دارویی به نام سیگار

در واقع بدن ما از طریق علائمی مانند سرفه کردن یا سرگیجه به ما می گوید که با کشیدن سیگار به بدن خود سم وارد نکنید. معمولاً در همین زمان است که تصمیم می گیریم سیگار بکشیم یا نکشیم. این تصور که افراد سیگاری از نظر جسمی ضعیفند و از نظر روحی ناتوان، اشتباه است.

کشیدن سیگار و احساس آرامش

زمانی که تازه سیگار به دست می گیریم خودمان را مجبور می سازیم تا با آن کنار بیاییم. قبل از آن که بدانیم سیگار چیست مدام سیگار می خریم. در واقع مجبوریم به این کار ادامه بدهیم چون به آن عادت کرده ایم. اگر زمانی سیگار نداشته باشیم همه وجودمان را ترس فرا می گیرد و با گذشت روزها میلمان به سیگار بیشتر و بیشتر می شود. دلیل این امر آن است که مانند هر ماده مخدری بدن ما می خواهد در مقابل تأثیرات نیکوتین خود را مصون سازد. 

به همین دلیل است که میزان مصرف نیکوتین در بدن رفته رفته زیاد می شود. پس از گذشت مدت کوتاهی دیگر سیگار آن احساس آرامش را به ما نمی دهد اگر چه وقتی سیگار می کشیم احساس بهتری نسبت به چند دقیقه قبل پیدا می کنیم، اما حتی زمانی که سیگار می کشیم در واقع عصبی تر و بی قرار تر از زمانی هستیم که اصلاً سیگاری نبودیم.

این عمل حتی مضحک تر از پوشیدن کفش های تنگ است، چون حتی با سپری شدن روزها اگر کفش ها را هم از پا دربیاورید دیگر برای شما احساس آرامش وجود ندارد. رفته رفته وضعیت از این هم بدتر می شود، چون به محض خاموش کردن سیگار مقدار نیکوتین موجود در بدن به سرعت کاهش می یابد. به همین دلیل مواقعی که فشار روانی زیادی به فرد وارد می شود سلسله وار سیگار می کشد.

زمان های مصرف سیگار

همان طور که می دانیم، در مورد سیگار چیزی به نام عادت وجود ندارد دلیل اصلی سیگار کشیدن، وجود همان هیولای کوچکی است که دائماً باید تغذیه شود. فرد سیگاری خودش تصمیم می گیرد که چه زمانی سیگار بکشد. بیشتر در چهار موقعیت نیاز به سیگار کشیدن در او بیدار می شود که عبارتند از خستگی، تمرکز حواس، فشار روانی و آرامش خاطر.

دارویی به نام سیگار

داروی عجیب سیگار

این چه داروی عجیبی است که می تواند در دو موقعیت کاملاً متضاد مؤثر باشد. فکر کنید به جز هنگام خوابیدن در چه زمانی نیاز به سیگار کشیدن احساس می شود، حقیقت این است سیگار نه بی حوصلگی و استرس را در فرد از بین می برد و نه باعث ایجاد آرامش و افزایش تمرکز حواس می شود، این تنها یک توهم است.

نیکوتین علاوه بر این که یک ماده مخدر است سم بسیار مهلکی نیز می باشد که در حشره کش ها از آن استفاده می شود. اگر مقدار نیکوتین موجود در یک نخ سیگار را مستقیماً به رگ فردی تزریق کنیم باعث مرگ وی می شود.

بدن انسان پیچیده ترین ساختاری است که بشر می شناسد. هیچ نوع از موجودات زنده حتی کرم ها یا کوچک ترین موجودات تک سلولی نمی توانند بدون داشتن فرق بین غذا و سم به حیات خود ادامه دهند.

در طول سال ها ذهن و جسم ما راه های تمایز دادن بین غذا و سم و همچنین روش های مطمئنی که برای خارج ساختن سم از بدن لازم است پیدا نموده است. همه انسان ها قبل از گرفتار شدن به دام سیگار از بو و طعم توتون بیزارند.