سمی به نام نیکوتین

درد ترک نیکوتین جسمی نیست، فقط احساس خلاً روحی است. این احساس درد آن قدر ناچیز است که ما حتی از وجود آن آگاهی نداریم. اما از درون این احساس به ما تلنگر می زند. چون این احساس بسیار ضعیف است ذهن منطقی ما آن را درک نمی کند فقط می دانیم که به سیگار نیاز داریم، زمانی که سیگار کشیدیم دیگر این میل شدید به سیگار از بین می رود.

احساسات ناخوشایند ترک نیکوتین

احساس درد ناشی از ترک نیکوتین آن قدر نامحسوس است که بیشتر افراد سیگاری بدون آن که بدانند به مواد مخدر معتاد هستند زندگی کردند و در نهایت دار فانی را وداع گفتند. زمانی که اصطلاح «معتاد به نیکوتین» را به کار می بریم فکر می کنیم که آن فقط یک «عادت» است.

اکثر افراد سیگاری از مواد مخدر وحشت دارند، حال آن که نمی دانند خود نیز به مواد مخدر معتاد هستند. خوشبختانه ترک سیگار آسان تر از ترک دیگر مواد مخدر است به شرط آن که اول بپذیرند که معتاد هستند.

سمی به نام نیکوتین

ترک نیکوتین

ترک نیکوتین هیچ گونه درد جسمی به همراه ندارد، فقط فرد احساس بی قراری می کند. نیز احساس می کند چیزی را از دست داده است. بسیاری از افراد سیگاری تصور می کنند که گمشده آن ها هر چه که هست با دستشان ارتباط دارد. اگر فرد سیگاری به مدت طولانی سیگار نکشد از لحاظ روحی مضطرب، متزلزل، عصبی، فاقد اعتماد به نفس و بی حوصله می شود. درست مانند گرسنگی است، گرسنه سمی به نام نیکوتین.

هفت، دقیقه بعد از روشن کردن سیگار، نیکوتین تازه وارد خون شده، میل به سیگار کشیدن از بین می رود و فرد سیگاری احساس آرامش و اعتماد خاطر می کند. در روزهای اولی که تازه شروع به کشیدن سیگار می کنیم احساس رنج ناشی از نکشیدن سیگار و تسکین آن بعد از کشیدن، آن قدر نامحسوس است که از وجود آن بی خبریم. وقتی به طور مرتب شروع به سیگار کشیدن می کنیم این تصور در ما ایجاد می شود که یا از سیگار لذت می بریم و یا به آن عادت کرده ایم.

دام سیگار

حقیقت این است که ما اسیر دام سیگار شده ایم و از این مسئله بی خبریم. اما نیکوتین این هیولای کوچک در وجود ما رخنه کرده، مجبوریم به طور دائم آن را تغذیه کنیم وگرنه آرام و قرار را از ما می گیرد.

تمام افراد سیگاری به دلایل غیر منطقی شروع به سیگار کشیدن می کنند. در ابتدا هیچ کس مجبور به این کار نیست. فرقی نمی کند افراد به صورت تفریحی سیگار بکشند و یا شدیداً به آن معتاد باشند، تنها دلیلی که باعث می شود به سیگار کشیدن ادامه بدهند تغذیه کردن آن هیولای کوچک است.

تمام قضیه سیگار کشیدن مجموعه ای است از معماها. همه افراد سیگاری در اعماق قلبشان می دانند که فریب خورده اند و به دامی شیطانی گرفتار شده اند. با این وجود تأسف بارترین جنبه سیگار کشیدن آن است که فرد سیگاری سعی دارد با سیگار کشیدن به لذتی برسد که قبل از اعتیادش به طور طبیعی از آن برخوردار بوده یعنی آرامش، آسایش خاطر و اعتماد به نفس.

دلایل ناخوشایند بودن ترک نیکوتین

شنیدن صدای بوق ماشین که پیوسته شما را اذیت می کند تجربه ناآشنایی نیست، وقتی صدا قطع می شود احساس آرامش و آسایش عجیبی می کنید. در واقع این احساس واقعی نیست بلکه پایان یافتن عاملی است که باعث عصبانیت و ناراحتی شما شده بود. تا قبل از معتاد شدن به دخانیات بدن ما نیازی به نیکوتین ندارد پس از آن که به بدن خود نیکوتین را تحمیل می کنیم و سپس زمانی که سیگار را کنار می گذاریم مقدار نیکوتین در بدن رو به کاهش می رود و احساس درد می کنیم.