب در طول زندگی در افراد سیگاری می‌شوند و به این دلیل که بسیاری از اثرات فیزیولوژیکی کوتاه‌ مدت به ‌طور مکانیکی به علت بیماری‌های ناشی از سیگار کمک می‌کنند که معمولاً تا دیرتر از نظر بالینی آشکار نمی‌شوند.

دقت کنید که سیگاری ها چه زمان به سراغ سیگار می روند. بیشتر آن ها وقتی خسته و کلافه اند، دست به سیگار می شوند. بعضی ها هم ناخودآگاه وقتی در حال فکر کردن هستند سراغ سیگار می روند. بعضی ها هم برایشان زمان فکر کردن یا خستگی فرقی نمی کند، چون سیگار کشیدن برای آن ها به یک عادت تبدیل شده است. بسیاری از مردم سیگار می کشند حتی با این که می دانند کشیدن سیگار برای سلامتی شان مضر است، با توجه به این شرایط چرا مردم سیگار می کشند.

چهار دلیل عمده برای کشیدن سیگار

1-یک دلیل به ایجاد احساس مثبت مرتبط می شود یعنی سیگار کشیدن برای تحریک، آرامش یا لذت. 

2- دلیل دیگر به کاهش احساس منفی مربوط می شود، هم چنین تسکین دادن اضطراب یا تنش. 

3- توجیه سوم این است که شاید سیگار کشیدن به رفتارهای عادی یا خودکار تبدیل شود که شخص آن را بدون آگاهی انجام می دهد. 

4- چهارم این که ممکن است شخص به کشیدن سیگار وابستگی روانی پیدا کند تا بر حالت های هیجانی مثبت یا منفی خود تسلط یابد.

سیگار و کنترل استرس

مردم از سیگار به عنوان وسیله ای برای تحمل استرس استفاده می کنند. سیگار کشیدن در میان نوجوانان کم سن و سال به میزان استرس در زندگی شان مربوط است. هر اندازه استرس آن ها بیشتر باشد آن ها بیشتر مستعد سیگار کشیدن می شوند. تقریباً همه آن هایی که سیگار می کشند، می دانند هر سیگار آن ها را یک قدم به زمین گیر شدن و بیماری نزدیک تر می کند، اما نمی توانند سیگارشان را ترک کنند، این ناتوانی فقط مخصوص مردم معمولی نیست، حتی پزشکانی هم وجود دارند که در مطب به بیماران شان تذکر می دهند از سیگار پرهیز کنند و خودشان در خلوت سیگار دود می کنند. 

مشکل افراد سیگاری

مشکل سیگاری ها این است که آن ها راه کارهای عملی کنار گذاشتن سیگار را نمی دانند. عوامل زیست شناختی نیز در تداوم مصرف سیگار مؤثر است. این واقعیت که سیگار کشیدن نوجوان با سیگار کشیدن پدر، مادر، خواهر و برادر او ارتباط زیادی دارد که نشان می دهد سیگار کشیدن در خانواده ها شایع است و بی تردید بخشی از این رابطه از فرآیندهای یادگیری اجتماعی حاصل می شود. هم چنین بعضی از شواهد نشان می دهد که نیکوتینی که در دوران بارداری از یک مادر سیگاری به فرزندش انتقال یافته ممکن است کودک را در برابر اثرهای اعتیاد آور نیکوتینی مستعدتر سازد. 

چرا سیگار می کشیم

برای ترک سیگار شما باید در ابتدا شرایط را به نفع خود کنید

باید تصمیم قطعی خود را برای ترک سیگار بگیرید و اجازه ندهید که هیچ عذر و بهانه ای شما را از تصمیم خود منصرف کند. هزاران نفر تصمیم به ترک سیگار گرفته اند و به دلیل انگیزه بالایی که داشته اند نیز موفق شده اند. هر موفقیتی در این دنیا از یک ایده، یک تصمیم و یک اراده قوی آغاز می شود. ترک سیگار هم یک موفقیت است. کنار گذاشتن سیگار یکی از بهترین کارهایی است که برای سلامتی خود می توانید انجام دهید. 

ترک سیگار

برای ترک دخانیات آن چه که لازم است از بین بردن انگیزه های سیگار کشیدن است. روش های ترک آسان سیگار دقیقاً به این مشکل می پردازند و هوس سیگار کشیدن را در افراد از بین می برد. نتیجه تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد، موفق ترین ترک کنندگان سیگار کسانی هستند که پیش از کشیدن آخرین سیگار، به خوبی خود را آماده کرده اند. اولین قدم در ترک هر عادتی این است که آن عادت را خوب بشناسید. هر شخص سیگاری در ساعات مشخصی از روز و یا در موقعیت های خاصی، به سیگار پناه می برد. هوشیار باشید و بیبنید چه عواملی، میل به سیگار را در شما بیدار می کند.