مصرف مواد مخدر و اختلالات روانی همزمان

تحقیقات چندین درمان رفتاری را پیدا کرده است که برای درمان افراد مبتلا به مصرف همزمان مواد مخدر و اختلالات روانی نویدبخش است. کلینیک های روانپزشکی و ترک اعتیاد ممکن است درمان های رفتاری را به تنهایی یا همراه با داروها توصیه کنند. برخی از نمونه‌هایی از درمان‌های رفتاری مؤثر برای بزرگسالان مبتلا به اختلالات مصرف مواد مخدر و اختلالات روانی همزمان مختلف، شامل درمان شناختی رفتاری، رفتار درمانی دیالکتیکی، درمان اجتماعی قاطعانه، جوامع درمانی و مدیریت احتمالی می باشد.

اختلال مصرف مواد مخدر یک اختلال روانی است که بر مغز و رفتار فرد تأثیر می گذارد و منجر به ناتوانی فرد در کنترل مصرف موادی مانند مواد مخدر قانونی یا غیرقانونی، الکل یا داروها می شود. علائم می تواند از متوسط ​​تا شدید متغیر باشد. اعتیاد شدیدترین شکل اختلال مصرف مواد مخدر است.

محققان دریافته اند که حدود نیمی از افرادی که در طول زندگی خود اختلال مصرف مواد مخدر را تجربه می کنند، یک اختلال روانی همزمان را نیز تجربه می کنند و بالعکس. اختلالات همزمان می تواند شامل اختلالات اضطرابی، افسردگی، اختلال کم توجهی - بیش فعالی، اختلال دوقطبی، اختلالات شخصیت و اسکیزوفرنی و غیره باشد.

احتمالات بررسی شده برای همزمانی اعتیاد با مشکلات روانی

در حالی که اختلال مصرف مواد مخدر و سایر اختلالات روانی معمولاً همزمان رخ می دهند، این بدان معنا نیست که یکی باعث دیگری شده است. تحقیقات سه احتمال را پیشنهاد می کند که می تواند توضیح دهد که چرا اختلال مصرف مواد مخدر و سایر اختلالات روانی ممکن است با هم رخ دهند.

عوامل خطر رایج می توانند در ایجاد اختلال مصرف مواد مخدر و سایر اختلالات روانی نقش داشته باشند. هم اختلال مصرف مواد مخدر و هم سایر اختلالات روانی می توانند در خانواده ها ایجاد شوند، که نشان می دهد ژن های خاصی ممکن است یک عامل خطر باشند. عوامل محیطی، مانند استرس یا ضربه، می‌توانند باعث تغییرات ژنتیکی شوند که در طول نسل‌ها منتقل می‌شوند و ممکن است در ایجاد یک اختلال روانی یا اختلال مصرف مواد مخدر نقش داشته باشند.

مصرف مواد مخدر و اختلالات روانی همزمان

رابطه اختلالات روانی با اختلالات مواد مخدر

اختلالات روانی می تواند به مصرف مواد مخدر و اختلال مصرف مواد مخدر کمک کند. مطالعات نشان داد که افراد مبتلا به یک اختلال روانی، مانند اضطراب، افسردگی، یا اختلال استرس پس از سانحه، ممکن است از مواد مخدر یا الکل به عنوان نوعی خود درمانی استفاده کنند. با این حال، اگر چه برخی از داروها ممکن است به طور موقت به برخی از علائم اختلالات روانی کمک کنند، اما ممکن است در طول زمان علائم را بدتر کنند. علاوه بر این، تغییرات مغزی در افراد مبتلا به اختلالات روانی ممکن است اثرات مفید مواد مخدر را افزایش دهد و احتمال ادامه استفاده از آن را افزایش دهد.

استفاده از مواد مخدر و اختلال مصرف مواد مخدر می تواند به ایجاد سایر اختلالات روانی کمک کند. مصرف مواد مخدر ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در ساختار و عملکرد مغز شود که احتمال ابتلای فرد به اختلال روانی را افزایش می دهد.

تشخیص و درمان اختلالات روانی و مواد مخدر

به طور کلی، بهتر است اختلال مصرف مواد مخدر و اختلالات روانی همزمان با هم درمان شوند نه جداگانه. بنابراین، افرادی که به دنبال کمک برای اختلال مصرف مواد مخدر و سایر اختلالات روانی هستند باید توسط یک پزشک برای هر اختلال ارزیابی شوند. از آن جایی که تشخیص دقیق به دلیل همپوشانی علائم می‌تواند چالش برانگیز باشد، ارائه ‌دهنده باید از ابزارهای ارزیابی جامع برای کاهش احتمال تشخیص از دست رفته و ارائه درمان هدفمند استفاده کند.

همچنین ضروری است که درمان، که ممکن است شامل درمان‌های رفتاری و داروها باشد، متناسب با ترکیب خاص اختلالات و علائم، سن فرد، ماده مورد استفاده نادرست و اختلال های روانی خاص باشد. با پزشک خود صحبت کنید تا تعیین کنید چه درمانی ممکن است برای شما بهترین باشد و به درمان زمان بدهید تا به نتیجه برسید.