سیگار و اضافه وزن

وقتی به دنبال ایجاد آرامش هستیم غالباً از رفتارهای تکانشی و اشتباه کمک می گیریم. نمونه این رفتارهای غلط پرخوری های عصبی یا کشیدن سیگار است. زمانی که فرد دچار انواع احساسات منفی است سعی در رفع آن ها و رسیدن به آرامش هیجانی می کند. متاسفانه غذا خوردن و سیگار کشیدن برای حل مسله رفتاری ناسالم و کاملاً اشتباه است و باید با یادگیری فنون خود آرامش بخشی جایگزین شود.

بعضی افراد می گویند سیگار کشیدن درست مثل غذا خوردن آرامش هیجانی ایجاد می کند. وقتی حس می کنیم ناراضی هستیم یا کسی دوستمان ندارد به آن نیاز داریم. یعنی یک سیگار می تواند نقش یک پستانک یا پتوی گرم و نرم، یا یک اسباب بازی را برایمان ایفا کند.

رابطه کودکی و سیگار

برخی نیز می گویند علت سیگار کشیدن این است که وقتی بچه بودیم از شیر مادر نخورده ایم و درست توسط مادرمان تربیت نشده ایم. آیا برای جبران این نقص باید دائماً چیزی در دهانمان بگذاریم؟ این بهانه خنده داری است که چون در کودکی به اندازه کافی محبت ندیده ایم، به همین خاطر به سیگار روی آورده ایم. پس مقصر نیستیم. این حرف درستی نیست.

چرا ما سیگار می کشیم

حقیقت این است که متاسفانه ما هدف معامله گرها و قاچاق چی های بی وجدان قرار گرفتیم که ما را به نیکوتین معتاد کردند. ما سیگار می کشیم چون معتاد به نیکوتین هستیم و باید مقدار مصرفمان را به موقع تأمین کنیم. ما سیگار می کشیم چون به مصرف مواد مخدر معتاد شده ایم، که اگر آن را نداشته باشیم احساس ناخوشایندی پیدا خواهیم کرد چون مغزمان هنوز متوجه تأثیرات ظریف این ماده مخدر نشده است.

اگر به موقع به نیکوتین مورد نیاز دست پیدا نکنیم حسابی کلافه می شویم. تشنگی، یک احساس روزمره است که آن را درک می کنیم. اگر احساس کنیم شکممان خالی است طبیعتاً سراغ غذا می رویم و غذا پیدا می کنیم. این باعث می شود احساس راحتی کنیم. اگر غذا نخوریم، این بی غذایی به زودی روی هیجانات و توانایی هایمان و روی عملکرد صحیح اثر می گذارد.

اگر مدتی بدون غذا بمانیم تحریک پذیر می شویم و نمی توانیم تمرکز کنیم. اگر قند کافی روزانه دریافت نکنیم بدخلق می شویم. اگر یکی دو روز غذا نخوریم اراده و توان انجام ساده ترین کارها را از دست خواهیم داد چون احساس ضعف و خستگی می کنیم.

سیگار و اضافه وزن

تمایل به سیگار

حس تحریک پذیر تمایل به نیکوتین که در زمان ترک سیگار تجربه می کنید شبیه حس گرسنه بودن است. اما وقتی آن را احساس می کنید هیچ غذایی هر قدر هم خوب باشد جای آن را نخواهد گرفت. حتی اگر کل شیرینی یک قنادی را بخرید باز هم به آن طعمی که دنبالش هستید دست نخواهید یافت. با ترک سیگار واقعاً وزن کم می کنید. مزه غذا خیلی بهتر می شود و از سوءهاضمه رهایی می یابید.

غذای آماده کمتری می خورید. جالب است بدانید در طب چینی، سیگار کشیدن عامل گرمای ریه ها و معده به حساب می آید. وجود گرما در یک اندام غالباً باعث به هم خوردن عملکرد آن و سوءهاضمه می شود. این شمایید که تصمیم می گیرید زیاد غذا بخورید یا کم. صرف نظر از این که جزو کسانی هستید که با مسائل مربوط به اضافه وزن درگیر است یا نه قادرید به راحتی یک کاسه سالاد را به یک بسته شکلات ترجیح دهید.

ترک سیگار

اگر سیگار نکشید کنترل بیشتری بر زندگی تان خواهید داشت. در مقایسه با گذشته، انرژی تان بیشتر و فعال تر خواهد شد. از تک تک لقمه های غذایتان لذت خواهید برد چون جوانه های چشایی تان بهبود پیدا می کنند. همه این اتفاقات مثبت با ترک اعتیاد به سیگار برای شما اتفاق می افتد.