سیگار یا سلامتی

دامنه بار بیماری و مرگ که سیگار بر سلامتی مردم تحمیل می کند، گسترده است. سیگار کشیدن مشکل اصلی سلامت عمومی است، اما قرار گرفتن در معرض دود سیگار، سیگار کشیدن سایر محصولات تنباکوی قابل احتراق، تنباکوی بدون دود و سیستم های تحویل الکترونیکی نیکوتین نیز مشکل ساز هستند. بزرگی تهدید سلامت عمومی ناشی از مصرف سیگار به دو دلیل است. اول شیوع سیگار کشیدن بسیار زیاد است و دوم این که سیگار باعث اثرات مخرب بسیاری بر سلامتی می شود.

مشاهده آمار اثرات مضر سیگار بر سلامتی بدن، انسان را به وحشت می اندازد. کشیدن سیگار هر ساله، بیشتر از مجموع تلفات ایدز، الکل، مواد مخدر، تصادفات رانندگی، قتل، خودکشی و آتش سوزی، انسان ها را از بین می برد. بنابراین با نکشیدن سیگار می توان از وقوع تمام این مرگ ها پیشگیری کرد.

مواد سمی موجود در سیگار 

سیگار و تنباکوی موجود در سیگار، مهم ترین عامل ایجاد بیماری های قلبی عروقی، آمفیزم (بزرگ شدن ریه ها در اثر هوا) و سایر بیماری های تنفسی است. نیکوتین و مواد سمی موجود در سیگار فرآیند سم زدایی در بدن را مختل می کنند، در نتیجه سلول های بدن آسیب می بینند و باعث بروز بیماری های مختلفی مثل سرطان، افزایش کلسترول خون، مشکلات قلبی عروقی و گردش خون، اختلالات تنفسی و افزایش خطر پوکی استخوان می شوند. هم چنین سیگار کشیدن باعث عدم جذب کافی ویتامین ها و املاح و کمبود آن ها در بدن می شود.

ترک سیگار و حفظ سلامتی

نگرانی از وضع سلامتی معمولاً مهم ترین عاملی است که فرد را به ترک سیگار وادار می کند. این نگرانی واقعی است. نیمی از سیگاری ها که به کشیدن سیگار ادامه می دهند نهایتاً به علت یکی از بیماری های وابسته به سیگار می میرند.

سیگار و سرطان

تقریباً همه می دانند که سیگار موجب سرطان ریه می شود ولی کمتر کسی می داند که سیگار همچنین عامل خطر زا برای انواع دیگری از سرطان شامل سرطان دهان، حنجره، حلق، مری، مثانه، کلیه، لوزالمعده (پانکراس)، دهانة رحم، معده و بعضی لوکمی ها هم هست.

سیگار و بیماری های ریوی

پنومونی از بیماری هایی است که از سیگار کشیدن ایجاد می شود. سیگار همچنین احتمال بروز بیماری هایی مانند آمفیزم و برونشیت مزمن را بیشتر می کند. این بیماری ها را کًلا تحت عنوان (بیماری های مزمن انسداد ریوی) می شناسند که موجب بیماری و ناتوانی مزمن شده و با گذشت زمان بدتر می شود و گاهی کشنده است. آمفیزم و برونشیت مزمن معمولاً در افراد حدود چهل سال مشاهده می شود ولی با پیشرفت علائم بیشتر در افراد مسن تر دیده می شود. در کسانی که مدت طولانی تری سیگار کشیده اند، بیماری های مزمن انسداد ریوی بیشتر است.

سیگار یا سلامتی

سیگار و حملة قلبی، سکتة مغزی و بیماری عروق خونی

احتمال مرگ و میر به علت حملة قلبی در سیگاری ها دو برابر افراد عادی است. سیگار همچنین یک عامل خطر عمده بیماری عروق محیطی به صورت تنگی عروق خونی اندام ها است. سیگار همچنین بر دیواره عروقی که خون را به مغز می رساند (عروق کاروتید) تأثیر می گذارد که موجب سکته مغزی می شود و احتمال بروز ناتوانی جنسی را در مردان سیگاری بیشتر می کند.

سیگار و کوری و سایر مشکلات

سیگار موجب افزایش خطر دژنراسیون ماکولا، یکی از مهم ترین علل کوری در سالمندان است. سیگار همچنین موجب چروکیدگی زودرس پوست، بوی بد دهان، اختلالات لثه و دندان ها، بوی بد لباس ها و زرد شدن انگشتان می شود.

سیگار و خطرات ویژه در زنان و کودکان

سیگار کشیدن موجب بروز خطراتی خاص در خانم ها می شود. در زنان سیگاری بالای سی و پنج سال که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند احتمال بروز حملة قلبی، سکتة مغزی و ایجاد لخته در پاها بیشتر می شود. احتمال سقط جنین یا تولد نوزاد با وزن کم در زنان باردار سیگاری بیشتر است. احتمال مرگ و میر یا اختلالات جسمی و یادگیری در نوزادان متولد شده با وزن کم بیشتر است.

مرگ و میر زودتر از موعد ناشی از سیگار

بر اساس اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در سال، 1990 مردان سیگاری به طور متوسط دو سال و زنان سیگاری پنج سال زودتر می میرند. سیگار هم چنین سال ها قبل از مرگ فرد با ایجاد ناتوانی های مختلف بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد. بیماری های ناشی از سیگار موجب محدودیت فعالیت فرد می شود.