از کم کردن مصرف سیگار بپرهیزید

کاهش مصرف سیگار نه تنها فایده ای برای ترک آن ندارد بلکه بدترین شکل شکنجه است. دلیل بی اثر بودن این عمل آن است که فرد سیگاری امیدوار است در اثر کاهش مصرف سیگار میل کمتری به سیگار پیدا کند. از زبان هزاران فرد سیگاری می‌شنویم که در تلاش خود برای کاهش مصرف سیگار شکست خورده اند. تعداد خیلی کمی هم که موفق به انجام این کار شده اند به خاطر آن بوده است که پس از مدت خیلی کوتاهی به طور کلی سیگار را کنار گذاشته اند.

بسیاری از افراد سیگاری کم کردن مصرف سیگار را به عنوان راهی برای ترک سیگار و تلاشی در جهت کنترل این هیولای کوچک می‌دانند و حتی بسیاری از پزشکان و مشاورین ترک سیگار نیز کاهش مصرف سیگار را به عنوان عامل کمک کننده ای در ترک سیگار توصیه می‌کنند. ظاهراً این طور به نظر می‌رسد که هر چه فرد کمتر سیگار بکشد احساس بهتری دارد، اما این اقدام بسیار خطرناک است و باعث می‌شود که یک عمر در سیاه چال دخانیات گرفتار بمانیم.

انگیزه کم کردن سیگار

معمولاً انگیزه کم کردن سیگار نتیجه تلاش‌های ناموفق ما در ترک کامل سیگار است. پس از گذشت چند روز از دوره ترک سیگار، فرد سیگاری با خودش می گوید که حتی تصور نکشیدن سیگار برایش دشوار است بنابراین، از این به بعد فقط در زمان های خاصی سیگار می‌کشم و یا تعداد سیگارها را به روزی ده نخ کاهش می‌دهم، اگر بتوانم به روزی ده نخ عادت کنم پس می‌توانم این عادت را حفظ کرده و آن را به کمتر از ۱۰ نفر در روز نیز کاهش دهم. اکنون اتفاقات ترسناکی رخ می دهد.

اتفاقات وحشتناکی که با کم کردن سیگار می افتد

  • فرد سیگاری بدترین حال عالم را دارد، او هنوز به نیکوتین، اعتیاد دارد و این نه تنها در جسم بلکه در روح وی رسوخ کرده است.
  • اکنون تمام تلاش فرد سیگاری رهایی از اندیشه کشیدن سیگار بعدی می باشد.
  • قبل از کم کردن سیگار هر زمان که فرد سیگاری اراده می‌کرد سیگار بکشد، یک نخ روشن می‌کرد و حداقل تا حدی درد و رنج نکشیدن سیگار را تسکین می داد، اکنون علاوه بر تحمل فشار ها و مشکلات زندگی مجبور است به خاطر نکشیدن سیگار درد و رنج مضاعفی را تحمل کند بنابراین فرد سیگاری خود باعث بدبختی و بیچارگی خویش می شود.
  • زمانی که فرد در سیگار کشیدن افراط می‌کرد از کشیدن خیلی از آن سیگارها لذتی نمی برد، حتی متوجه کشیدنشان هم نمی‌شد و این عمل را به طور خودکار و ناخودآگاه انجام می داد. تنها سیگارهایی که او تصور می‌کرد از آن ها لذت می برد سیگارهایی بودند که بین آن ها فاصله زمانی نسبتاً طولانی وجود داشت (اول صبح یا سیگاری که بعد از یک وعده غذایی می کشید).

اکنون که او ساعات طولانی را در انتظار کشیدن یک نخ سیگار سر می‌کند هر نخ سیگار برای وی لذت خاص خود را دارد. هر چه ساعات انتظار طولانی تر می شود سیگار کشیدن لذت بخش تر می شود چون لذت واقعی کشیدن سیگار، خود سیگار نیست بلکه خاتمه دادن به استرس‌هایی است که در اثر دریافت نکردن نیکوتین به وجود می‌آید.

از کم کردن مصرف سیگار بپرهیزید

هوس نکردن سیگار

اکثر افراد سیگاری بدون کشیدن سیگار شب را به صبح می رسانند، حتی هوس سیگار کشیدن آن ها را از خواب بیدار نمی کند. در واقع برخی از افراد سیگاری قبل از روشن کردن سیگار رختخواب را ترک می‌کنند. بعضی‌ها قبل از روشن کردن سیگار صبحانه هم می خورند و بعضی ها حتی تا زمان رسیدن به محل کار صبر می‌کنند. آن ها ۱۰ ساعت را بدون سیگار سپری می‌کنند و این امر آن ها را اذیت نمی‌کند، زیرا مشکل اصلی ترک سیگار وابستگی بدن به نیکوتین نمی باشد. ترک نیکوتین ساده است. اما چنان که ۱۰ ساعت را در طول روز بدون سیگار کشیدن بگذرا نند به اوج آشفتگی می رسند.