ملاک های تشخیصی برای ترک الکل

ترک یا قطع نوشیدن الکل بعد از مدت زمان طولانی باعث بیش فعالی دستگاه عصبی و اختلال روانی و عملکرد نادرست و تخریب حافظه و صدها مشکل دیگر می گردد. این نشانه ها در بیمارانی که در جریان ترک الکل قرار گرفته اند بروز می کند و فرد در حال ترک الکل باید تحت درمان های دارویی و روان پزشکی قرار بگیرد.

توقف (یاکاهش) مصرف طولانی و زیاد الکل باعث بروز علائمی مانند بیش فعالی دستگاه خود مختار (مانند تعریق یا تعداد نبض بالاتر از صد)، افزایش لرزش دست، بی خوابی، تهوع یا استفراغ، خطاهای حسی یا توهمات گذرای بینایی، لامسه یا شنوایی، سراسیمگی روانی – حرکتی، اضطراب، حملات تشنجی سرع، موجب ناراحتی قابل ملاحظه ی بالینی یا تخریب عملکرد شغلی-اجتماعی و یا سایر تخریب های مهم عملکردی شده است.

نشانه های ناشی از بیماری طبی-عمومی نبوده و یک اختلال روانی دیگر توضیح بهتری برای آن ها نیست. سندروم ترک الکل تحمل و انتباق بدنی شدیدی ایجاد می کند به طوری که قطع مصرف ممکن است سبب بروز سندروم ترک اعتیاد شود.

سندروم ترک الکل

سندروم ترک الکل با بی خوابی، شواهد بیش فعالی دستگاه عصبی خود مختار و احساس اضطراب همراه است. علل شایع مرگ در افراد دچار اختلالات مرتبط با الکل شامل خودکشی، سرطان، بیماری قلبی، بیماری کبدی، و در نیمی از حوادث رانندگی الکل دخالت دارد. دلیریوم ترک الکل، اختلال در هشیاری و وضعیت شناختی فرد پس از قطع مصرف است که یک فوریت طبی است و می تواند به مرگ و میر منجر شود.

علائم ترک الکل

1. بیش فعالی دستگاه خود مختار نظیر تاکی کاردی، تعریق، تب، اضطراب، بی خوابی و افزایش فشارخون.

2. دپرپونی های ادراکی که غالباً به صورت توهمات بینایی و لامسه تظاهر میکند.

3. نوسان محیط فعالیت روانی-حرکتی، از تحریک پذیری مفرط گرفته تا بی حالی.

بهترین درمان دلیریوم ترمنس

پیشگیری، بدین صورت که بیمارانی را که در جریان ترک الکل قرار گرفته اند باید تحت درمان با بنزودیازپین ها قرار دارد.

خصوصیت اصلی اختلال نسیانی پایدار ناشی از الکل

خصوصیت اصلی آن، اختلال در حافظه کوتاه مدت است که در اثر مصرف مفرط و طولانی مدت الکل ایجاد شده است.

نام های کلاسیک اختلال نسیانی پایدار ناشی از الکل

آنسفالوپاتی ورنیکه (حاد) و سندروم کورساکوف مزمن. وجه مشترک فیزیوپاتولوژیک دو سندروم آنسفالوپاتی ورنیکه و کورساکوف چیست و چگونه پدید می آید؟

کمبود تیامین که در نتیجه عادات غذایی بد یا مشکلات سوءجذبی به وجود می آید.

ملاک های تشخیصی برای ترک الکل

مشخصات آنسفالوپاتی ورنیکه یا الکلی

آتاکسی، سر در گمی، انواعی از ناهنجاری های حرکتی چشمی از جمله: فلج عضله مستقیم خارجی و فلج نگاه دو چشمی. سندروم تخریب روانی (به خصوص اختلال حافظه نزدیک و فراموشی پیش گستر در یک بیمار هوشیار و پاسخگو.

توهم ناشی از ترک الکل با توهم اسکیزوفرنی چه تفاوتی دارد؟

وجه افتراق توهمات مربوط به ترک الکل از توهمات اسکیزوفرنی، ارتباط زمانی با ترک الکل، فقدان سابقه کلاسیک اسکیزوفرنی و طول مدت معمولاً کوتاه این توهمات است.

تفاوت توهمات مربوط به ترک الکل از دلیریوم ترمنت

وجود نظام حسی روشن در بیمار.

مسمومیت الکلی فرد

یک سندروم شدید رفتاری است که به سرعت پس از مصرف مقادیر کمی الکل در اکثر افراد اثرات رفتاری جزئی دارد، پدید می آید. افراد مبتلا به این مسمومیت افرادی دچار سردرگمی، اختلال موقعیت سنجی و دارای خطاهای حسی، هذیان های گذرا و توهمات بینایی گزارش شده اند و نیز این افراد ممکن است افکار خودکشی داشته و اقدام به خودکشی نمایند.