اعتیاد و طرز تفکر اعتیادآور

درمانگران حرفه ای و سایرین می توانند از روش های مختلفی برای جلب اعتماد افراد معتاد جهت درمان اعتیاد استفاده کنند. اما صرف نظر از روش استفاده شده، موفقیت در درمان معتاد، به کسب اعتماد بستگی دارد.

بیایید درک کنیم که از فرد معتاد چه توقعاتی داریم. اول اینکه از او می خواهیم به طور کامل و دائمی استفاده از مواد مخدر را کنار بگذارد، در حالی که استفاده از مواد مخدر، زندگی را برای او قابل تحمل کرده و شاید این تنها چیزی باشد که زندگی را برای او قابل تحمل ساخته است. این خواسته بزرگی است که از یک نفر خواسته شود.

یک تاجر باهوش که اعتیاد را ترک کرده بود، در دهمین سالگرد ترک اعتیادش به من گفت: دکتر، زمانی که در مرحله سم زدایی ترک بودم و به من نتایج و آزمون های آزمایشگاهی را نشان دادی و گفتی اگر مشروب نوشیدن را ترک نکنم به زودی میمیرم، اصلاً برایم مهم نبود. من تریجیح می دادم مشروب بنوشم و بمیرم. زمانی که به مشروب نیاز داشتم، نمی توانستم زندگی بدون الکل را تصور کنم.

ترک کردن، اغلب یک چالش دشوار است. اما با این تصور وجود، ترک کردن به معنای بهبودی نیست و تنها یک پیش نیاز برای آن است. برای کسب بهبودی، لازم است که فرد رفتارها و رویکردهایش را تغییر دهد، یعنی شیوه تفکری که در تمام طول زندگی داشته است را باید عوض کند. معنای آن غلبه بر طرز فکر اعتیادآور است، فرمول این امر را به شکل زیر می توان نشان داد:

بهبودی فرد معتاد = ترک مواد مخدر + تغییر رفتارهای اعتیادآور

دشواری دلیل آوردن برای افراد معتاد

برای یک لحظه تصور کندی چه اتفاقی می افتد اگر کسی که به او اعتماد دارید به شما بگوید یک چیز با ارزش مثل یک ظرف کریستال یا یک مجمسه چینی را بردارید و از پنجره طبقه چهارم به درون خیابان بیندازید. شما ممکن است بگویید: دیوانه شدی؟ این یک میراث خانوادگی است. برای من کلی ارزش دارد. چرا باید این کار احمقانه را انجام بدهم و آن را بشکنم؟

تصور کنید دوست شما پاسخ دهد: آهان! دقیقاً اشتباه تو همین جاست. ببین، تو دچار این توهم بوده ای که قانون جاذبه وجود دارد و اگر چیزی را رها کنی، به سمت پایین میرود. اما تو قربانی یک تصور نادرست بوده ای. چیزی به اسم قانون جاذبه وجود ندارد. به من اعتماد کن، دوست من. خواهی دید که اگر ظرف یا مجمسه را درون پنجره رها کنی، آنها به سمت پایین نخواهد رفت. آنها در هوا معلق خواهند ماند و هر وقت بخواهی می توانی آنها را دوباره برداری.

بدون شک شما نتیجه خواهید گرفت که دوست صمیمی شما دیوانه شده است. به خودتان خواهید گفت: آدم بیچاره، قاطی کرده! من می دانم که اگر چیزها را ول کنم پایین می افتد و قانون جاذبه همیشه وجود دارد. این رفیق بیچاره ام خل شده و دارد به من احمقانه ترین حرف را می زند. چطور ممکن است یک نفر این قدر دیوانه بشود؟

طرز تفکر اعتیادآور

وقتی ما تلاش می کنیم اشتباه بودن طرز فکر معتادها را به آنها نشان دهیم مثل این میماند که به کسی بگوییم اعتقاد او به جاذبه زمین توهم است. اینکه انتظار داشته باشیم معتادها برداشت خودشان از واقعیت را کنار بگذارند و دیدگاه ما بپذیرند، توقع بسیار اشتباهی است.

برای درمان اعتیاد می بایست علاوه بر ترک جسمانی فرد به مواد مخدر، طرز فکر او نیز تغییر کند. اگر فرد معتاد فقط بصورت فیزیکی وابستگی خود را به مواد مخدر قطع کند، احتمال مصرف دوباره مواد بسیار بالا می باشد. این مسئله را می تواند در کمپ های ترک اعتیاد بدون در نظر گرفتن مسایل روانشناسی و روانپزشکی شاهد بود.

درمان اعتیاد به روش صحیح می بایست بصورت موازی وابستگی فیزیکی و روانی فرد را تحت درمان قرار داده و به روش تخصصی و علمی این مشکل را برطرف سازد. کلینیک روانپزشکی و درمان اعتیاد دی به سرپرستی دکتر بختیاری با سالها تجربه در زمینه اختلالات روانپزشکی و ترک اعتیاد، با در اختیار داشتن کادر روانپزشکی – روانشناسی – پرستاری و مشاور آماده ارایه خدمات در زمینه ی درمان بیماری ها و اختلالات روانپزشکی و ترک اعتیاد به هموطنان عزیز می باشد.