سیگار و سلامتی

دود سیگار شما برای سایر افراد نیز مضر است، آن ها دود دست دوم شما را تنفس می کنند و می توانند بسیاری از مشکلات مشابه سیگاری ها را تجربه کنند که شامل بیماری های قلبی و سرطان ریه می شود. کودکانی که در معرض دود سیگار قرار دارند بیشتر در معرض عفونت گوش، سرماخوردگی، ذات الریه، برونشیت و آسم شدید هستند. مادرانی که در دوران بارداری دود سیگار تنفس می کنند، بیشتر احتمال دارد زایمان زودرس داشته باشند و نوزادانی با وزن کم هنگام تولد داشته باشند.

سیگار کشیدن برای سلامتی چه خطراتی دارد

سیگار کشیدن یکی از بزرگترین عوامل مرگ و میر و بیماری در جهان است. سالانه هزاران نفر بر اثر استعمال سیگار می میرند و بسیاری دیگر با بیماری های ناتوان کننده مرتبط با سیگار زندگی می کنند. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیش از ۵۰ بیماری جدی را افزایش می دهد. برخی از آن ها ممکن است کشنده باشند و برخی دیگر می توانند صدمات طولانی مدت جبران ناپذیری به سلامتی شما وارد کنند.  

سیگار در دو مورد ممکن است شما را بیمار کند

اگر خودتان سیگار می کشید

اگر افراد اطراف شما سیگار می کشند (سیگار کشیدن غیرفعال)

تأثیر سیگار بر سلامتی

سیگار کشیدن باعث ایجاد حدود ۷ مورد از هر۱۰ مورد سرطان ریه (۷۰%) می شود. همچنین باعث ایجاد سرطان در بسیاری از نقاط دیگر بدن می شود، از جمله دهان، گلو، حنجره، مری، مثانه، روده، دهانه رحم، کلیه، کبد، معده و لوزالمعده. سیگار کشیدن به قلب و گردش خون آسیب می رساند. کاهش استعمال سیگار این علائم را تا حدی کاهش می دهد.

خطر ابتلا به بیماری در افراد سیگاری

بیماری عروق کرونر قلب 

حمله قلبی

سکته

بیماری عروق محیطی (آسیب عروق خونی)

بیماری عروق مغزی (عروق آسیب دیده که خون را به مغز می رسانند)

سیگار کشیدن همچنین به ریه ها آسیب می رساند و منجر به شرایطی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه که شامل برونشیت و آمفیزم است و پنومونیمی شود. 

سیگار کشیدن همچنین می تواند علائم شرایط تنفسی مانند آسم یا عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی را بدتر یا طولانی تر کند.

در مردان، سیگار کشیدن می تواند باعث ناتوانی جنسی شود زیرا خون رسانی به آلت تناسلی را محدود می کند.

همچنین می تواند باروری مردان و زنان را کاهش دهد.

سیگار و سلامتی

خطرات سیگار کشیدن غیرفعال برای سلامتی

دود دست دوم از نوک سیگار روشن شده و دودی که سیگار خارج می شود می آید. تنفس در دود سیگار، که به آن سیگار کشیدن غیرفعال نیز می گویند، خطر ابتلا به شرایط مشابه سیگاری ها را افزایش می دهد.       

هرگز سیگار نکشید اما اگر همسری دارید که سیگار می کشد، به دلیل سمی بودن نیکوتین آن، خطر ابتلا به سرطان ریه حدود یک چهارم در شما افزایش می یابد. نوزادان و کودکان به ویژه در برابر اثرات دود سیگار آسیب پذیر هستند.      

کودکانی که در معرض دود غیرفعال سیگار هستند در معرض خطر ابتلا به عفونت قفسه سینه، مننژیت و سرفه مداوم هستند و در صورت ابتلا به آسم، علائم آن ها بدتر می شود.        

آن ها همچنین در معرض افزایش خطر مرگ و نوعی عفونت گوش هستند.

خطرات سیگار کشیدن در دوران بارداری برای سلامتی

اگر در دوران بارداری سیگار می کشید، سلامتی نوزاد متولد نشده خود را نیز به خطر می اندازید.

عوارض و خطرات سیگار کشیدن در دوران بارداری

  • سقط جنین
  • زایمان زودرس (زودرس)
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • مرده زایی 

چرا باید سیگار را ترک کنم

به یاد داشته باشید، هیچ سطح ایمن از مصرف دخانیات وجود ندارد. کشیدن حتی یک نخ سیگار در روز در طول عمر می تواند باعث سرطان های مرتبط با سیگار کشیدن و مرگ زودرس شود. ترک سیگار می تواند خطر مشکلات سلامتی را کاهش دهد. هرچه زودتر ترک کنید، سود بیشتری خواهید برد.

برخی از فواید فوری ترک سیگار

  • کاهش ضربان قلب و فشار خون
  • مونوکسید کربن کمتر در خون (مونوکسید کربن توانایی خون در حمل اکسیژن را کاهش می دهد)
  • گردش بهتر خون
  • سرفه و خس خس کمتر سینه