عوارض نوشیدن الکل

نوشیدن بیش از حد الکل می تواند باعث فعال شدن غیر طبیعی آنزیم های گوارشی تولید شده توسط لوزالمعده شود. تجمع این آنزیم ها می تواند منجر به التهاب موسوم به پانکراتیت شود . پانکراتیت می تواند به یک بیماری طولانی مدت تبدیل شود و عوارض جدی ایجاد کند.

لازم به ذکر است که بر خلاف آن چه بسیاری از افراد تصور می کنند وجود تحمل و علائم ترک الکل برای تشخیص اختلال مواد مخدر ضروری نیست. به طوری که نشانه‌های چشمگیر ترک اعتیاد به الکل در کمتر از ۱۰ درصد افراد ایجاد می‌شود.

علائم شاخص ترک اعتیاد (بازگیری) الکل

تعریق شدید، تهوع و استفراغ، تپش قلب، لرزش دست ها، بی خوابی، اضطراب، توهم، هذیان، تشنج و حملات صرع (در کمتر از ۳ درصد افرادی که الکل را ترک کرده اند.)

این علائم می توانند از ۴ تا ۱۲ ساعت پس از ترک الکل آغاز شوند، تا چند هفته ادامه پیدا کنند و از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشند. برخی از علائم مثل مشکلات خواب می‌توانند با شدت کمتر تا چندین ماه ادامه پیدا کنند.

خطر مرگ برای مصرف کنندگان الکل

در نتیجه بیمارانی که دچار علائم ترک الکل می شوند می بایست سریعاً تحت نظر متخصص قرار گرفته و مداوا شوند در غیر این صورت خطر مرگ می تواند آن ها را تهدید کند.

عوارض نوشیدن الکل

زیاده روی در مصرف الکل

باید توجه داشت که اکثر افرادی که می توانند دیر یا زود به انواع عوارض سوء ناشی از مصرف الکل دچار شوند لزوماً «وابسته به مصرف الکل» نیستند، بلکه افرادی عادی هستند که در بسیاری از موارد از روی عدم آگاهی کافی در نوشیدن الکل زیاده روی و افراط می‌کنند و به دلیل این که در ظاهر تغییر محسوسی در سلامت جسمی و روانی و در روند زندگی شغلی و اجتماعی خود نمی‌بینند، متوجه نیستند که نوشیدن الکل به مرور زمان می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامتی عمومی آن ها باشد و آن ها را در مسیر «وابستگی به مصرف الکل» قرار دهد. واضح است که یکی از اصلی ترین علائم پیشرفت به سوی «الکلیسم» احتمال زیاده روی در مصرف الکل است.

دو نکته مهم در رابطه با نوشیدن الکل

اشاره به دو نکته مهم در این جا الزامی است، اول آن که در سال های گذشته بر پایه تفاوت های فیزیولوژیکی حد توصیه شده برای مصرف الکل توسط آقایان بیشتر از خانم‌ها معرفی می‌شد که تا به امروز هم در کشورهایی نظیر ایالات متحده چنین است.

اما چند وقتی است که برخی کشورها از جمله: انگلستان، استرالیا، پرتغال و آفریقای جنوبی این میزان را برای آقایان و خانم ها یکسان معرفی می‌نمایند.

نقطه دوم این که بسیاری از افراد به نادرستی تصور می‌کنند که اگر در طول هفته کاری از نوشیدن الکل اجتناب می‌ورزند و مصرف الکل را به آخر هفته محدود می نمایند در مقابل خطرات ناشی از مصرف الکل از جسمی و روانی گرفته تا وابستگی بدان مصون هستند.

این در حالی است که مضرات نوشیدن مقادیر زیاد الکل در یک نوبت به مراتب بیشتر است.

تبدیل الکل به استالدئید سمی

برخی از آسیایی ها به ویژه اهالی آسیای دور به علل ژنتیکی دارای مقادیر زیادی آنزیم دهیدروژناز هستند که مسئول تبدیل الکل به استالدئید در بدن است. (مرحله اول فرآیند ساخت و ساز الکل در بدن) مقادیر زیاد این آنزیم موجب می‌شود که در بدن آن ها به سرعت از الکل، استالدئید سمی به وجود آید.

علائم فیزیکی وجود مقادیر بالای استالدئید

مقادیر بالای استالدئید سبب سرخی چهره، تپش قلب و از این دست در آن ها می‌شود. و چون میزان آنزیم آلدهیدرو ژناز که استالدئید را به اسید استیک و آب تبدیل می‌کند (مرحله دوم فرآیند ساخت و ساز الکل در بدن) در بیشتر آن ها بسیار پایین است.

سم زدایی در بدن افراد مناطق مختلف پس از نوشیدن الکل

سم زدایی در بدن این افراد به درستی انجام نمی شود. بروز سریع این عوارض ناخوشایند که در حدود نیمی از چینی ها، ژاپنی ها و کره ای ها مشاهده می‌شود، سبب شده آن ها مصرف الکل را محدود کنند. عکس این حالت در سرخپوستان آمریکا وجود دارد. یعنی در آن ها میزان آنزیم دهیدروژناز بسیار پایین است که می‌تواند زمینه را برای افراط در نوشیدن مشروبات الکلی و نهایتاً وابستگی به آن ها فراهم نماید.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی موفق ترین کلینیک شبانه روزی تهران می باشد که با مجهزترین وسایل و امکانات رفاهی آماده ارائه خدمات درمان سرپایی و بستری بیماران روان پزشکی و اعتیاد است.