حقایقی در مورد مواد افیونی

اگر با درد مزمن زندگی می‌کنید، احتمالاً مواد افیونی گزینه‌ای برای درمان طولانی ‌مدت ایمن و مؤثر نیستند. بسیاری از درمان‌های دیگر نیز در دسترس هستند، از جمله داروهای مسکن با ‌اعتیادآوری کم و درمان‌های غیردارویی. یک برنامه درمانی را هدف قرار دهید که در صورت امکان، لذت بردن از زندگی خود را بدون مواد افیونی ممکن می سازد.

اثرات کوتاه مدت در مقابل اثرات بلند مدت مواد افیونی

هنگامی که شما در طول زمان به طور مکرر مواد افیونی مصرف می کنید، بدن شما تولید اندورفین را کند می کند. همان دوز مواد افیونی باعث نمی شود که چنین سیل شدیدی از احساسات خوب ایجاد شود که به آن تحمل گفته می شود. یکی از دلایل رایج بودن اعتیاد به مواد افیونی این است که افرادی که تحمل دارند احساس می کنند باید دوزهای مصرفی خود را افزایش دهند تا بتوانند احساس خوبی داشته باشند.  

خطرات مواد افیونی

از آن جایی که پزشکان امروزه به شدت از خطرات مواد افیونی آگاه هستند، اغلب دشوار است که پزشک خود را مجبور به افزایش دوز یا حتی تجدید نسخه شما کند. برخی از مصرف کنندگان مواد افیونی که معتقدند نیاز به افزایش عرضه دارند، در این مرحله به مواد افیونی یا هروئین به دست آمده غیرقانونی روی می آورند. برخی از داروهایی که به طور غیرقانونی به دست می آیند، مانند فنتانیل حاوی آلاینده ها یا مواد افیونی بسیار قوی تر هستند. به دلیل قدرت فنتانیل، این ترکیب خاص با تعداد قابل توجهی از مرگ و میر در مصرف کنندگان هروئین همراه بوده است.  

ایجاد تحمل در مصرف مواد افیونی

اگر از مواد افیونی استفاده می کنید و تحمل دارید، از پزشک خود کمک بخواهید. انتخاب‌های امن دیگری نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند تغییر ایجاد کنید و احساس خوبی داشته باشید. داروهای مخدر را بدون کمک پزشک قطع نکنید. ترک ناگهانی این داروها می تواند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند، از جمله درد بدتر از قبل از شروع مصرف مواد افیونی. پزشک می تواند به شما کمک کند تا مواد افیونی را به آرامی و بدون ایجاد خطر کاهش دهید.

عوامل خطر اعتیاد به مواد افیونی

مواد افیونی زمانی بیشتر اعتیاد آور هستند که آن ها را با روش هایی متفاوت از آن چه تجویز شده مصرف کنید، مانند خرد کردن یک قرص به طوری که بتوان آن را استنشاق یا تزریق کرد. این عمل تهدید کننده زندگی و خطرناک است. تحویل سریع تمام دارو به بدن می تواند باعث مصرف بیش از حد دارو شود. مصرف بیش از دوز تجویز شده از داروهای مخدر، یا بیشتر از مقدار تجویز شده، خطر اعتیاد شما را افزایش می دهد.  

مدت زمانی که شما از مواد افیونی تجویز شده استفاده می کنید نیز نقش دارد. محققان دریافته‌اند که مصرف داروهای مخدر برای بیش از چند روز خطر مصرف طولانی‌ مدت را افزایش می‌دهد که در حقیقت خطر اعتیاد را افزایش می‌دهد. احتمال این که یک سال پس از شروع دوره کوتاه مدت همچنان از مواد افیونی استفاده کنید، تنها پس از پنج روز مصرف مواد افیونی افزایش می یابد.  تعدادی از عوامل اضافی ژنتیکی، روانی و محیطی در اعتیاد نقش دارند که می تواند به سرعت یا پس از چندین سال مصرف مواد افیونی رخ دهد.  

حقایقی در مورد مواد افیونی

عوامل خطر شناخته شده سوء مصرف مواد افیونی و اعتیاد

  • فقر
  • بیکاری
  • سابقه خانوادگی سوء مصرف مواد مخدر
  • سابقه شخصی سوء مصرف مواد مخدر
  • سن جوانی
  • سابقه فعالیت مجرمانه یا مشکلات حقوقی
  • تماس منظم با افراد پرخطر یا محیط های پرخطر
  • مشکلات با کارفرمایان، اعضای خانواده و دوستان گذشته (اختلال روانی) 
  • رفتار ریسک پذیر یا هیجان طلب
  • مصرف شدید تنباکو
  • سابقه افسردگی یا اضطراب شدید
  • شرایط استرس زا  

توانبخشی قبلی به مواد مخدر یا الکل

علاوه بر این، زنان مجموعه منحصر به فردی از عوامل خطر برای اعتیاد به مواد افیونی دارند. زنان بیشتر از مردان به درد مزمن مبتلا می شوند. در مقایسه با مردان، برای زنان نیز بیشتر احتمال دارد که داروهای اپیوئیدی تجویز شوند، دوزهای بالاتری به آن ها داده شود و برای مدت طولانی تر از مواد افیونی استفاده کنند. زنان همچنین ممکن است تمایلات بیولوژیکی داشته باشند تا سریع تر از مردان به مسکن های تجویزی وابسته شوند.

مراحل پیشگیری از اعتیاد به مواد افیونی

مواد افیونی زمانی ایمن‌تر هستند که به مدت سه روز یا کمتر برای مدیریت درد حاد مانند درد پس از جراحی یا شکستگی استخوان استفاده شوند. اگر برای درد حاد به مواد افیونی نیاز دارید، با پزشک خود همکاری کنید تا کمترین دوز ممکن را، در کوتاه ترین زمان مورد نیاز، دقیقاً طبق دستور مصرف کنید.