برای ترک سیگار هرگز دیر نیست

نیکوتین ماده مخدر موجود در تنباکو است که سیگار را بسیار اعتیاد آور می کند. اگر چه برخی از افرادی که سیگار را ترک می کنند علائم ترک ندارند، بسیاری از افراد همچنان میل شدید به سیگار دارند. آن ها همچنین ممکن است احساس کسالت، گرسنگی یا خستگی کنند. برخی از افراد سردرد دارند، احساس افسردگی می کنند، یا مشکل خواب یا تمرکز دارند. این علائم به مرور زمان محو می شوند.

اهمیت مشاوره در ترک سیگار

وابستگی به نیکوتین شایع ترین وابستگی شیمیایی در جهان است. سیگار کشیدن و تنباکوی بدون دود هر دو حاوی نیکوتین و سایر سموم هستند که می توانند خطر ابتلا به سرطان ریه، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های مزمن را افزایش دهند. ترک سیگار بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها و سایر بیماری ها است. مشاوره ترک سیگار ابزار مؤثری برای درمان وابستگی به دخانیات است و می‌تواند به صورت فردی، گروهی یا تلفنی انجام شود. هر چه بیشتر با مشاور یا کلینیک خود ملاقات کنید، احتمال ترک سیگار بیشتر می شود. مشاوره ترک سیگار مزایای زیادی دارد.

درباره سیگار کشیدن و ترک اعتیاد بیاموزید

اطلاعات اولیه در مورد دخانیات، اعتیاد، و این که ترک موفقیت آمیز سیگار چگونه است را باید بیاموزید. به عنوان مثال، علائم ترک نیکوتین از جمله سردرد، حالت تهوع، تحریک پذیری، بی خوابی، خستگی، اضطراب و افسردگی در سه روز اول پس از ترک سیگار به اوج خود رسیده و حدود دو هفته طول می کشد.

تکنیک های مقابله را توسعه دهید

مشاور به شما کمک می کند تا راه هایی را برای کنترل تمایلات خود شناسایی و تمرین کنید. تکنیک‌ها می‌توانند شامل پرت کردن حواس، تمرکز بر فعالیت متفاوت یا ارضای تمایلات خود را مثلاً با جویدن آدامس کنترل کنید.

محرک ها را بشناسید

شرکت در مشاوره ترک سیگار به شما کمک می کند تا فعالیت ها، رویدادها، افراد یا احساساتی را که میل شما به سیگار را افزایش می دهد شناسایی کنید. محرک های شما می تواند نوشیدن مشروبات الکلی، بودن در کنار سایر افراد سیگاری، نوشیدن قهوه یا بی حوصلگی باشد.

تنظیمات مفید خانه و خودرو را بیاموزید

شما یاد خواهید گرفت که چگونه ماشین و خانه خود را با برداشتن سیگار، فندک، کبریت و زیرسیگاری ضد تنباکو کنید. این تغییرات آسان و ساده می تواند به کاهش میل شما به سیگار کمک کند.

یک گروه پشتیبانی بسازید

شما این فرصت را خواهید داشت که با افرادی صحبت کنید که معتقدند می توانید سیگار را ترک کنید، از جمله دوستان، خانواده و همسالان. در مورد نگرانی ها، ناامیدی ها، اهداف و دستاوردهای خود با گروه پشتیبانی خود صحبت کنید. اگر در حال حاضر سیگار می‌کشید یا قبلاً سیگار می‌کشیده اید، با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به سرطان ریه صحبت کنید. مهم نیست چند سال دارید یا چند سال سیگار می کشیدید، ترک سیگار در هر زمانی سلامت شما را بهبود می بخشد. وقتی سیگار را ترک می کنید، احتمالاً سال ها به زندگی تان اضافه می کنید، راحت تر نفس می کشید، انرژی بیشتری خواهید داشت و در پول خود صرفه جویی می کنید.

برای ترک سیگار هرگز دیر نیست

فواید ترک سیگار

  • خطر ابتلا به سرطان، حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری های ریوی را کاهش می دهید
  • گردش خون بهتری خواهید داشت
  • حس چشایی و بویایی خود را بهبود می بخشید
  • دیگر بوی دود نمی دهید
  • الگویی سالم برای فرزندان و نوه های خود هستید

سیگار عمر شما را کوتاه می کند. هر سال باعث حدود یک مورد از هر پنج مرگ در جهان می شود.

استعمال دخانیات میلیون‌ها انسان را به دلیل عوامل زیر بیمار می‌کند

  • بیماری ریه: سیگار به ریه ها و مجاری تنفسی آسیب می رساند و گاهی باعث برونشیت مزمن می شود. همچنین می تواند باعث آمفیزم شود که ریه های شما را از بین می برد و نفس کشیدن را برای شما بسیار سخت می کند.  
  • بیماری قلبی: سیگار کشیدن خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. 
  • سرطان: سیگار می تواند منجر به سرطان ریه، دهان، حنجره (جعبه صدا)، مری، معده، کبد، پانکراس، کلیه، مثانه و دهانه رحم شود. 
  • مشکلات تنفسی: اگر سیگار می کشید، احتمال ابتلا به آنفولانزا، ذات الریه یا سایر عفونت هایی که می توانند در تنفس شما اختلال ایجاد کنند، بیشتر از افراد غیرسیگاری است. 
  • پوکی استخوان: اگر سیگار می کشید، شانس شما برای ابتلا به پوکی استخوان (استخوان های ضعیف) بیشتر است.
  • بیماری های چشم: سیگار خطر ابتلا به بیماری های چشمی را افزایش می دهد که می تواند منجر به از دست دادن بینایی و نابینایی شود.
  • دیابت: احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری است و سیگار کشیدن کنترل دیابت را پس از ابتلا به آن دشوارتر می کند.

سیگار کشیدن همچنین می تواند ماهیچه ها را به راحتی خسته کند، زخم ها را سخت تر بهبود بخشد و پوست را کدر و چروکیده کند.