سیگار الکترونیکی (ویپ)

سیگار الکترونیکی (ویپ)
بسیاری از بزرگسالان برای ترک سیگار از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند. با این حال، اکثر مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی سیگار کشیدن را ترک نمی کنند و در عوض از هر دو محصول (معروف به استفاده دوگانه) استفاده می کنند استفاده دوگانه راهی مؤثر برای حفظ سلامت شما نیست، خواه از سیگارهای الکترونیکی، تنباکوی بدون دود یا سایر محصولات دخانی علاوه بر سیگارهای معمولی استفاده کنید، زیرا سیگار کشیدن حتی چند نخ سیگار در روز می تواند خطرناک باشد، ترک سیگار به طور کامل، بسیار مهم برای حفاظت از سلامت خود است.

اگر از سیگارهای الکترونیکی به عنوان جایگزین کامل سیگارهای معمولی و سایر محصولات دخانی استفاده شود، می تواند برای بزرگسالانی که سیگار می کشند و باردار نیستند جایگزین مناسبی باشد.

در حالی که سیگارهای الکترونیکی می توانند به نفع برخی افراد باشند و به دیگران آسیب برساند، دانشمندان هنوز چیزهای زیادی در مورد این که آیا سیگارهای الکترونیکی در کمک به ترک سیگار بزرگسالان مؤثر است، دارند.

اگر تا به حال سیگار نکشیده اید یا از سایر دخانیات یا سیگارهای الکترونیکی استفاده نکرده اید، بهتر است اصلاً شروع نکنید.

سیگارهای الکترونیکی چیست

سیگارهای الکترونیکی دارای اشکال و اندازه های مختلفی هستند. بیشتر آن ها دارای یک باتری، یک عنصر گرمایش و مکانی برای نگهداری مایعات هستند.

سیگارهای الکترونیکی با گرم کردن مایعی که معمولاً حاوی نیکوتین است، داروی اعتیادآور در سیگارهای معمولی، سیگارها و سایر محصولات دخانی، طعم دهنده ها و سایر مواد شیمیایی که به ساختن آئروسل کمک می کنند.  مصرف کنندگان این آئروسل را در ریه های خود استنشاق می کنند. وقتی کاربر در هوا بازدم می کند، در این آئروسل نفس می کشد.

سیگارهای الکترونیکی با نام های مختلف شناخته می شوند. گاهی اوقات «سیگارهای الکترونیکی»، «قلیان های الکترونیکی»، «مد»، «قلم های تهویه»، «ویپ»، «سیستم های مخزن» و «سیستم های الکترونیکی تحویل نیکوتین» نامیده می شوند.

برخی از سیگارهای الکترونیکی شبیه سیگارهای معمولی، سیگارها یا پیپ ها هستند. برخی شبیه قلم و سایر وسایل روزمره هستند. استفاده از سیگار الکترونیکی گاهی اوقات «بخار» نامیده می شود.

از سیگارهای الکترونیکی می توان برای انتقال ماری جوانا و سایر مواد مخدر استفاده کرد.

آئروسل سیگار الکترونیکی چیست

آئروسل سیگار الکترونیکی که کاربران از دستگاه تنفس کرده و بازدم می کنند می تواند حاوی مواد مضر و بالقوه مضر باشد.

مضرات سیگارهای الکترونیکی

  • نیکوتین
  • ذرات فوق ریز که می توانند در اعماق ریه ها استنشاق شوند
  • طعم دهنده مانند دیاستیل، ماده شیمیایی مرتبط با بیماری جدی ریه
  • ترکیبات آلی فرار
  • مواد شیمیایی سرطان زا
  • فلزات سنگین مانند نیکل، قلع و سرب

برای مصرف کنندگان دشوار است که بدانند محصولات سیگار الکترونیکی شامل چه چیزهایی است. به عنوان مثال، برخی از سیگارهای الکترونیکی که حاوی صفر درصد نیکوتین هستند، حتماً دارای نیکوتین هستند.

سیگار الکترونیکی

عوارض سیگارهای الکترونیکی برای سلامتی

  • سیگارهای الکترونیکی هنوز کاملاً جدید هستند و دانشمندان هنوز در مورد اثرات طولانی مدت آن ها بر سلامتی آگاهی دارند
  • اکثر سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند که دارای اثرات مخربی بر سلامتی است
  • نیکوتین بسیار اعتیادآور است
  • نیکوتین برای جنین های در حال رشد سمی است
  • نیکوتین می تواند به رشد مغز نوجوانان و جوانان آسیب برساند، که در اوایل تا اواسط دهه 20 ادامه می یابد
  • نیکوتین برای سلامت مادران باردار و نوزادان در حال رشد آن ها خطرناک است
سیگار الکترونیکی علاوه بر نیکوتین، می تواند حاوی موادی باشد که به بدن آسیب می رساند که شامل مواد شیمیایی سرطان زا و ذرات ریز است که به عمق ریه ها می رسند. با این حال، آئروسل سیگار الکترونیکی به طور کلی حاوی مواد شیمیایی مضر کمتری نسبت به دود ناشی از محصولات تنباکو سوخته است.

خطرات سیگارهای الکترونیکی برای نوجوانان، جوانان و مادران باردار

بیشتر سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند که برای جنین های در حال رشد اعتیادآور و سمی است. قرار گرفتن در معرض نیکوتین همچنین می تواند به رشد مغز نوجوانان و جوانان آسیب برساند، که از اوایل تا اواسط دهه 20 ادامه می یابد. آئروسل سیگار الکترونیکی می تواند حاوی مواد شیمیایی مضر برای ریه ها باشد و مصرف سیگار الکترونیکی جوانان با استفاده از سایر محصولات دخانی از جمله سیگار همراه است.  

مقایسه سیگارهای الکترونیکی با سیگارهای معمولی

بله، اما این بدان معنا نیست که سیگارهای الکترونیکی بی خطر هستند. آئروسل سیگار الکترونیکی به طور کلی حاوی مواد شیمیایی سمی کمتری نسبت به ترکیب مرگبار 7000 ماده شیمیایی موجود در دود سیگارهای معمولی است با این حال، آئروسل سیگار الکترونیکی بی ضرر نیست. این می تواند حاوی مواد مضر از جمله نیکوتین، فلزات سنگین مانند سرب، ترکیبات آلی فرار و عوامل ایجاد کننده سرطان باشد.

آیا سیگارهای الکترونیکی می توانند به بزرگسالان در ترک سیگار کمک کنند؟

سیگارهای الکترونیکی در حال حاضر به عنوان کمک ترک سیگار تأیید نشده اند. گروهی از متخصصان بهداشت که توصیه هایی در مورد مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه ارائه می دهند، به این نتیجه رسیده استنماد خارجی شواهد برای توصیه سیگارهای الکترونیکی برای ترک سیگار در بزرگسالان، از جمله بزرگسالان باردار، کافی نیست. 

با این حال، سیگارهای الکترونیکی ممکن است به بزرگسالان غیر باردار که سیگار می کشند، کمک کنند اگر به عنوان جایگزین کامل برای همه سیگارها و سایر محصولات دخانی استفاده شود.