روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

در تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن سال ۱۹۸۷ اجلاس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در شهر وین تشکیل شد و کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس سندی را تصویب کردند که خط‌مشی همه‌جانبه اقدامات لازم جهت کنترل مواد مخدر را از سوی کشورهای شرکت‌کننده مشخص می‌کرد و این کشورها را متعهد کرد تا فعالیت‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر را به ‌طور جدی، انجام دهند.

سازمان ملل متحد روزها و هفته‌های تعیین‌ شده ای را که هرکدام دارای موضوعی هستند، نام گذاری می‌کند. ۲۶ ژوئن روز مبارزه جهانی با مصرف مواد مخدر و مواد غیرقانونی است. این روز برای اولین بار توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۷ نام گذاری شد. حوزه پرداختن به معضل مواد مخدر با انواع مختلفی از اطلاعات نادرست آلوده شده است. هدف از نام گذاری این روز رفع مشکل جهانی مواد مخدر، ارائه پیشنهادات یکپارچه جهانی و تقویت همکاری های بین المللی برای مقابله با تأثیر آن بر سلامت کشورها است.

۵ تیر ماه روز جهانی مبارزه با مصرف مواد مخدر

هر سال بزرگداشت روز جهانی مبارزه با مصرف مواد مخدر در این روز که مصادف با ۵ تیر ماه است برگزار می شود. امسال نیز روز جهانی مبارزه با مصرف مواد مخدر با بررسی چالش های مواد مخدر در بحران های بهداشتی و بشردوستانه برگزار می شود. دولت‌ها، افراد، جوامع و سازمان‌های مختلف در سراسر جهان در روز جهانی مبارزه با مصرف مواد مخدر و داروهای غیرقانونی اقدام به برگزاری برنامه‌های آگاهی‌بخشی می‌کنند تا مردم را از نتایج ویرانگر مصرف مواد مخدر آگاه کنند. تجمعات، کمپین ها، پوستر و شعارهایی نیز برای این روز طراحی می شود. 

معضل جهانی سوء مصرف مواد مخدر

سوء مصرف مواد مخدر یک مشکل پیچیده در میانه راه مسائل اجتماعی، امنیت و بهداشت عمومی است. این مشکل قربانیان سنگینی را در خانواده ها و جوامع ما می گیرد و هر سال جان بیش از نیم میلیون نفر را می گیرد. روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق مواد مخدر بر این بحران قابل پیشگیری و بر جستجوی جهانی برای یافتن پاسخ های موفق و پیشرفته تأکید می کند. جامعه بین المللی مصمم به مقابله با مشکل مواد مخدر در جهان است. برای مؤثر بودن، رویکردهای جامع مورد نیاز است. راه حل های یکپارچه تنها زمانی ممکن هستند که نهادهای منصف و بشردوستانه عدالت کیفری، بهداشت و مددکاری اجتماعی دست در دست هم و همگام کار کنند.

روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

افزایش آمار مصرف مواد مخدر در جهان

بر اساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان مواد مخدر مصرف کرده اند که نسبت به سال ۲۰۱۰، ۲۲ درصد افزایش یافته است. این سازمان گزارش داده است که تعداد مصرف کنندگان حشیش بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۸ درصد افزایش یافته است. این ارقام منعکس کننده خطر سوء مصرف مواد مخدر در سراسر جهان است. در حالی که ایالات متحده معمولاً در صدر فهرستی است که بیشترین مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر را دارد، این آمار تقریباً در هر سال افزایش می یابد. علاوه بر مصرف مواد مخدر، مصرف مواد مخدر صناعی نیز یکی دیگر از نگرانی های جهانی است. تجارت جهانی مواد مخدر به چند صد میلیارد می رسد.

هدف اصلی روز مبارزه جهانی با مواد مخدر

هدف اصلی روز مبارزه جهانی با مواد مخدر و مواد غیرقانونی گسترش آگاهی در مورد تأثیرات جسمی و روانی سوء مصرف مواد مخدر، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر و مشکلات مربوط به مواد مخدر در سراسر جهان است.

کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی دی با امکانات بیمارستانی و ده ها سال تجربه موفق در زمینه ترک انواع مواد مخدر به مدیریت دکتر شهرام حسام بختیاری به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به هموطنان گرامی می باشد.