بمباران تبلیغات سیگار

حقیقت این است که دانستن یا ندانستن مضرات سیگار چه فرقی می کند وقتی تمام تبلیغاتی که علیه دخانیات صورت می گیرد فقط ما را گیج می کند. آن ها از یک طرف از پاکت های زیبا و پر زرق و برق که هر کسی را به کشیدن سیگار وسوسه می کند استفاده می کنند و از سوی دیگر بر روی پاکت ها ی سیگار هشدار می دهند که سیگار برای سلامتی تان زیان آور است.

تأثیر تبلیغات بر ذهن ناخودآگاه

از همان سال های نخست زندگی، ذهن ناخودآگاه ما هدف بمباران اطلاعات تبلیغاتی قرار می گیرد. مثلاً «سیگار به ما آرامش، اعتماد به نفس و جرأت می دهد، هیچ چیز در روی زمین با ارزش تر از سیگار نیست». فکر می کنیم که اغراق است، اما هر بار که شما فیلم سینمایی، کارتون یا نمایشی می بینید که می خواهند کسی را در آن تیرباران کنند، آخرین خواسته آن ها یک نخ سیگار است.

با آن که تأثیر این امر بر روی ذهن ناخودآگاه ما واضح نیست، اما نیمه خفته ذهن ناخودآگاه ما، تحت تأثیر آن قرار می گیرد. پیامی که این فیلم ها به نیمه خفته ذهن ما القا می کنند این است که «بهترین چیز بر روی زمین و آخرین فکر و خواسته هر کسی، کشیدن سیگار است». در فیلم های جنگی هم معمولاً به فرد مجروح سیگار تعارف می کنند.

منع تبلیغات سیگار

اگر فکر می کنید در حال حاضر چیزی در مورد تبلیغات سیگار عوض شده است، کاملاً اشتباه می کنید. هنوز هم فرزندان ما از طریق مجله ها و تابلوهای تبلیغاتی هدف بمباران تبلیغات سیگار قرار می گیرند. اگر چه امروزه تصور می شود تبلیغات سیگار در تلویزیون ممنوع شده است اما در واقع هنوز هم درگیر این تبلیغات به شیوه های زیرکانه هستیم.

تبلیغ زیرکانه سیگار در تلویزیون

بهترین نوع تبلیغاتی که امروزه باب شده است، همان رابطه بین رویدادهای ورزشی و شرکت های بزرگ دخانیات است. از ماشین های مسابقه به عنوان وسیله ای برای تبلیغات سیگار استفاده می شود و حتی نام انواع سیگارها را برای این ماشین ها انتخاب می کنند. تصور نکنید قضیه به همین جا ختم می شود. آن ها از راه های مختلفی برای تبلیغ سیگار استفاده می کنند. این روزها حتی روابط عاطفی بین جوان ها نیز به عنوان ابزاری برای تبلیغات است. تأثیر چنین تبلیغاتی کاملاً روشن است. نحوه کار آن ها تحسین برانگیز است، زیرا کاملاً حرفه ای عمل می کنند، هر چند انگیزه آن ها برای این کار بد است. نوع تبلیغات آن ها واقعاً فوق العاده است، در عین حال زیرکانه.

بمباران تبلیغات سیگار

طریقه تأثیرگذاری تبلیغات بر ذهن

در این تصاویر تبلیغاتی چیزی گفته نمی شود، فقط آهنگ ملایمی در پس زمینه نواخته می شود، فرد پس از پشت سر نهادن یک موقعیت خطرناک سیگاری روشن می کند، سپس می توان برق شادی را که در چهره او موج می زند به وضوح دید. در این جا فرد ممکن است تشخیص ندهد که تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفته اما نیمه خفته ضمیر ناخودآگاه به تدریج تحت تأثیر قرار می گیرد.

اگر چه تبلیغات منفی در مورد سیگار صورت می گیرد و بعضی از مضرات و خطرات سیگار مانند خطر ابتلا به سرطان، قطع شدن انگشتان پا و بروز مشکلات تنفسی صحبت می شود اما این ها باعث نمی شود که مردم سیگار را ترک کنند هر چند از نظر منطقی این تبلیغات منفی باید باعث شود مردم سیگار را ترک کنند اما در واقع این چنین نمی شود و این نوع تبلیغات هیچ تأثیری بر افراد سیگاری ندارد و حتی مانع سیگار کشیدن نوجوانان هم نمی شود.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی با بیش از سه دهه تجربه موفق در زمینه ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر به صورت شبانه روزی در خدمت بیماران گرامی می باشد.