نگرانی‌های خانواده‌های عضو معتاد

علی رغم دیدن مصرف مواد مخدر توسط یکی از عزیزان، اعضای خانواده می توانند در حالت ایده آل نقش اصلی را در روند درمان اعتیاد بیمارشان بازی کنند. نقش خانواده در بهبود اعتیاد بزرگ و مهم است. خانواده ای که تحت تأثیر سوء مصرف مواد مخدر قرار گرفته است، ناگزیر به یک سیستم ناکارآمد تبدیل می شود. در این سیستم، اعضا ناخودآگاه نقش می پذیرند تا در سیستم ناسالم کنار بیایند.

خانواده های سوء مصرف کنندگان مواد مخدر در دوره مصرف مواد مخدر و فرآیند درمان دچار چالش، نگرانی و مشکلاتی می‌شوند که پاسخ به چنین نگرانی ها و انتظاراتی به کاهش مشکلات آن ها منجر خواهد شد. شناسایی دقیق مشکلات و نیازهای آن ها از طریق شرکت اعضای خانواده مخصوصاً همسران و مادران بیماران در جلسات مشاوره فردی و گروه درمانی میسر خواهد شد. گروه درمانی روش مطمئنی برای حضور خانواده های بیماران و پرداختن به نگرانی ها و مشکلات آن ها خواهد بود.

مشکلات خانواده های سوء مصرف کنندگان مواد مخدر

خانواده های سوء مصرف کننده مواد مخدر دچار مشکلات جسمی، روانی و اختلال در روابط و کارکردهای اجتماعی شان خواهند شد. اغلب اعضای این خانواده فراموش می شوند و نیازها و نگرانی های آن ها نادیده گرفته می شود. واقعیت این است که محیط زندگی خانواده‌های سوء مصرف کننده مواد مخدر پر از رمز، راز، اسرار و چالش است. درمانگران کلید بهبودی و درمان اعتیاد را نیز می توانند در این محیط پیدا کنند و لذا ضروری است در طراحی برنامه‌های درمانی به بررسی مشکلات و نیازهای خانواده ها پرداخت.

پرداختن به مشکلات خانواده های فرد معتاد

موضوع اساسی این است که بدون پرداختن به مشکلات و نگرانی‌های خانواده‌ها به دشواری بتوان برنامه درمانی جامعی برای بیماران ارائه نمود لذا باید به این مهم توجه داشت. واقعیت این است که مشکلات و نیازهای خانواده های بیماران وابسته به مواد افیونی، سیگار و الکل بیشتر از مشکلات بیماران است. تفاوت اساسی بین مشکلات بیماران و خانواده‌های آن ها نیز وجود دارد.

نگرانی‌های خانواده‌های عضو معتاد

درگیری فکری خانواده های فرد معتاد

بیماران ممکن است هرچند برای لحظاتی مشکلات و رنج های ناشی از مصرف مواد مخدر را فراموش کنند اما خانواده های بیماران وابسته به مواد مخدر حتی یک لحظه نیز نمی‌توانند رنج و دشواری های ناشی از مصرف مواد مخدر بیمارانشان را فراموش نمایند. آن ها شب، روز و تک تک لحظات زندگی خود را قربانی فکر کردن و پرداختن به دغدغه و مشکلات بیمارانشان می کنند.

چند درصد از فکر خانواده فرد معتاد درگیر مشکلات بیمار است

به نظر می‌رسد این خانواده‌ها کاری جز فکرکردن به مشکلات، درد و رنج بیمارانشان ندارند. در یکی از جلسات آموزش گروهی همسران سوء مصرف‌کننده مواد مخدر از اعضای گروه پرسیدم که طی یک هفته اخیر چند ساعت از زمان شبانه روز را به فکر کردن و درگیر نمودن خود با مشکلات بیمارانتان اختصاص می‌دهید؟ در پاسخ برخی از اعضای گروه اظهار داشتند بیش از ۷۰ درصد از زمان خود را به فکر کردن درباره مشکلات بیماران اختصاص می‌دهیم، در برخی از خانواده‌ها ۸۰ درصد و در برخی نیز ۱۰۰ درصد بود. این یک واقعیت تکان دهنده و تلخ است زیرا نشان می‌دهد که خانواده‌ها بیشتر زمان خود را به فکر کردن درباره مشکلات بیمارانشان اختصاص می‌دهند و از دو موضوع اساسی غافل می شوند. خودشان و فرزندانشان

واقعیت بیماری اعتیاد به مواد مخدر

واقعیت بیماری اعتیاد این است که در غالب موارد خانواده‌ها به هنگام مصرف مواد مخدر توسط بیمارانشان کار چندانی نمی توانند برای او انجام دهند. درگیر نمودن خویش در مشکلات بیماران نیز به تشدید مشکلات آن ها منجر خواهد شد و مشکلات بیماران را نیز پیچیده‌تر خواهد نمود. البته اعضای خانواده باید این واقعیت را بپذیرند.

گروه درمانی در ترک اعتیاد

همان گونه که عنوان شد گروه درمانی یکی از روش های درمان برای سوء مصرف کنندگان مواد مخدر و خانواده‌های آن هاست. گروه درمانی نقش مهمی در کاهش تنش‌ها و مشکلات خانواده ها خواهد داشت. حضور اعضای خانواده مخصوصاً همسران و مادران سوء مصرف کننده مواد مخدر در جلسات گروه درمانی در کاهش و کنترل مشکلات بیمارشان مؤثر خواهد بود.

کلینیک ترک اعتیاد دی، اولین مرکز ترک اعتیاد با امکانات بیمارستانی در خدمت مراجعین گرامی می باشد.