درمان های غیر معمول برای ترک اعتیاد

در درمان بیماری اعتیاد نکات مهمی مانند توجه به مسائل عاطفی و روانی بیمار، کاهش آلام جسمی بیمار، جایگزینی ماده مخدر با دارو و سپس کاهش تدریجی آن، انجام کلیه اعمال ترک اعتیاد زیر نظر پزشک متخصص و با تجربه، برخورد روانی و جسمی مناسب و توأم و تفهیم سهولت ترک اعتیاد به بیمار, مهم جلوه دادن اقدام بیمار در جهت ترک اعتیاد و بزرگ شمردن موفقیت وی در ترک اعتیاد نزد آشنایان و کسانی که از گذشته او باخبرند، توجه به زمان پس از ترک از نظر پیگیری، کنترل و اقدامات لازم چون دوری از دوستان سابق، ایجاد سرگرمی و کار برای فرد و شروع فعالیت و ورود تدریجی به جامعه باید در نظر گرفته شوند.

جهان ما در حال پیشرفت است و در تمام زمینه ها شاهد تحولات زیادی هستیم. در مورد اعتیاد به مواد مخدر نیز به غیر از روش هایی که امروزه در حال انجام است، برخی درمان ها دیگر نیز در دسترس است که به آن ها می پردازیم.

استفاده از متد (طب فشاری)، طب سوزنی (آکوپونکتور) در ترک اعتیاد

طب سوزنی سابقه ای پنج هزار ساله در چین دارد. مغز انسان به طور طبیعی در جهت واکنش در مقابل دردها ماده ای به نام آندورفین ترشح می‌کند که ترکیب شیمیایی آن شبیه مورفین است که در اکثر انسان ها این وظیفه به صورت طبیعی به وسیله غده ای در هیپوفیز مغز انجام می‌شود. برخی از متخصصین معتقدند هر گونه اختلالی در کار این غده موجب عدم سازگاری و واکنش طبیعی شخص در برخورد با مسائل و مشکلات است و رابطه ای هم بین این امر و بیماری های عصبی یافته اند.
این شیوه از طریق نصب سوزن یا سوزن هائی بر کانال های انرژی و نقاط حساس شناخته شده در بدن (تا کنون ۱۴۰۰ نقطه شناخته شده)، با دردها و بیماری ها مقابله می‌شود.
در مورد اعتیاد به مواد مخدر نیز از تحرک نقاط حساس مشخص که در گوش انسان قرار دارد استفاده می‌شود. برابر بررسی های به عمل آمده در چین، ویتنام، هنگ کنگ و آمریکا هزاران معتاد با استفاده از این شیوه معالجه گردیده اند. در ایران نیز در تنها درمانگاه طب سوزنی قائم شهر بیش از ۲۰۰۰ نفر تحت مداوا قرار گرفته اند.
در مورد اثرات این شیوه نظرات متفاوتی وجود دارد. آن چه مهم است به خدمت گرفتن هر گونه امکان برای مقابله با بلای اعتیاد به انواع مواد مخدر است. با توجه به نو و جدید بودن این شیوه و اثرات روانی مثبتی که استفاده از آن می‌تواند در فرد معتاد ایجاد نماید، به نظر می‌رسد ثمر بخش باشد.

درمان های غیر معمول برای ترک اعتیاد

استفاده از هیپنوتیزم (خواب مصنوعی) در ترک اعتیاد

روان درمانی و آرام کردن درون تلاطم معتادین رکن مهم و اساسی، در ترک اعتیاد می‌باشد. برخی از متخصصین عقیده دارند هیپنوتیزم نیز می‌تواند به صورت غیر مستقیم در ایجاد آرامش مورد استفاده قرار گیرد. خواب مصنوعی در معالجه اختلالات روانی کاربرد دارد. مکانیزم آن تلقین موارد مورد نظر به بیمار در حالت خواب مصنوعی است. در خواب مصنوعی می‌توان به بیمار تلقین کرد که قادر است مواد مخدر را رها سازد. ترک مواد مخدر هیچ ترسی ندارد و تمام موارد مورد نظر را در خواب به وی آموزش داد. از این روش در درمان گروهی هم استفاده به عمل می‌آید.

شیوه های دیگر ترک اعتیاد

شیوه‌های دیگر شامل قرنطینه یا مراقبت در مکان های خصوص (در مورد معتادین مشکوک)، ترک تدریجی (کاهش در مصرف مواد مخدر یا نظارت)، شوک الکتریکی، مراقبت و نگهداری در منزل و مراقبت از سوی مسئولین دولتی، شیوه‌های کار درمانی، اردوگاه های اجباری، جداسازی معتادین ولگرد و غیره ولگرد از جامعه و افراد سالم است که در کشورهای چین، ویتنام، تایلند، هنگ کنگ، آمریکا، تجربه گردیده است.
اگر بدون متخصص برای ترک اعتیاد به مواد مخدر اقدام شود و یا به رنج های جسمی و روحی بیمار توجهی نباشد، نتیجه معالجه رضایت بخش نخواهد بود.