ایجاد هیجان در ترک اعتیاد

به چند دلیل، پس از آن که سرخوشی اولیه موفقیت در بهبودی از بین رفت، زندگی جدید بدون مواد مخدر و الکل می تواند کمی احساس خستگی و بی هیجانی ایجاد کند. این یک مرحله طبیعی و گذرا از بهبود درمان اعتیاد به مواد مخدر است که پس از چند ماه پرهیز از مصرف مواد مخدر برای مدتی ظاهر می شود و همیشه دوام نخواهد داشت، مگر این که برای مقابله با آن ها آماده باشید در غیر این صورت به راحتی منجر به عود اعتیاد می شود.

بین هیجان های شدید و وسوسه برای مصرف مواد مخدر رابطه نزدیکی وجود دارد. هیجان های منفی شدید بر افکار، رفتار و جسم تأثیر می گذارد. هیجان ها خود را در ویترین چهره به نمایش می گذارند. به همین دلیل شما به راحتی می توانید هیجان ها را در چهره دیگران و خودتان تشخیص دهید و ببینید که در جسم، چهره، افکار و رفتارتان چه تغییری ایجاد می شود.

نخستین گام شناخت هیجان ها است

هیجان ها فطری و طبیعی هستند و قضاوت درباره آن ها و برچسب زدن به آن ها با عنوان پدیده ای بد و ناخوشایند امکان کنترل آن ها را دشوار می کند. پس نخستین گام برای درمان اعتیاد و ترک اعتیاد این است که هیجان ها را بشناسید و آن ها را بپذیریذ.

طبقه بندی هیجان ها

هیجان ها به دو دسته مثبت و منفی طبقه بندی می شوند اما چنین چیزی به این معنا نیست که هیجان های منفی، بد هستند. خشم، حسادت، اضطراب و ترس، نفرت و غم، هیجان های منفی هستند. شادی، لذت و تعجب، هیجان های مثبت هستند.

تأثیر هیجان ها بر فرد

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که نه تنها هیجان های منفی، بلکه هیجان های مثبت نیز شما را آسیب پذیر می کند. در واقع اگر هیجان شدید باشد چه مثبت و چه منفی، فرقی نمی کند. در این موارد شما در برابر لغزش آسیب پذیر خواهید بود اما هیجان های منفی مانند غم شدید، خشم و اضطراب، برانگیزاننده های قوی برای مصرف مواد مخدرهستند.

شکستن زنجیره هیجان، وسوسه و مصرف مواد مخدر

برای شکستن زنجیره هیجان، وسوسه و مصرف مواد مخدر شما نیازمند هستید فنونی برای کنترل هیجان های خود یاد بگیرید و هیجان ها را بپذیرید.

ایجاد هیجان در ترک اعتیاد

تأثیر هیجان ها در حالت های چهره

هیجان ها در حالت های چهره و اندام شما منعکس می شوند. برای مثال وقتی خشمگین هستید بدنتان گرم می شود، ضربان قلبتان بالا می رود، در شکمتان احساس گرما و داغ شدن می کنید، صورتتان سرخ می شود، نفس نفس می زنید، آهنگ صدایتان بالا می رود و غیره.

دیدگاه خود را درباره هیجان تغییر دهید

هیجان یکی از کارکردهایی روان و پدیده ای فطری و طبیعی است. هیجان ها کاملاً موجه و پذیرفتنی هستن اما چگونگی ابزار آن ممکن است ناپذیرفتنی و ناموجه باشد. برای مثال احساس خشم، غم، اضطراب، عشق، حسادت و غیره کاملاً طبیعی است. آن چه ممکن است غیرطبیعی باشد چگونگی ابزار هیجان هاست. فنون توجه برگردانی را به کار گیرید. وقتی هیجان ها شدید و مغلوب کننده است، حواستان را پرت کنید. هر چیزی که ممکن است حواس شما را از خشم، اضطراب و غم دور کند سودمند خواهد بود.

خود را با دیگران مقایسه کنید

خودتان را با کسانی مقایسه کنید که در وضعیت بدتری در مقایسه با شما هستند. وقتی به شدت افسرده هستید مقایسه خودتان با کسانی که موقعیت نامناسبی دارند و وضعشان بدتر از شماست، ممکن است موقتاً خلق شما را بهبود بخشد.

هیجان های مثبت ایجاد کنید

وقتی دچار غم و اضطراب شدید هستید فعالیت هایی انجام دهید که هیجان های مثبتی در شما ایجاد کنند مانند: ورزش، رقص، پیاده روی، گوش کردن به آهنگ های شاد، دیدن فیلم ها و کارتون های فکاهی و خنده دار، خرید، ملاقات با افراد شاد و غیره.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی با امکانات بیمارستانی و کادر درمانی متخصص به طور شبانه روزی در خدمت بیماران گرامی می باشد.