پیامدهای طولانی مدت مصرف مواد مخدر

مصرف مواد مخدر قطعاً و بدون شک به سلامت بدن و روان آسیب های زیادی وارد می کند. برخی از این آسیب ها قابل جبران هستند یعنی با ترک مصرف مواد مخدر و یا الکل دوباره بازیابی می شوند ولی بعضی از این آسیب ها همیشگی و پایدار هستند و این آسیب ها برای همیشه با شخص می ماند و هیچ گته ترمیم نمی شود.

هنگامی که شما به طور مرتب از مواد مخدر استفاده می کنید، می تواند بر کل سیستم بدن شما تأثیر بگذارد. مواد مخدر با نحوه ارسال پیام های شیمیایی مغز در سراسر سیستم عصبی مرکزی تداخل دارند، که به بدن شما می گوید چگونه واکنش نشان دهد. شیمی مغز در اثر مصرف دارو مختل می شود و استفاده مکرر نحوه عملکرد مغز شما را تغییر می دهد.

خطر اعتیاد به مواد مخدر

هنگامی که یک ماده مخدر را به طور مکرر مصرف می کنید، مغز شما یاد می گیرد که چگونه آن را تحمل کند. سرانجام، وابستگی به مواد مخدر شروع می شود و دیگر نمی تواند به همان شیوه برای متعادل سازی خود بدون مواد مخدر موجود عمل کند. در صورت عدم مصرف مواد مخدر، می توانید احساس بی حسی و ناراحتی کنید.

علائم اعتیاد به مواد مخدر

هنگامی که مغز شما بعد از مصرف مزمن به یک ماده مخدر وابسته است، می توانید از علائم ترک جسمی و عاطفی قابل توجهی رنج ببرید. این می تواند منجر به مصرف اجباری مواد مخدر شود تا این اتفاق نیفتد. از دست دادن کنترل بر مصرف مواد مخدر یکی از مشخصه های اعتیاد است. استفاده طولانی مدت از مواد مخدر عملکرد طبیعی مغز را مختل می کند. برخی از تأثیرات مصرف مواد مخدر بر مغز ممکن است برگشت پذیر باشد، اما برخی دیگر ممکن است با ترک اعتیاد بازیابی شود. استفاده طولانی مدت از مواد مخدر همچنین می تواند عوارض جدی پزشکی و سلامت روان را به همراه داشته باشد.

مصرف مزمن مواد مخدر می تواند باعث این مشکلات عمده شود

سرطان بیماری ریه بیماری قلبی بیماری روانی بیماری های عفونی اعتیاد به مصرف مواد مخدر خطرات طولانی مدت استفاده از مواد مخدر نیز می تواند به نحوه مصرف مواد مخدر بستگی داشته باشد.

پیامدهای طولانی مدت مصرف مواد مخدر

عوارض جانبی روش های خاص استفاده از مواد مخدر

بلع مواد مخدر و الکل 

بلع داروها می تواند منجر به مشکلات گوارشی از جمله زخم معده شود.

استنشاق مواد مخدر

استنشاق مواد مخدر می تواند به سینوس و مجاری بینی شما آسیب برساند، که باعث می شود حس بویایی خود را از دست داده و از خونریزی مزمن بینی و یا آبریزش بینی رنج ببرید.

تدخین و کشیدن 

وقتی سیگار می کشید، ممکن است دچار سوختگی در دست و صورت شوید. همچنین ممکن است با مشکلات تنفسی مانند سرفه مزمن و بیماری های تنفسی احتمالی و بیماری هایی مانند ذات الریه دست و پنجه نرم کنید.

تزریق مواد مخدر

سوء مصرف مواد مخدر از طریق تزریق شانس ابتلا به یک بیماری عفونی را افزایش می دهد. همچنین باعث عوارضی مانند زخم در محل تزریق (علائم ترک)، وریدهای فرو رفته و مشکلات قلبی عروقی مانند عفونت های مخاط قلب می شود.

برای ترک اعتیاد هرگز دیر نیست

اعتیاد یک بیماری قابل درمان است. هرچه سریع تر به درمان اعتیاد کمک کنید، عواقب پایدار آن کمتر است. در صورت قطع مصرف مواد مخدر، بسیاری از عوارض جانبی سلامت روانی و پزشکی برطرف می شود. حتی عوارضی که نمی توانند به طور کامل از بین بروند، همچنان قابل کنترل هستند.

اگر آمادگی استفاده از مواد مخدر را دارید، ابتدا با یک متخصص ترک اعتیاد مشورت کنید زیرا ترک اعتیاد با مصرف برخی از داروها می تواند منجر به قطع علائم ترک اعتیاد شود. یک برنامه ترک اعتیاد می تواند ابزارهایی را برای به حداقل رساندن عود اعتیاد در اختیار شما قرار دهد و به شما آموزش دهد که چگونه یک زندگی سالم و کامل داشته باشید.

برنامه های ترک اعتیاد می تواند به مغز و بدن شما زمان بدهد تا بهبود یابد و تثبیت شود. شما می توانید مکانیسم های مقابله برای مبارزه با عوامل محرک، نحوه مقابله با استرس و نحوه مدیریت احساسات خود را از طریق درمان های رفتاری، مشاوره و گروه های حمایتی بیاموزید. یک برنامه ترک اعتیاد می تواند به معنای واقعی کلمه زندگی شما را نجات دهد و حمایت لازم را برای غلبه بر سوء مصرف مواد به شما ارائه دهد.