بی توجهی به اعتیاد به سیگار

با اعتیاد به نیکوتین شستشوی مغزی کار خودش را می کند و فرد سیگاری در ضمیر ناخودآگاه خود می داند که باید این هیولای کوچک تغذیه شود. این باعث می شود که به چیزی غیر از این فکر نکند. ترس است که باعث می شود افراد به اعتیادشان ادامه دهند. ترس از احساس از دست دادن چیزی و عدم اعتماد به نفس که با ترک سیگار به سراغ آن ها می آید و تمام وجودشان را تسخیر می کند.

سوالی که پیش می آید این است که چرا انسان باهوش تا این حد در مورد اعتیادش بی توجه است. هزاران نفر انسان سیگاری از هوش و ذکاوت بسیار زیادی برخوردارند و گاهی می بینیم که جزء انسان های مهم و موفق هستند ولی متاسفانه با وجود هوش بالا و بنیه قوی اکثراً در دوران جوانی گرفتار بیماری های مربوط به استعمال سیگار می شوند.

اعتیاد به سیگار

بسیاری از افراد موفق در ورزش که سیگاری شدند می گویند که در جوانی بسیار به سلامت بدنشان اهمیت می دادند و همه زندگی شان در ورزش خلاصه می شد و از جرأت و اعتماد به نفس بالایی برخوردار بوده اند، اگر کسی در آن روزها به آن ها می گفت که کارشان به جایی خواهد رسید که روزی صد نخ سیگار بگشند، حاضر بودند شرط ببندند که هرگز این اتفاق نخواهد افتاد. اما در سن میان سالی جسم و روحشان به شدت به سیگار وابسته شده بود و به جایی رسیده بودند که بدون سیگار نمی توانستند کارهای روزانه را انجام بدهند یا روی موضوعی خاص تمرکز کنند.

برای بیشتر افراد سیگاری استرس های معمول زندگی مثل جواب دادن به تلفن یا سر و کار داشتن با مردم عاملی برای سیگار کشیدن است. بدون روشن کردن سیگار حتی عوض کردن کانال تلویزیون یا روشن کردن لامپ برایشان کار بسیار مشکلی است. آن ها می دانند که سیگار دارد نابودشان می کند اما هیچ راهی که بتوانند خود را از شر آن خلاص کنند نمی بینند.

آسیب های روانی سیگار

مسئله مهم این است که چرا افراد سیگاری نمی توانند درک کنند که سیگار از لحاظ روحی چه بلایی سرشان آورده است. خنده دار است که اکثر افراد سیگاری بعضی اوقات دچار این خیال واهی می شوند که از سیگار کشیدن لذت می برند.

بی توجهی به اعتیاد به سیگار

مشکل ترک سیگار

برخی افراد فقط به این دلیل سیگار می کشند که فکر می کنند سیگار به آرامش اعصابشان کمک می کند و باعث می شود که بیشتر روی کارهایشان تمرکز کنند. افرادی که موفق به ترک سیگار می شوند آن چه بر آنان می گذرد واقعاً مشکل است، درست مانند آن است که کابوس وحشتناکی ببینید و از ترس از خواب برخیزید. نیکوتین ماده ای است که ضمن تأثیر بر حواس پنج گانه مانند حس چشایی و بویایی آن ها را ضعیف می کند. سیگار ضمن آسیب زدن به بدن و هدر دادن پول باعث منحرف شدن ذهن فرد از مسیر درست می شود چرا که فرد سیگاری برای کشیدن سیگار به هر بهانه ای متوسل می شود.

ناکامی در ترک سیگار

برخی از افراد سیگاری پس از ناکامی در ترک سیگار برای مدتی از پیپ استفاده می کردند. آن ها فکر می کردند که ضرر پیپ کمتر از سیگار است و از طرفی مصرفشان را کاهش می دهد. بعضی از توتون ها که برای پیپ استفاده می شوند واقعاً افتضاح هستند با وجود این که بوی خوبی دارند. جرم قهوه ای رنگ و چسبنده ای در کاسه پیپ جمع می شود و گاهی بدون این که فرد متوجه شود مقداری زیادی از این جرم کثیف وارد دهانشان می شود.

برای مشاوره ترک اعتیاد و دریافت اطلاعات در زمینه ترک انواع مواد مخدر می توانید با مشاوران کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی به صورت شبانه روزی تماس حاصل فرمایید.