عوارض کشیدن سیگار

حقیقت این است که ترک سیگار بیش از یک تصمیم برای کنار گذاشتن سیگار است و به صورت دوام آوردن در روندی پایدار و کنار آمدن در برابر فشارهای این دوران است. برای ترک سیگار تنها یک راه وجود ندارد و برنامه ترک سیگار هر شخص باید بر پایه انگیزه ها و ویژگی های خود آن فرد تعیین و اجرا شود.

ارتباط سیگار با سرطان

طبق تحقیقات ۴۰ عنصر سرطان زا در دود سیگار وجود دارد. بر این اساس، احتمال مبتلا شدن افراد سیگاری به انواع سرطان هایی از قبیل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق، سرطان بینی، گلو، مری، حنجره، معده، کلیه، آلت تناسلی مرد، لوزالمعده و مقعد وجود دارد.

ارتباط سیگار با تغییر شکل دادن سلول های جنسی در مردان

استعمال دخانیات باعث کاهش تعداد اسپرم و کاهش جریان خون در مردان و ناتوانی جنسی در این افراد می شود. ناباروری جنسی در مردان سیگاری نیز متداول تر از افراد غیر سیگاری است. 

ارتباط سیگار با سرطان رحم و سقط جنین

استعمال دخانیات در دوران بارداری می تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن کم و بروز مسائل بهداشتی در آینده شود. سقط جنین در مادران سیگاری ٢ تا ٣ برابر بیشتر است.

ارتباط سیگار با تغییر رنگ انگشتان و لب ها

قطران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخن ها جمع شده و باعث تغییر رنگ آن ها به قهوه ای مایل به زرد می شود. همچنین سبب تغییر رنگ گوشه لب ها به قهوه ای تیره می شود.

ارتباط سیگار با زخم معده

استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باکتری ها پایین می آورد، همچنین باعث تضعیف معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می شود.

عوارض کشیدن سیگار

ارتباط سیگار با بیماری های قلبی

استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگی عروق و نهایتاً ایجاد حمله قلبی و سکته می شود.

ارتباط سیگار با پوکی استخوان و فساد دندان ها

منواکسید کربن یکی از اصلی ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار است، میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن است. این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه ای می شود. همین عامل سبب پوکی استخوان می شود. جرمی که همگام کشیدن سیگار روی دندان ها باقی می ماند، به مرور زمان سبب فساد دندان ها می شود.

ارتباط سیگار با سرطان پوست

پوسته پوسته شدن و برجسته شدن نقاطی از پوست عواملی هستند که یک علت آن سیگار می باشد.

ارتباط سیگار با ضایعات شنوایی

سیگار کشیدن سبب عفونت گوش میانی می شود و در کارکرد آن اختلال به وجود می آورد.

ارتباط سیگار با چین و چروک پوست 

استعمال دخانیات باعث از بین بردن پروتئین های انعطاف دهنده پوست می شود، همچنین باعث تحلیل بردن ویتامین آ و محدود کردن جریان خون در عروق پوست می گردد. همین عامل سبب چین و چروک پوست می شود.

ارتباط سیگار با سلامت اطرافیان

مواد درون دود سیگار روی اجسام می‌نشیند و اطرافیان فرد سیگاری از جمله کودکان این اشیاء را لمس می‌کنند و از این طریق سموم موجود در دود سیگار به بدن آنان منتقل می‌شود. حداقل ٧٠ نوع از سموم موجود در دود سیگار به طور مستقیم و غیر مستقیم در مبتلا شدن به سرطان نقش دارند. از جمله این آسیب ها می توان به انواع سرطان اشاره نمود.