معمای اعتیاد به سیگار

افراد غیر سیگاری نمی توانند درک کنند چگونه می شود که فردی سیگار چندش آور را با چنین ولعی در دهان خود بگذارد و با فرستادن دود آن در ریه های خود احساس لذت کند. جالب است که بدانید حتی خود افراد سیگاری هم واقعاً نمی دانند که چرا این کار را می کنند.

همه معمای اعتیاد به سیگار مانند پوشیدن کفش های تنگی است که وقتی آن ها را در می آوریم احساس راحتی می کنیم. به سه دلیل عمده افراد نمی توانند درک درستی از این موضوع داشته باشند.

دلیل اول برای نداشتن درک درست از سیگار

از همان ابتدا به طور گسترده شستشوی مغزی شده اند. این طور شنیده اند که افراد سیگاری از کشیدن سیگار واقعاً لذت می برند و سیگار مایه آرامش خاطر و یک تکیه گاه روحی است پس چرا نباید این حرف ها را باور کنیم و چرا باید فکر کنیم که افراد سیگاری بدون دلیل پولشان را دور می ریزند و سلامتشان را به خطر می اندازند.

دلیل دوم برای نداشتن درک درست از سیگار

چون ترک نیکوتین هیچ درد فیزیکی به همراه ندارد و فقط یک احساس خلاء و نوعی بی قراری می باشد، نمی توان آن را از احساس گرسنگی و یا استرس معمولی تمیز داد. از آن جایی که حتی در طول دوره سیگار کشیدن در اکثر اوقات این احساس با ماست به همین دلیل مدام سیگار می کشیم و آن را امری طبیعی تلقی می کنیم.

معمای اعتیاد به سیگار

دلیل سوم برای نداشتن درک درست از سیگار

به هر حال علت این که چرا افراد سیگاری نمی توانند درک درستی نسبت به مسئله سیگار داشته باشند این است که سیگار بر عکس عمل می کند، یعنی زمانی که سیگار نمی کشیم در وجودمان احساس خلاء می کنیم و از آن رنج می بریم. از آن جا که معتاد شدن ما در روزهای نخست بسیار نامحسوس و تدریجی صورت می گیرد آن را یک احساس طبیعی تلقی می کنیم و تصور نمی کنیم کشیدن سیگار قبلی و اعتیاد به دخانیات عامل به وجود آمدن این احساس خلاء باشد.

لحظه ای که یک سیگار روشن می کنیم بلافاصله موفق به دریافت یک آرام بخش روحی کاذب می شویم. کمتر عصبی می شویم و احساس اطمینان خاطر و آرامش بیشتری می کنیم. افراد مبتلا به دخانیات این احساس خوش خود را به حساب سیگار می گذارند در صورتی که این سیگار بود که موجب به وجود آمدن آن احساس بی قراری شده است. همین فرآیند معکوس باعث شده تا ترک همه مواد مخدر با مشکل رو به رو شود. وضعیت اسف بار کسی را تصور کنید که معتاد به هروئین است اما مواد مخدر به او نرسیده، الا فکر کنید زمانی که فرد معتاد سرنگ حاوی مواد مخدر را به رگش تزریق می کند واقعاً چه لذتی می برد. آیا واقعاً می توان باور کرد که انسان از تزریق کردن به خود لذت ببر. آیا فقط فکر کردن به این موضوع شما را وحشت زده نمی کند. آن هایی که به هروئین معتاد نیستند هیچ وقت ترس و وحشتی از داشتن احساس خماری ندارند.

هروئین نه تنها احساس ترس را از بین نمی برد بلکه خود عامل به وجود آمدن این احساس خماری و ترس است. همین طور افراد غیر سیگاری از احساس خلاء که هنگام نیاز به سیگار در افراد سیگاری به وجود می آید و یا احساس وحشتی که به هنگام نداشتن سیگار در آن ها ایجاد می شود بی خبرند.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی، بهترین و موفق ترین کلینیک ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر با جدیدترین روش های ترک اعتیاد به مدیریت دکتر شهرام حسام بختیاری پذیرای شما عزیزان می باشد.