ترک عادت بد اعتیاد به مواد مخدر

همه ما در گذشته اشتباهاتی داشته ایم. امروز روز یادگیری و عبرت از آن هاست. آن چه را که می‌دانید از آن تصمیمات بد حاصل شده است، در دست بگیرید. آیا می خواهید آن درد را بارها و بارها زنده کنید یا هدف خود را حفظ کنید که چه عادت جدیدی را می‌خواهید ایجاد کنید یا چه عادتی را می‌خواهید در ذهن خود از بین ببرید، و هر بار به آن دست یابید.

شروع به ترک عادت بد اعتیاد به مواد مخدر

با شکل دادن به فعالیت های روزمره و حتی احساسی که نسبت به خود داریم، می توان عادت های بد از جمله اعتیاد به مواد مخدر را از بین برد. ما هدفی در ذهن داریم، ابزارهایی را برای کمک به موفقیتمان آماده می کنیم و تلاش می کنیم تا هدف را حفظ کنیم.

چرا اکثر تصمیمات و تلاش ها برای ترک اعتیاد شکست می خورند

وقتی که اراده و قدرت دوری از وسوسه ها کاهش می یابد در نتیجه، انگیزه به طور کلی کاهش می‌یابد و باعث می‌شود از تصمیم خود غافل شویم و همه اهداف خود را فراموش کنیم. رویاهای رسیدن به خط پایان نیز به همین راحتی از بین می رود. دستیابی به اهداف و ایجاد عادات جدید نیز دیگر کار نمی کند. 

وقتی در جایی که هستید راحت نباشید، آغاز کردن ترک اعتیاد، کار آسانی نیست و شما از تلاش برای رسیدن به هدفتان دست می کشید زیرا دست نیافتنی به نظر می رسد یا از چیزی بین جایی که در آن لحظه هستید و هدفی که می خواهید به آن برسید راضی هستید.      

به احتمال زیاد، فقط به این دلیل که هدفی بسیار بالا تعیین کرده اید، دست از اعتیادتان نمی کشید. به دلیل این که قدم های مناسبی برای دستیابی به آن هدف تعیین نکرده اید، نمی توانید مصرف مواد مخدر را ترک کنید. ترک یک عادت بد ممکن است بیشتر از ایجاد یک عادت جدید طول بکشد.

یک هدف تعیین کنید و این مراحل را دنبال کنید تا اعتیاد به مواد مخدر را ترک کنید و عادت های مثبت جدید را برای دراز مدت ایجاد کنید.

ترک عادت بد اعتیاد به مواد مخدر

1. برای تنظیم الگوها گام های کوچکی بردارید

الگوها فوراً جا نمی افتند. زمان می برد تا یک الگو به یک الگوی اجرایی تبدیل شود یا یک عمل به عادت تبدیل شود. وانمود کنید که هر روز (حداقل یک بار) نوشیدنی الکلی می‌نوشید و هدفتان این است که نوشیدن الکل را کاملاً ترک کنید، به جای ترک سریع الکل و قطع ناگهانی نوشیدنی الکلی و در عین حال خود را در معرض خطر ترک اعتیاد قرار دادن، ساده تر و کارآمدتر است که خود را به الگوهای کوچک تر نوشیدن مشروبات الکلی محدود کنید.

تعیین اهداف کوچک مانند این که فقط یک نوشیدنی امروز با شام به خودتان اجازه دهید نه نوشیدنی با هر وعده غذایی، پیگیری را آسان‌تر می‌کند و ردیابی میزان پیشرفت شما در اهدافتان را آسان‌تر می‌کند، بنابراین به شما انگیزه می‌دهد تا به سفر خود برای ترک الکل ادامه دهید. 

2.از وسوسه هایی که به تغذیه اعتیاد شما کمک می کند دوری کنید

دوری از وسوسه ها بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. وقتی خودتان را در مکان‌های آشنا قرار می‌دهید که محرک‌های شما در آن جا وجود دارند، به اعتیاد یا عادت‌های بد خود کمک می‌کنید. دنیا پر از فعالیت های سرگرم کننده است. برای داشتن اوقاتی خوب لازم نیست به مصرف مواد مخدر یا قرص های روانگردان روی بیاورید.  

3.عادات قدیمی خود را با عادات مشابه جدید جایگزین کنید

پیدا کردن چیزی برای لذت بردن به جای عادت بد مصرف مواد مخدر می تواند به شما کمک کند به راحتی آن را جایگزین کنید. اگر فقط این انتخاب را دارید که خود را تسلیم اعتیادتان به مواد مخدر کنید تا در حالت تعادل بمانید، عادت شما احتمالاً بر انتخاب شما تأثیر خواهد گذاشت. اگر دو انتخاب دارید، یک انتخاب جدید و یک انتخاب قدیمی، شانس بیشتری در انتخاب گزینه جدیدی دارید که به شما کمک می‌کند عادت مثبتی داشته باشید، زیرا شما را در سطح بالاتری نسبت به جایی که قبلاً بودید قرار می‌دهد.   

4.خودتان را دوست داشته باشید

دوست داشتن خود کلید بزرگی برای از بین بردن زنجیرهایی است که اعتیاد به مصرف مواد مخدر، شما را در آن حبس کرده است. مبارزه با نیاز به استفاده یا تسلیم شدن به عادت‌هایتان می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد، که اغلب منجر به تسلیم شدن می‌شود. این جاست که یک ذهن قوی و عشق قوی به خودتان وارد عمل می‌شود.

وقتی در آن لحظه هستید، از خود بپرسید که آیا این واقعاً من را بهتر می کند، من آن قدر خودم را دوست ندارم که به این کار عادت کنم که فقط به من احساس لذت موقتی می‌دهد، در حالی که من را در وضعیت بدتری برای آینده قرار می‌دهد. آن قدر خودتان را دوست داشته باشید که از آسیب رساندن به حال و آینده خود جلوگیری کنید.

شما مسئول اعمال خود و عواقب ناشی از آن هستید. بایستید و به این فکر کنید که چگونه تصمیمات شما واقعاً بر شما تأثیر می گذارد و تنها در این صورت باید تصمیم به درمان اعتیاد بگیرید.