سیستم ایمنی و الکل

استفاده از الکل در مدت زمان طولانی مشکلات طولانی مدت سیستم ایمنی بدن را ایجاد می کند. در حالی که اثرات واقعی الکل بر روی سیستم ایمنی بدن در سطح شیمیایی و سلولی پیچیده است ، نشان داده شده است که استفاده مزمن از الکل در هر منطقه از سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد. خطر ابتلا به عفونت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، حتی باعث ایجاد عفونت هایی می شود که فرد سالم به طور معمول در معرض خطر آن نیست.

وظیفه دستگاه ایمنی بدن شناسایی و تمیز دادن سلول ها و مولکول های خودی از بیگانه و از بین بردن غیرخودی هاست. گاهی اختلال در کارکرد این دستگاه موجب می‌شود تا سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های خودی حمله کند و سبب بروز بیماری‌هایی در بدن شود تحت عنوان بیماری های اتو ایمیون (اختلالات خود ایمنی)

سیستم ایمنی بدن شامل اجزای مختلف دفاعی است از پوست و لایه های مخاطی گرفته تا برخی آنزیم ها و انواع گلبول های سفید خون. این دستگاه بدن برای عملکرد درست نیاز به ویتامین های مختلف از جمله ویتامین های (ای، سی و آ) و مواد معدنی چون زینک (روی)، آهن، اسید فولیک، سلنیوم و . . . دارد.

مصرف الکل و تضعیف سیستم ایمنی

مصرف مقادیر زیاد الکل از دو طریق عمده سبب تضعیف سیستم ایمنی می شود. نخست بدن را از موادی که سبب تقویت عملکرد سیستم ایمنی می شوند مثل ویتامین ها و مواد معدنی نام برده و محروم می کند و دوم این که مقادیر زیاد الکل همانند قندها عملکرد دفاعی گلبول های سفید خون را مختل می نماید.

در چنین شرایط ایمنی بدن کم شده، بدن در مقابل حمله ویروس‌ها و باکتری‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شود و فرد مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی از ذات الریه تا ایدز می شود. در این شرایط درمان اعتیاد به الکل و ترک الکل هر چه زودتر باید انجام پذیرد.

کاهش سیستم ایمنی بدن با مصرف الکل

سیستم دفاع ایمنی بدن، در افرادی که با نوشیدن مقادیر بالایی از الکل مست می شوند کاهش می یابد. تنها 20 دقیقه پس از رسیدن سطح الکل خون به میزان مسمومیت، فعالیت سیستم دفاعی بدن به شدت کاهش پیدا می کند. کاهش سیستم ایمنی بدن، می تواند بهبود آسیب هایی را که در بدن ایجاد می شود را به تأخیر بیندازد.

سیستم ایمنی و الکل

دستگاه دفع ادرار و الکل

دستگاه دفع ادرار (دستگاه میزش) شامل کلیه‌ها، مثانه، دو میزنای و پیشابراه است. اصلی‌ترین جزء این دستگاه‌ کلیه ها هستند. که در بدن حکم کارخانه های تصفیه بدن را دارند. به طوری که در هر ساعت حدود ۷ لیتر مایع را از خون جدا و آن را تصفیه می کنند. مواد مفید و سودمند را به خون باز می گردانند و مواد مضر و زائد همچون اوره و اسید اوریک را به همراه آب از راه میزنای به مثانه منتقل می‌کنند که پس از عبور از پیشابراه از بدن دفع شوند.

اثر دیورتیک (ادرارآوری) الکل

از وظایف دیگر دستگاه ادراری می توان به تنظیم فشارخون و کنترل میزان الکترولیت ها (سدیم، پتاسیم، کلسیم و . . .) و متابولیت ها در بدن اشاره کرد. الکل در کل اثر دیورتیک دارد یعنی ادرارآور است و خود این دفع زیاد آب از بدن می تواند عامل سردرد، حالت تهوع و خشکی دهان پس از مصرف مقادیر بالای الکل باشد.

برای آن که کلیه ها بتوانند کار تصفیه خون را به درستی انجام دهند باید میزان خونی که برای تصفیه روزانه کلیه‌ها می‌شود مشخص و ثابت باشد که در افراد سالم این چنین است اما در اشخاصی که به فشارخون بالا و یا بیماری‌های کبدی ناشی از مصرف طولانی مدت الکل مبتلا هستند، اختلال در عملکرد کلیه ها مشاهده می‌شود. به طوری که در افراد وابسته به مصرف الکل احتمال ابتلا به بیماری‌های کلیوی دو برابر بیشتر از افرادی است که الکل مصرف نمی کنند.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی با امکانات منحصر به فرد تخصصی در زمینه بستری و درمان اعتیاد آماده ارائه خدمات به صورت شبانه روزی به بیماران محترم می باشد.