راهکار خاص ترک الکل و اکستازی

اعتیاد به الکل یکی از رایج ترین اعتیادها در بین انواع گوناگون مواد مخدر محسوب می شود خصوصاً در بین جوانان، این ماده آسیب زا با توجه به شرایط جامعه ما و ممنوع بودن خرید، فروش و مصرف الکل باعث به وجود آمدن موقعیت سوء استفاده افراد سودجو می باشد. هر چه قدر فرد بیمار زودتر بپذیرد که مصرف الکل چه آسیب هایی را بر جسم و روح او وارد می کند، درمان اعتیاد به الکل راحت تر و سریع تر اتفاق می افتد.

ترک مصرف الکل

چنان چه فردی به صورت گهگاهی و تفریحی الکل مصرف می‌کند با توجه به مضرات و عوارض نامطلوب مصرف آن بهتر است با اراده ای محکم سعی کند مصرف آن را کنار بگذارد و از رفتن به مکان هایی که فرد را به مصرف مجدد مشروبات الکلی سوق می دهد اجتناب کند. مطمئناً بهترین فردی که می تواند به فرد معتاد به الکل کمک کند، خودش است و والدین نیز باید هوشیار باشند که نوجوانانشان را در این راه مورد حمایت و همراهی قرار دهند، اما چنان چه فرد مصرف کننده مزمن مشروبات الکلی باشد و دارای ویژگی ‌های الکلیسم باشد و یا در ترک مصرف نوشیدنی های الکلی ناتوان بوده و با وجودی که برای آن اقدام کرده باشد و بارها با شکست مواجه شده باشد، بهتر است به مراکز سلامت روان و ترک اعتیاد معتبر مراجعه و مشکل خود را مرتفع سازد. اگر چه برخی افراد ممکن است بتوانند بدون دریافت کمک، مصرف الکل خود را کنار بگذارند، اما حتماً نیازمند مساعدت متخصصان هستند زیرا بعد از مدتی دچار عود اعتیاد می گردند. همچنین ترک غیر اصولی الکل ممکن است باعث ایست قلبی و منجر به مرگ شود.

راهکار خاص ترک اکستازی

روش ترک قرص اکس یا اکستازی برای تمام بیماران یکسان نیست و راه حل های درمان برای هر بیمار توسط پزشک متخصص انتخاب می شود تا بیماران بتوانند بهترین و سریع ترین نتیجه را دریافت کنند. دوز و مدت زمان مصرف و شرایط جسمانی فرد مصرف کننده از جمله شرایطی است که مدت زمان ترک این ماده مخدر را مشخص می کند. ترک اعتیاد به اکستازی نیز مانند سایر مواد روانگردان نیاز به مشورت با پزشک و متخصصان مربوط را دارد. فردی که به اکستازی وابستگی پیدا کرده باشد، در صورت نرسیدن این ماده به بدن وی دچار حالت های محرومیت از مواد مخدر می شود و علائم ترک اعتیاد در وی بروز می یابد.

راهکار خاص ترک الکل و اکستازی

علائم ترک اکستازی

  • خستگی و بی حالی
  • تحریف در ادراکات
  • بی ثباتی عاطفی
  • توهمات بینایی، شنوایی، لامسه
  • حمله‌ های وحشت‌زده
  • اضطراب شدید
  • گیجی و گم‌گشتگی
  • مشکلات خواب
  • بی قراری 
  • افزایش احساس درد
  • احساس از دست رفتن شخصیت (مسخ شخصیت)
  • افسردگی
چون اعتیاد ناشی از مصرف اکستازی بیشتر جنبه روانی دارد، دریافت حمایت و مشاوره از سوی افراد متخصص نقش به سزایی در ترک این ماده مخدر و پیشگیری از عود آن خواهد داشت. والدین، معلمان و مشاوران مدرسه می توانند راهنمای خوبی برای نوجوانانی که نیاز به مشاوره در زمینه ترک این ماده مخدر دارند، باشند. همچنین نوجوانان و کسانی که قصد کمک به آن ها را دارند، می توانند از کتاب ها و جزوات آموزشی که با همین هدف به چاپ رسیده و در بازار موجود هستند، بهره‌مند شوند. بهتر است بدانیم که ترک خودسرانه مواد مخدر در بیمارانی که اعتیاد شدیدی به اکستازی پیدا کرده اند، می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد. ترک ناموفق اکستازی می تواند باعث شود تا شخص معتاد فکر کند که توانایی ترک کردن ماده مخدر را ندارد و دیگر به دنبال ترک مواد مخدر و شروع زندگی جدید نرود.

مهارت های ترک اعتیاد

لذا بهتر است این افراد با اشخاص متخصص در این رشته مشورت کنند، اما کسانی که مصرف تفریحی این ماده مخدر را دارند، باید هوشیار باشند که اراده خود را تقویت نموده و از همین حالا آن را کنار بگذارند تا درگیر عواقب خطرناک بعدی آن نگردند. این افراد نیز در صورتی که احساس می‌کنند برای این کار به حمایت دیگران نیاز دارند، بهتر است حتماً با متخصصان این رشته مشورت کنند. فرد مصرف کننده اکستازی بهتر است بعد از اتمام دوره ترک اعتیاد همچنان به جلسات مشاوره خود جهت جلوگیری از عود و بازگشت اعتیاد و مقابله با وسوسه مصرف مواد مخدر ادامه دهد. با انجام مشاوره بیماران راحت تر می توانند سبک زندگی خود را تغییر بدهند.