راز اعتیاد به سیگار

باید تصور رایج و غلطی که افراد سیگاری در مورد درد ترک کردن سیگار دارند از ذهنشان خارج شود. افراد سیگاری بر این باورند که وقتی سعی می کنند یا مجبور می شوند سیگار را ترک کنند، به خاطر درد و رنج ترک، ضربه های روحی بسیار هولناکی به آن ها وارد می شود. اما این مسئله تصوری غلط است و در حقیقت بیشتر جنبه روانی دارد.

همه ما به دلایل ساده ای مانند فشارهای اجتماعی، استرس یا تفنن و تفریح شروع به سیگار کشیدن می کنیم، اما سوال اینجاست که چرا وقتی احساس خطر کرده و در آستانه سقوط هستیم باز هم به کشیدن سیگار ادامه می دهیم. در واقع هیچ فرد سیگاری نمی داند، اگر دلایل واقعی سیگار کشیدن را می دانست، آن را ترک می کرد.

دلایل سیگار کشیدن

نتیجه مشاوره با هزاران فرد سیگاری در مورد این که چرا سیگار می کشند نشان می دهد که تنوع پاسخ ها بی نهایت است، اگر چه پاسخ واقعی این سوال فقط یک جواب دارد. قسمت ناراحت کننده مشاوره ها این است که همه افراد سیگاری از اعماق قلبشان می دانند که سیگار کشیدن کار اشتباهی است، آن ها می دانند تا قبل از آن که به سیگار معتاد شوند، هیچ نیازی به سیگار نداشتند.

اکثر آن ها می گویند خیلی سعی کردند تا خود را به طعم و مزه آن عادت دهند. موضوعی که بیش از همه چیز آزارشان می دهد این است که می دانند غیر سیگاری ها نه تنها چیزی را از دست نمی دهند بلکه به افراد سیگاری پوزخند هم می زنند. با این وجود افراد سیگاری انسان های باهوش و منطقی هستند و خوب می دانند که با این کار سلامت خود را به خطر می اندازند. بنابراین لازم است تا برای توجیه عادتشان توضیحی منطقی داشته باشند.

راز اعتیاد به سیگار

دلایل واقعی سیگار کشیدن

دلایل واقعی این که چرا افراد سیگاری به این کار ادامه می دهند، مجموعه ای از عوامل است که قوی ترین آن ها اعتیاد به نیکوتین و شستشوی مغزی است. 

اعتیاد به نیکوتین

نیکوتین ماده ای مخدر، چرب و بی رنگ است که در توتون و تنباکو وجود دارد و باعث اعتیاد افراد به سیگار می شود. این ماده سریع ترین ماده مخدر اعتیادآوری است که تا کنون انسان شناخته است. در بسیاری از موارد حتی یک نخ سیگار کافی است تا فرد را در دام اعتیاد گرفتار سازد.

با هر پکی که به سیگار می زنیم، مقدار کمی نیکوتین از طریق ریه ها وارد مغز می شود. سرعت جذب نیکوتین در بدن بسیار سریع تر از هروئینی است که شخص معتاد مستقیماً به رگش تزریق می کند. اگر به هر سیگاری بیست پک و با هر پک مقدار کمی نیکوتین وارد شش ها و مغز شود پس بیست واحد (دوز) ماده مخدر فقط با کشیدن یک سیگار به بدن خود وارد می کنیم.

مدت زمان عملکرد نیکوتین

نیکوتین ماده ای است که سریع عمل می کند. نیم ساعت پس از کشیدن سیگار مقدار آن در خون به سرعت کاهش می یابد و حدوداً به نصف می رسد. یک ساعت بعد مقدار آن به یک چهارم کاهش پیدا می کند. به همین دلیل یعنی سریع عمل کردن نیکوتین است که بیشتر افراد سیگاری در شبانه روز به طور متوسط بیست نخ سیگار می کشند.

به محض خاموش کردن سیگار، سطح نیکوتین موجود در بدن به سرعت شروع به پایین آمدن می کند و از همان لحظه احساس ناخوشایندی به فرد سیگاری دست می دهد که ناشی از ترک موقت سیگار است.