تأثیر زیانبار استنشاق دود سیگار

استنشاق دود سیگار بسیار خطرناک است و می تواند آسیب های زیادی به سلامتی وارد کند. حتی افرادی که در معرض دود دست دوم سیگار قرار می گیرند هم از این آسیب ها در امان نیستند و دود سیگار می تواند آن ها را به انواع بیماری های تنفسی و ریوی مبتلا کند.

دود سیگار محیطی بر افراد سالم

نتایج بررسی افراد غیرسیگاری در مورد اثرات وجود دود سیگار در محیط نشان داد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، با بروز علائم تنفسی در آن ها همراه است. افراد دچار تحریک‌پذیری مجاری تنفسی که مداوماً در معرض دود سیگار دست دوم هستند به خصوص در معرض خطر بیماری مزمن تنفسی زودرس هستند. در گروهی از این افراد که در طول سال‌ها دچار علائم تحریک‌پذیری بیش از حد مجاری تنفسی بودند، رابطه‌ای میان علائم خس‌خس سینه، سرفه و تنگ نفس و برونشیت مزمن وجود داشت‌، اما تنها در مورد تنگ ‌‌نفس و اسنشاق دود سیگار محیطی این رابطه از لحاظ آماری قابل‌توجه بود.

ترک سیگار برای فرزندان مادران سیگاری سخت‌تر است

محققان می‌گویند، ترک سیگار برای افرادی که مادرانشان در دوران بارداری آن ها سیگار می‌کشیده‌اند دشوارتر است. آسیبی که سیگار کشیدن در دوران جنینی به فرد می‌رساند بسیار بیشتر از زایمان زودهنگام و یا کم بودن وزن نوزاد در هنگام تولد است. سیگار کشیدن در دوران بارداری تغییراتی در رشد مغز نوزاد ایجاد می‌کند که می‌تواند تا پایان عمر ادامه یابد.

زنان باردار باید سیگار را کنار بگذارند تا جنین آن ها در معرض نیکوتین قرار نگیرد و باید این کار را بدون استفاده از فرآورده‌های حاوی نیکوتین مانند برچسب‌های پوستی و یا آدامس ترک سیگار که باز هم برای جنین خطر دارد، انجام دهند. هر چند میزان استعمال دخانیات در حال کاهش است، اما حدود یک چهارم مادرانی دارند که در دوران بارداری سیگار می‌کشیده‌اند. مطالعات نشان داده است احتمال مرگ ناگهانی در دوران نوزادی، اختلال کمبود توجه بیش فعالی، چاقی و حتی استعمال دخانیات تا پایان عمر در فرزندان اینگونه مادران بیشتر است.

تأثیر زیانبار استنشاق دود سیگار

سیگار کشیدن والدین بر جنسیت جنین تأثیر دارد

محققان دریافته اند والدینی که سیگار می کشند ، موجب می شوند که جنین در صورت پسر بودن از بین برود و احتمال دختر شدن جنین افزایش یابد و جنین دختر نیز در صورت تولد ۲ برابر بیشتر در معرض سرطان قرار می گیرد. نتایج بررسی ها نشان می دهد مادرانی که در طول دوران بارداری سیگار می کشیده اند، یک سوم کمتر از بقیه دارای فرزند پسر می شوند. نکته دیگر این که چنان چه علاوه بر مادر، پدر نیز سیگار بکشد احتمال پسر شدن جنین تا ۵۰ درصد کاهش می یابد و این ناشی از حساسیت بیشتر جنین پسر نسبت به تأثیرات مخرب سیگار است و در مواردی نیز که جنین این والدین پسر باشد، احتمال سقط به مراتب افزایش می یابد. کارشناسان معتقدند علت این امر نیز تأثیر مواد شیمیایی موجود در نیکوتین بر کروموزوم های مردانه اسپرم و تخریب آن ها است. به همین دلیل اگر فرزند پسر می خواهید اصلاً سیگار نکشید و اگر فرزند دختر سالم هم می خواهید باز هم سیگار نکشید، زیرا در صورت دختر شدن جنین احتمال سرطان و ضعیف شدن سیستم بدنی او افزایش می یابد.

سیگار کشیدن در دوران بارداری با بروز مشکلات روانی ارتباط دارد

به گفته محققان مشکلات سلامت روانی مانند اختلالات اضطراب و افسردگی در زنانی که در دوران بارداری خود سیگار می‌کشند شایع است و یکی از علل سیگار کشیدن آن ها نیز می‌تواند همین امر باشد. با توجه به ده ها سال تلاشی که برای وادار کردن زنان به نکشیدن سیگار در دوران بارداری انجام شده است، مشاهده ادامه این مشکل بسیار آزار دهنده است. وی افزود، میزان بالای افسردگی در میان زنان باردار معتاد به نیکوتین می‌تواند نشانه دیگری از وجود این مشکل در میان این زنان باشد.