وسوسه مصرف مواد مخدر و مقابله با آن

یکی از دلایلی که برخی از افراد در زمان ترک اعتیاد دوباره به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کنند و یا دوباره الکل می نوشند این است که نمی دانند چگونه با وسوسه مصرف آن ها کنار بیایند. این وسوسه ها طبیعی است و تقریباً هرکسی که مجبور به سم زدایی یا بهبودی شده است با آن کنار آمده است. نکته اصلی شناخت مهارت های مقابله در هنگام ولع مصرف است.

میل به مصرف مواد مخدر وسوسه نامیده می شود. وقتی مواد مخدر را ترک می کنید، گاه هوس مصرف به سرتان می زند. که امری طبیعی است. وسوسه برای مصرف مواد مخدر در روزهای پس از ترک اعتیاد به دفعات و شدت بیشتری رخ می دهد اما به مرور زمان از شدت آن کاسته می شود و تحملش برایتان آسان تر خواهد شد.

وسوسه مصرف مواد مخدر در دوران ترک اعتیاد طبیعی است

همه افرادی که در مرحله ترک اعتیاد به سر می برند وسوسه را به مثابه پدیده طبیعی ترک تجربه می کنند. وسوسه زودگذر و ناپایدار است و شباهت زیادی به امواج روی آب دارد.

ابتدا بزرگ به نظر می رسد و ترس برانگیز است اما به تدریج که به ساحل نزدیک می شود، کوچک و کوچک تر می شود تا جایی که وقتی به ساحل می رسد، از تب و تاب می افتد. وسوسه نیز مشابه موج است ابتدا قوی و شکست ناپذیر به نظر می رسد، اما پس از حداکثر 30 دقیقه رنگ می بازد.

دلایل وسوسه مصرف مواد مخدر

ممکن است این پرسش برایتان پیش آید که چرا وسوسه می شوید؟ وسوسه زبان بدن است. بدن به مواد مخدر وابسته می شود و وقتی شما مواد مخدر کنار می گذارید، بدنتان واکنش نشان می دهد و در واقع نیازش به مواد مخدر را به شما اعلام می کند.

در زمان وسوسه چه باید کرد

وسوسه مصرف مواد مخدر و مقابله با آن

کاری که شما باید بکنید این است که صبر و تحمل کنید و بردباری به خرج دهید. به تدریج و به مرور بدن به نبود مواد مخدر عادت می کند و خود را با وضعیت جدید تطبیق می دهد. به عبارتی وسوسه واکنش طبیعی بدن به ترک مواد مخدر و نشانه ای از فرآیند شفا و بهبودی از وابستگی به مواد مخدر است. آن چه باید بدانید این است که:

  • وسوسه کاملاً طبیعی است. در واقع وسوسه واکنش بدن به ترک مواد مخدر و نشانه ای است از فرآیند شفا و درمان اعتیاد.
  • وسوسه هزینه ای است که شما برای ترک مواد مخدر می پردازید. گرچه ناخوشایند است اما دورنمای خوبی برایتان رقم می زند.
  • وسوسه ناپایدار و گذراست. ماندگار نیست و قرار نیست تا پایان عمر با شما باشد بلکه مدت زمانی کوتاه با شماست. مهمان ناخوانده ای است که خیلی زودتر از آن چه فکرش را بکنید، شما را ترک می کند و می رود.
  • از وسوسه نترسید. هر چقدر هم قوی باشد شما از آن قوی تر هستید.

باورهای نادرست درباره وسوسه

برخی افراد درباره وسوسه نگرشی منفی دارند. آن ها بر این باورند که (آدم نباید دچار وسوسه شود). وسوسه نشانه ضعف است و باید آن را پنهان کرد.

(وسوسه خود از بین نمی رود و برای کنترل آن حتماً باید تحت نظر پزشک باشید) برخی از بیماران نیز پیشگویی منفی می کنند و به خود می گویند (وسوسه با گذشت زمان بدتر می شود).

این باورهای نادرست سبب می شود که نتوانید وسوسه را همچون تجربه ای طبیعی در فرآیند درمان بیماری اعتیاد بپذیرید و با آن کنار بیایید و ممکن است برای مقابله با آن به اقدامات نادرستی دست بزنید.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که در روزهای اول ترک اعتیاد وسوسه های  بیشتری خواهد داشت که شدت آن نیز زیاد خواهد بود اما به مرور زمان وسوسه ها رنگ می بازد و ناپدید می شود.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی مجهزترین و موفق ترین مرکز ترک اعتیاد در کشور با مجوز از وزارت بهداشت آماده ارائه خدمات شباه روزی به بیماران گرامی می باشد.