افکار منفی در دوران ترک اعتیاد

مشکلات سوء مصرف مواد مخدر اغلب با سلامت روان و افکار منفی مرتبط است. افرادی که ذهن آن ها توسط تفکر منفی کدر شده است ممکن است برای راحتی یا به عنوان وسیله ای برای فرار به مصرف مواد مخدر و الکل روی آورند. با گذشت زمان، این مواد راهی برای کنار آمدن با این افکار منفی می شوند. به محض ایجاد اعتیاد، این افکار ممکن است رشد کرده و به احساس درماندگی گسترش یافته و آن ها را از تلاش برای کمک منصرف کند.

افکار منفی یکی از برانگیزاننده های نیرومند برای مصرف و لغزش در دوران ترک اعتیاد به شمار می رود. افکار منفی ممکن است مربوط به زمان حال باشد، مشکلاتی که فرد در حال حاضر با آن ها دست و پنجه نرم می کند، افکاری که تحت تأثیر وسوسه به وجود می آید، افکاری که به رویدادهای منفی گذشته مرتبط است و افکار نگران کننده درباره آینده. بین افکار منفی و هیجان های منفی رابطه وجود دارد.

افکار نگران کننده مربوط به آینده هیجان اضطراب ایجاد می کند و افکار منفی مرتبط به رویدادهای ناخوشایند گذشته با احساس افسردگی در ارتباط است. شناسایی این افکار و کنترلشان برای پیشگیری از عود اعتیاد ضروری است.

شناسایی افکار منفی در دوران ترک اعتیاد

برای شناسایی افکار منفی باید به احساسات، رویدادها و وسوسه ها توجه کرد.

شناسایی احساسات در دوران ترک اعتیاد

احساسات یکی از راه های شناسایی افکار منفی است. وقتی احساس غم، اضطراب، خشم و آزردگی می کنید به ذهنتان توجه کنید و ببینید چه افکاری ذهنتان را اشغال کرده است.

وسوسه در دوران ترک اعتیاد

وقتی دچار وسوسه می شوید فرصت خوبی برایتان فراهم می شود تا افکار منفیتان را شناسایی کنید.

رویدادهای منفی در دوران ترک اعتیاد

رویدادهای منفی و ناخوشایند نیز ممکن است افکار منفی را برانگیزد. به همین دلیل هر گاه با مشکل خاصی مواجه می شوید یا اتفاق ناخوشایندی برایتان رخ می دهد به ذهنتان توجه کنید و ببینید چه اندر ذهنتان است.

افکار منفی در دوران ترک اعتیاد

رابطه بین افکار، هیجان و رفتار در دوران ترک اعتیاد

در ظاهر این طور به نظر می رسد که افکار، نخستین زنجیره رفتار مصرف مواد مخدر را تشکیل می دهد ولی واقعاً این طور نیست، زیرا بین افکار، هیجان و رفتار رابطه تنگاتنگ و تعاملی وجود دارد. هر یک از آن ها بر یکدیگر اثر می گذارد و از یکدیگر تأثیر می پذیرد.

بروز افکار منفی در ترک اعتیاد

برای مثال: وقتی این افکار به ذهنتان می آید که «چقدر بدبختم»، «من بدشاسم»، «من یک بازنده ام»، «من به هیچ دردی نمی خورم»، «من دیگر غرق شده ام» احساس غم و افسردگی می کنید، در حالت افسردگی افراد گرایش زیادی به منفی اندیشیدن دارند.

تأثیر رفتار بر ترک اعتیاد

از طرفی خلق افسرده بر رفتار تأثیر می گذارد و سبب می شود افراد افسرده بی تحرک شوند و از جمع فاصله بگیرند و به انزوا پناه ببرند. رفتار انفعالی، بی تحرکی و انزوا از جمع خود به تشدید خلق افسرده منجر می شود که می شود افکار منفی بیشتری به ذهن فرد هجوم بیاورد.

اعتقاد به افکار در دوران ترک اعتیاد

یکی از راه های در هم شکستن چرخه فکر، احساس و رفتار، تغییر افکار است. وقتی افکار منفی را شناسایی و اصلاح کنید، از شدت هیجان کاسته می شود. قبل از مقابله با افکار منفی، میزان اعتقاد خود به آن افکار را مشخص کنید. من بدبخت هستم (فکر منفی). به این فکر 90 درصد اعتقاد دارم. هر چه اعتقاد شما به فکری بیشتر باشد، تغییر آن دشوارتر خواهد بود.

توجه کنید که بین احساس و فکر رابطه وجود دارد. احساس را می توان با کلمه بیان کرد. در حالی که برای ابراز فکر به جمله نیاز است. از این به بعد هر گاه احساس منفی داشتید، دچار وسوسه شدید یا با رویداد ناخوشایندی مواجه شدید، به ذهنتان توجه کنید و افکارتان و میزان اعتقاد خود به آن افکار را یادداشت کنید.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی به شکل تخصصی و فوق تخصصی با حضور کادر مجرب در زمینه درمان اعتیاد آماده ارائه خدمات درمانی گسترده به بیماران گرامی می باشد.