سیگار و انرژی

انرژی کافی احساس بسیار خوبی به انسان می دهد و زمانی که به لحاظ فیزیکی و ذهنی احساس قدرت می کنید بیشتر از زندگی لذت می برید. مسئله اینجاست که وقتی سیگار را کنار می گذارید بازگشت سلامت فیزیکی و روانی ما به تدریج صورت می پذیرد. شما به طور ذاتی آن چه را که درست است می دانید، پس سعی کنید از قدرت تخیل خود استفاده کنید.

تأثیر سیگار بر سطح انرژی

اکثر افراد سیگاری از تأثیری که سیگار بر جریان تدریجی گرفتگی گلو و کمبود اکسیژن و شوک‌های آن‌ها می‌گذارد آگاهند، اما از تأثیری که این عوارض بر میزان سطح انرژی آن ها دارد، اطلاعات کافی ندارند.یکی از نکات ظریف دام سیگار، تأثیرات فیزیکی و روانی نامحسوس و تدریجی آن می باشد به گونه‌ای که ما از آن ها مطلع نمی شویم حتی آن ها را طبیعی می دانیم. این جریان بسیار شبیه به تأثیر عادت های غذایی بد است.

سیگار آرام آرام انسان را بیمار می کند

بزرگی شکم به صورت آرام و بدون هیچ هشداری نمایان می شود. وقتی به کسانی که بیش از حد چاق هستند نگاه می‌کنیم، شگفت زده می شویم و به خود می گوییم چطور آن ها این وضعیت را تحمل می‌کنند. فرض کنید این اتفاق ظرف یک شب می‌افتد، مثلاً با ۲۰ کیلو اضافه وزن، چاق شده، ورم کرده و با شکمی بزرگ بیدار می‌شوید. بعد به جای این که با احساس آرامش کامل و سرشار از انرژی از خواب برخیزید با حالتی رقت بار و سست از خواب بلند می شوید و به زحمت پلک از هم می گشایید. در آن صورت به یقین وجود شما پر از وحشت می شود. تعجب می کنید که چگونه ظرف یک شب به چنین بیماری وحشتناکی مبتلا شده اید. حال آن که حقیقت این است که شما ۲۰ سال طول کشید تا به آن وضعیت برسید. آیا باز در اصل بیماری فرق ایجاد می‌کند، بیماری چاقی یک بیماری است، چه یک شب چه بیست سال.

در مورد دخانیات نیز همین امر صادق است اگر می توانستید یک راست به ذهن و جسم تان بروید تا از طریق دیدن مستقیم ببینید که درست سه هفته پس از ترک سیگار چه احساسی خواهید داشت، همین کفایت می کرد تا شما نسبت به ترک سیگار متقاعد شوید. اگر این کار ممکن بود آن وقت شما به خودتان می گفتید واقعاً احساس خوبی دارم و یا آیا واقعاً تا این حد سقوط کرده‌ام، با ترک دخانیات نه تنها از سلامت و انرژی بیشتری برخوردار می‌شوید بلکه احساس اعتماد به نفس و آرامش خاطر بیشتری خواهید داشت.

سیگار و انرژی

دخانیات باعث کاهش انرژی می شود

به یاد بیاورید که در دوران نوجوانی چه قدر پر جنب وجوش و سرزنده بودید و بعد به مدت ۳۰ سال همیشه احساس خستگی، کسلی و بی حوصلگی کرده و به زحمت صبح زود از خواب بیدار می شوید. پس از صرف شام روی کاناپه دراز می‌کشید و تلویزیون تماشا می کنید اما پس از چند دقیقه چرت می زنید. از آن جایی که گمان می کنید این رفتار طبیعی است باورتان شده که انرژی فقط خاص دوران کودکی و نوجوانی است و سن پیری از ۲۰ سالگی شروع می شود.

کمی پس از خاموش کردن آخرین سیگار از سرفه کردن و گرفتگی گلو فارغ می شوید. از آن زمان به بعد نه دچار تنگی نفس می شوید و نه مبتلا به برونشیت. در عین حال، چیزی بسیار شگفت انگیز و غیر منتظره اتفاق می‌افتد. اکنون ساعت ۷ صبح، سرشار از انرژی و با انبساط خاطر از خواب بیدار می شوید. در واقع تمایل خاصی به ورزش، به خصوص دو و شنا پیدا می کنید. در صورتی که با کشیدن سیگار نمی توانید یک قدم هم بدوید یا کمی شنا کنید، فعالیت های ورزشی تان محدود می شود. اکنون می توانید به راحتی پیاده روی کنید یا نیم ساعت در روز ورزش کنید.