رهایی از مصرف سیگار

بعد از ترک سیگار، وقتی کار تمام شد و به نتیجه رسید، هیچ دلیلی مثبتی برای آغاز مجدد وجود ندارد و آن چه که هست دلایل منفی می باشد. به علاوه هیچ کس جز خودتان نمی تواند شما را مجبور به ترک سیگار نماید. مطمئن باشید صحیح ترین مبارزه را در زندگی خود انجام می دهید. در نهایت اگر می خواهید عادت دیگری را جایگزین کشیدن سیگار نمایید دقت کنید که کار بد تر از بد نشود.

توصیه هایی برای رهایی از مصرف سیگار

به چند توصیه کاربردی برای رهایی از مصرف سیگار اشاره می کنیم.

برای ترک سیگار رویه زندگی خود را تغییر دهید

ترک سیگار آغاز جدیدی برای شما به شمار آمده و باید عادت های خود را مطابق با آن تغییر دهید. اگر به همراه چای صبحانه عادت به کشیدن سیگار داشتید، به جای آن آب پرتقال یا شیر موز بخورید. اگر در بین وقت استراحت کلاس دانشگاه، با دوست خود مبادرت به کشیدن سیگار می نمودید، بعد از این با افراد غیر سیگاری و در محیط هایی که سیگار کشیدن در آن جا ممنوع است، وقت استراحت خود را بگذرانید. عادت هایی جدید و سالم تر برای خود در نظر بگیرید.

از اماکنی که سیگار کشیدن در آن ها رواج دارد دوری کنید

حتماً لازم نیست همه دوستان سیگاری خود را کنار گذاشته و با آن ها قطع رابطه کنید، اما سعی نمایید در محل هایی که معمولاً افراد سیگاری رفت و آمد داشته و استعمال دخانیات در آن جا رایج است رفت و آمد نکنید. در قسمت های سیگار ممنوع رستوران ها بنشینید. رعایت این مسئله در مراحل ابتدایی ترک سیگار بسیار پر اهمیت است. دور ماندن از وسوسه کشیدن سیگار کمک شایان در به هدف رسیدن شما خواهد نمود.

برای ترک سیگار از محصولات طبی کمک بگیرید

دنیای پزشکی از این موضوع کاملاً آگاه است که ترک سیگار مشکل تر است از آن چیزی است که گفته می شود. بنابراین محصولات زیادی برای از بین بردن این عادت بد تولید شده است. در وحله اول آدامس نیکوتینی ساخته شد که نه تنها باعث مشغول نگاه داشتن دهان شما می گردد، بلکه مقدار اندکی نیکوتین برای ارضای بدن وارد سیستم فرد می نماید. به طور مشابه، برچسب های نیکوتینی وجود دارند که باعث مقاومت بدن در برابر نیکوتین هنگام نکشیدن سیگار می شوند و در انتها داروهایی مانند زایبن باعث از بین رفتن میل و رغبت شما به کشیدن سیگار می گردند. در هر حال پیش از به کار بردن هر کدام از این محصولات با پزشک خود مشورت کنید.

برای ترک سیگار مقاوم باشید

ترک سیگار بسیار دشوار است. قطعاً دچار وسوسه کشیدن سیگار خواهید شد و موانع بسیاری بر سر راهتان قرار خواهد گرفت ولی باید پایداری نموده و هیچ گاه دلسرد نگردید. این یک مسابقه دوی سرعت نبوده بلکه دوی استقامت است، برای موفقیت باید جنگید. هر روز برایتان آسان تر خواهد شد. با این که می گویند برندگان هیچ گاه میدان را ترک نمی کنند و ترک کننده گان هرگز برنده نخواهند شد.

رهایی از مصرف سیگار

برای ترک سیگار به خودتان پاداش دهید

ترک سیگار گامی بلند در زندگی محسوب شده و باید به همین مناسبت همانند اتفاقات مهم دیگر جشنی بر پا کرد. با پولی که قرار بود صرف خریداری سیگار و یا توتون گردد، اکنون می توانید با آن چیزی بخرید که برایتان لذت بخش باشد مانند یک تلویزیون پلاسمای زیبا. به این وسیله یک مزیت محسوس ترک سیگار را دریافته و برای ادامه کار مصمم تر خواهید شد.

برای ترک سیگار از سیگار متنفر شوید

برای این که دیگر هیچ گاه سراغ سیگار نروید، دیواری از تنفر و انزجار نسبت به آن پیش خود ترسیم کنید تا همواره مانع رغبت شما به مصرف سیگار گردد. یک روش مناسب این است که همیشه شیشه کوچکی که داخلش چند ته سیگار وجود دارد به همراه خود داشته باشید و هر گاه هوس سیگار کشیدن به سرتان زد، در شیشه را باز کرده و داخلش را بو کنید، بوی تعفن و زننده آن قطعاً شما را از کاری که می خواهید انجام دهید منصرف خواهد کرد.

برای ترک سیگار مچ بند ببندید

این یک روش روانشناسانه است. همیشه مچ بند به دستتان بیندازید. هرگاه میل به سیگار پیدا کردید، آن را محکم بپیچانید تا کمی احساس درد به شما دست بدهد. بعد از زمانی کوتاه مغز شما احساس درد را جایگزین هوس کشیدن سیگار نموده و میل شما از بین خواهد رفت.

برای ترک سیگار ورزش کنید

تمرینات ورزشی قطعاً به شما کمک خواهد نمود چرا که فعالیت زیاد باعث مشغـول نـگاه داشتن ریه ها و از بین بردن میل به سیگار می گردد. از لحاظ جسمانی هم احساس بهتری خواهید یافت. این احساس به عنوان یادآوری کننده خوبی برای مزایای سیگاری نبودن به شما خدمت خواهد کرد.

برای ترک سیگار برنامه غذایی منظمی داشته باشید

سعی کنید از وعده های غذایی مناسبی استفاده نموده و در ساعات منظمی اقدام به خوردن غذا نمایید. با داشتن رژیم غذایی مناسب آسان تر می توانید سیگار را ترک نموده و در عین حال از سلامتی بیشتری برخوردار خواهید گشت. مزیت دیگر برنامه غذایی منظم جلوگیری از پرخوری و در نتیجه اضافه وزن است، مشکلی که در اغلب کسانی که قبلاً سیگاری بوده اند دیده می شود.