اثرات کافئین و الکل در زنان

مصرف بالای کافئین و الکل در زنان علاوه بر اینکه می تواند باعث انواع بیماری ها و مرگ و میر شود، بر روی جنین آن ها نیز تأثیر می گذارد. رابطه بین نوشیدنی های کافئینه و الکل با هورمون های تولید مثل در زنان باعث می شود که جنین نتواند به طور طبیعی رشد کند و یا دچار عقب افتادگی شود.

بین مصرف کافئین در زنان و تأثیر در لقاح و کاهش مختصر وزن نوزاد در بدو تولد، ارتباطی وجود دارد. برای زنی که می خواهد باردار شود، به خصوص اگر مشکلاتی در زمینه باردار شدن داشته است، بهتر است مصرف کافئین را کنار بگذارد.

مصرف کافئین در بارداری

به همین ترتیب در زنان بارداد که مصرف متوسط تا بالای کافئین دارند گفتگو در مورد کاهش مصرف روزانه کافئین ضروری است و نیاز به انجام مشاوره دارند.

شایع ترین علت عقب ماندگی ذهنی

شایع ترین علت عقب ماندگی ذهنی در ایالات متحده سندروم جنینی الکلی است. شیرخواران مبتلا به سندروم جنینی الکلی دارای میکروسوفالی، بد شکلی های جمجه ای – صورتی و نقایص اندامی و قلبی در این نوع بیماران شایع است. قد کوتاه در بزرگسالی و بروز طیفی از رفتارهای غیرانطباق پذیر را نیز به سندروم نسبت داده اند.

• چه علائمی در سیر مشکلات مربوط به الکل به نفع پیش آگهی خوب است؟

1. فقدان اختلال شخصیت ضداجتماعی قبلی یا تشخیص سوء مصرف مواد مخدر.

2. وجود شواهدی از ثبات عمومی زندگی در رابطه با شغل، تداوم روابط خانوادگی نزدیکی و فقدان مشکلات قانونی جدی.

3. در صورتی که بیمار دوره ی کامل بازپروری اولیه را بگذارند احتمالاً تداوم پرهیز بالاست.

• سابقه وجود چه نوع اختلالاتی در کودکی، میزان بروز الکلیسم را در بزرگسالی افزایش می دهد؟

سابقه اخلال کم توجهی – بیش فعالی، اختلال سلوک و یا هر دو.

اثرات کافئین و الکل در زنان

• چهار رشته از شواهدی که تأثیر عوامل ژنتیک را در بروز اختلال الکلیسم تأیید می کنند توضیح دهید؟

1. میزان مشکلات ناشی از الکل با تعداد بستگان الکلی، شدت بیماری آن ها و میزان شباهت ژنتیکی آن ها با فرد مورد مطالعه رابطه ای مستقیم دارد.

2. در اکثر مطالعات، میزان شباهت یا همگامی در مورد مشکلات مرتبط با الکل در دوقلوهای یکسان افراد الکلی به مراتب بیش از دوقلوهای ناهمسان گزارش شده است.

3. مطالعات مربوط به فرزند خواندگی نشان داده است که خطر بروز الکلیسم در اولاد افراد الکی بیش از سایرین است و این خطر حتی در صورتی که فرزندان افراد الکلی از بدو تولد از والدین زیستی خود جدا شوند همچنان پابرجاست.

از سوی دیگر خطر بروز مشکلات شدید مرتبط با الکل در کودکانی که در خانواده های الکلی به فرزند خواندگی پذیرفته شده اند افزایش نمی یابد. مطالعات حیوانی اهمیت انواعی از ژن های فعال ناشناخته را در مصرف الکل نشان داده اند.

حدود ده درصد الکل مصرفی از معده و باقی آن یعنی نود درصد از طریق روده کوچک جذب می شود. اوج غلظت الکل در خون بین 30 تا 90 دقیقه و معمولاً بین 45 تا 60 دقیقه حاصل می شود. مصرف الکل با شکم خالی، مصرف سریع آن در زمان کوتاه سبب جذب سریع آن می شود.

آثار مسمومیت، زمانی که غلظت الکل در خون در حال افزایش است بیشتر از زمانی است که غلظت آن در حال نزول است که به این اثر ملانبی می گویند، به همین دلیل سرعت جذب، رابطه مستقیم با واکنش های مسمومیت (مستی) دارد.

4. زن ها به علت پایین بودن سطح ADH نسبت به مردها با مصرف مقادیر یکسان الکل، آسان تر و شدیدتر دچار مسمومیت می شوند.