پیشنهادهایی برای کمک به ترک سیگار

سیگار کشیدن یک عادت مضر است که می تواند منجر به عوارض شدید سلامتی و مرگ شود. هنگامی که یک فرد سیگار را ترک می کند، بدن به طور طبیعی شروع به بهبودی می کند و به مرور زمان حیات یک فرد غیر سیگاری را به دست می آورد. سیگار نکشیدن خطرات ناشی از مصرف نیکوتین را کاهش می دهد و سلامت کلی را بهبود می بخشد و ترک سیگار را برای هر کسی که این عادت را شروع کرده است، انتخابی عالی است.

ده راه برای کمک به شما در مقاومت در برابر میل به سیگار کشیدن یا استفاده از تنباکو در هنگام بروز ولع مصرف دخانیات وجود دارد.

1. درمان جایگزین نیکوتین را امتحان کنید

  • از پزشک خود در مورد درمان جایگزین نیکوتین سوال کنید. گزینه ها عبارتند از
  • نیکوتین تجویزی در اسپری بینی
  • چسب های نیکوتینی، آدامس و قرص نیکوتین
  • داروهای تجویزی غیر نیکوتینی برای ترک سیگار مانند بوپروپیون و وارنیکلین
  • درمان‌های جایگزین نیکوتین کوتاه ‌مدت مانند آدامس نیکوتین، قرص‌های پاستیل، اسپری‌های بینی یا استنشاق‌ها می‌توانند به شما در غلبه بر هوس شدید کمک کنند. این درمان‌های کوتاه‌ اثر عموماً در ترکیب با چسب‌های نیکوتین با اثر طولانی یا یکی از داروهای غیر نیکوتینی بی‌خطر هستند.
  • سیگارهای الکترونیکی اخیراً به عنوان جایگزینی برای سیگارهای سنتی مورد توجه قرار گرفته اند. با این حال، مطالعات بیشتری برای تعیین اثربخشی سیگارهای الکترونیکی برای ترک سیگار و ایمنی طولانی مدت این وسایل مورد نیاز است.

2. از عوامل محرک اجتناب کنید

میل به تنباکو در شرایطی که اغلب تنباکو می‌کشید یا می‌جوید، قوی‌تر است، مانند مهمانی‌ها، یا زمانی که استرس دارید یا قهوه می‌نوشید. موقعیت‌های محرک خود را شناسایی کنید و برنامه‌ای داشته باشید تا به طور کامل از آن ها اجتناب کنید یا بدون استفاده از تنباکو از آن ها عبور کنید.

خود را برای عود سیگار آماده نکنید. به عنوان مثال، اگر معمولاً در حین صحبت با تلفن سیگار می کشیدید، یک خودکار و کاغذ در نزدیکی خود نگه دارید تا به جای سیگار کشیدن، خود را با دو دل کردن مشغول کنید.

3. ایجاد کردن تأخیر

اگر احساس می‌کنید می‌خواهید تسلیم هوس تنباکو شوید، به خود بگویید که ابتدا باید 10 دقیقه دیگر صبر کنید و سپس کاری کنید که حواس خود را برای این مدت پرت کنید. سعی کنید به یک منطقه عمومی و عاری از دود بروید. این ترفندهای ساده ممکن است برای از بین بردن ولع مصرف تنباکو کافی باشد.

4. چیزی را دهانتان بجوید

برای مبارزه با ولع مصرف تنباکو دهان خود را مشغول کنید. آدامس بدون قند یا آب نبات سفت بجوید، یا هویج خام، کرفس، آجیل یا تخمه آفتابگردان بخورید. خوراکی می تواند چیزی ترد و رضایت بخش باشد.

پیشنهادهایی برای کمک به ترک سیگار

5. «فقط یک» نداشته باشید

ممکن است وسوسه شوید که فقط یک نخ سیگار بخورید تا ولع مصرف تنباکو را برطرف کنید. اما خودتان را گول نزنید که می توانید در آنجا متوقف شوید. بیشتر اوقات، داشتن یک مورد منجر به دیگری می شود و ممکن است دوباره از تنباکو استفاده کنید.

6. فعالیت بدنی داشته باشید

فعالیت بدنی می تواند به منحرف شدن حواس شما از هوس سیگار و کاهش شدت آن کمک کند. حتی فعالیت بدنی کوتاه مدت مانند چند بار بالا و پایین دویدن از پله ها می تواند ولع مصرف تنباکو را از بین ببرد. برای پیاده روی یا دویدن بیرون بروید.

اگر در خانه یا محل کار گیر کرده اید، اسکات، خم شدن عمیق زانو، فشار دادن، دویدن در محل، یا بالا و پایین رفتن از پله ها را امتحان کنید. اگر فعالیت بدنی برای شما جالب نیست، دعا، سوزن دوزی، چوب کاری یا روزنامه نگاری را امتحان کنید. یا کارهایی را برای حواس پرتی انجام دهید، مانند جاروبرقی یا نوشتن یک متن.

7. تکنیک های تمدد اعصاب را تمرین کنید

سیگار کشیدن ممکن است راه شما برای مقابله با استرس بوده باشد. مقاومت در برابر ولع مصرف دخانیات خود می تواند استرس زا باشد. با تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب، مانند تمرین‌های تنفس عمیق، آرام‌سازی عضلات، یوگا، تجسم، ماساژ یا گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش، استرس را از خود دور کنید.

8. برای تقویت مقاومت در برابر سیگار با دوستتان تماس بگیرید

برای کمک به تلاش شما برای مقاومت در برابر ولع مصرف تنباکو، با یکی از اعضای خانواده، دوستان یا اعضای گروه پشتیبانی، تماس تلفنی بگیرید، با هم به پیاده روی بروید، یا دور هم جمع شوید تا در مورد هوس های خود احساس همدردی کنید.

9. برای پشتیبانی ترک سیگار آنلاین شوید

به یک برنامه آنلاین ترک سیگار بپیوندید یا وبلاگ یک ترک کننده را بخوانید و افکار تشویق کننده را برای شخص دیگری که ممکن است با هوس سیگار دست و پنجه نرم کند ارسال کنید. از نحوه برخورد دیگران با هوس سیگار خود بیاموزید. 

10. مزایای ترک سیگار را به خود یادآوری کنید

دلایلی را که می خواهید سیگار را ترک کنید و در برابر هوس سیگار مقاومت کنید، یادداشت کنید یا با صدای بلند بگویید این احساسات می توانند شامل احساس بهتر شدن، احساس سالم تر شدن، پس انداز کردن پول و دور نگه داشتن عزیزان خود از دود سیگار باشد.

به یاد داشته باشید، تلاش برای غلبه بر میل به مصرف سیگار همیشه بهتر از انجام هیچ کاری است و هر بار که در برابر هوس تنباکو مقاومت می کنید، یک قدم به پاک بودن کامل از تنباکو نزدیک می شوید.