مهارت درخواست کردن در افراد در حال ترک

افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند یا کسانی که نمی توانند درخواست های خود را به شیوه ای صحیح بیان کنند، بیشتر از بقیه در معرض وابستگی به مصرف مواد مخدر قرار می گیرند. با استفاده از مهارت های برقراری ارتباز با دیگران یا مهارت های درخواست کردن از دیگران می توان به ترک اعتیاد این افراد کمکی شایان نمود.

یکی از مهارت های مهم در روابط بین فردی مهارت درخواست کردن است که یادگیری آن برای افراد در حال ترک اعتیاد به مواد مخدر و خانواده ها ضروری است.

پرهیز از درخواست کردن در ترک اعتیاد

برخی افراد از درخواست کردن دوری می‌کنند، چون نگران هستند که دیگران درخواست های آن ها را جدی نگیرند و به آن ها ترتیب اثر ندهند. ترس از مخالفت و انتقاد دیگران، اعتماد به نفس پایین و بی اهمیت انگاشتن انتظارات خود از جمله عواملی است که مانع از درخواست کردن می‌شود. در این موارد، لازم است افراد مهارت‌هایی را یاد بگیرند تا به کمک آن بتوانند در خواست هایشان را به شیوه‌ای مناسب بیان کنند تا مؤثر باشد. این مهارت ها در دوران ترک اعتیاد به مواد مخدر، سیگار و الکل مورد نیاز می باشد.

بیان درخواست ها به شیوه نامناسب در ترک اعتیاد

همچنین کسانی هستند که توان درخواست کردن را دارند اما درخواست‌های خود را به شیوه‌ای نامناسب بیان می‌کنند. به عبارتی درخواست از دیگران برای تغییر رفتار شان یا انجام دادن کاری در روابط بین فردی، در صورتی که به شیوه‌ای مناسب صورت نگیرد، نتیجه مثبتی به بار نخواهد آورد.

بیان درخواست ها به صورت اشتباه

  • بیان درخواست ها به صورت مبهم. مانند: لطفاً با من درست رفتار کن.
  • بیان درخواست به صورت سوالی. مانند: میشه تلفن رو کنترل نکنی مامان؟
  • بیان درخواست به صورت کلی. مانند: لطفاً هوای دوستانم را داشته باشد.
  • بیان درخواست به صورت جمله منفی. مانند: نمی خوای بذاری حرفم تموم بشه.
  • بیان درخواست با روش پرخاشگرانه. در این روش افراد با فریاد زدن، لحن زننده و آهنگ صدای بلند درخواست هایشان را بیان می‌کنند و به همین دلیل اغلب کسی به درخواست های آن ها ترتیب اثر نمی دهد، حتی اگر حق آن ها باشد.
  • بیان درخواست ها به شیوه‌ای انفعالی. شرم، عزت نفس پایین، تأیید طلبی و ترس از دیگران سبب می‌شود که برخی افراد درخواست‌های خود را با تردید و خجالت بیان کنند. در این موارد، درخواست ها اغلب کلی است و با عذرخواهی زیاد بیان می شود. برای همین نیز تأثیری بر شنونده ندارند.

مهارت درخواست کردن در افراد در حال ترک

چگونگی درخواست کردن در دوران ترک اعتیاد

درخواست های مناسب اغلب با احترام به طرف مقابل بیان می شود، شفاف و اختصاصی است و طرف مقابل توان انجام دادن آن را دارد. چگونگی درخواست کردن در دوران درمان اعتیاد کمک بسیار زیادی به فرد معتاد می کند.  

ابراز صحیح درخواست های مناسب

لطفاً اجازه بده حرفم تمام شود، لطفاً در را ببند، لطفاً کمی آرام تر صحبت کنید.

درخواست برای تغییر رفتار در دوران ترک اعتیاد

یادگیری مهارت درخواست برای تغییر رفتار به شما کمک می کند تا در روابط بین فردی نقش مؤثری داشته باشید و بتوانید به هدف ترک اعتیاد دست یابید. مرز بین خود و دیگران را پررنگ کنید و دیگران را برای تغییر رفتارشان بر انگیزید.

به کمک جملات ۳ عبارتی می توانید از دیگران درخواست کنید تا رفتارشان را با شما تغییر دهند. بخش اول، بیان احساس خود (ناراحت می‌شوم)، بخش دوم توصیف رفتار فرد مقابل (وقتی من را با دیگران مقایسه می کنید)، و بخش سوم بیان انتظار خود (دلم می‌خواهد من را همان طور که هستم قبول کنید).

به دو مثال دیگر توجه کنید. عصبانی می‌شوم، سرم داد میزنی، انتظار دارم که احترامم را نگهداری. وقتی من را با دیگران مقایسه می کنی، ناراحت می‌شوم انتظار دارم به من احترام بگذاری. اگر قصد تغییر رفتار دیگری را دارید، هر بار فقط یک درخواست را بیان کنید و به افراد برای تغییر رفتار فرصت دهید. انتظار نداشته باشید که همه چیز بلافاصله تغییر کند.

وقتی از دیگران درخواست می کنید رفتارشان را تغییر دهند، باید توجه کنید که خودتان آن رفتار نامناسب را نداشته باشید. برای مثال: شما نمی‌توانید از دیگران انتظار احترام داشته باشید، در حالی که خودتان به دیگران احترام نمی گذارید.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی با سال ها سابقه موفق و درخشان در ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر آماده ارایه خدمات به هموطنان عزیز می باشد.