گزینه های درمان اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری است و درمان آن کار راحت و آسانی نیست. برنامه های ترک اعتیاد برای هر فرد مختص اوست که با توجه به شرایطی که دارد طرح ریزی می شود. تحلیل شرایط و طرح ریزی برنامه مناسب ترک اعتیاد بر عهده پزشک متخصص است. درمان اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد راهی ایمن است که شما را بدون ریسک و خطر به هدفتان می رساند.

شناخت و درک اعتیاد

شناسایی یک اعتیاد می تواند یک فرآیند پیچیده باشد. در حالی که برخی از علائم اعتیاد آشکار است، برخی دیگر دشوارتر است. بسیاری از افرادی که متوجه می‌شوند مشکلی دارند سعی می‌کنند آن را از خانواده و دوستان پنهان کنند و تشخیص این که آیا کسی مشکل دارد یا نه کمی دشوار است.

تلویزیون، رسانه و فیلم اغلب افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر را به عنوان مجرم یا افرادی با نقص اخلاقی به تصویر می کشند. حقیقت این است که هیچ چهره واحدی از اعتیاد وجود ندارد. هر کسی بدون توجه به سن، فرهنگ یا وضعیت مالی خود می تواند الگوهای سوء استفاده یا رفتارهای مخاطره آمیز ایجاد کند.

تفاوت بین اعتیاد و وابستگی

اصطلاحات اعتیاد و وابستگی اغلب اشتباه گرفته می شوند یا به جای یکدیگر استفاده می شوند و در اصل تشخیص این دو از یکدیگر کمی دشوار است. در حالی که برخی از همپوشانی ها وجود دارد، درک تفاوت های عمده بین این دو مهم است.

زمانی که مصرف کنندگان نسبت به یک ماده مخدر تحمل فیزیکی داشته باشند، وابستگی وجود دارد. اگر مصرف دارو را به طور کامل متوقف کنند ممکن است علائم ترک را تجربه کنند. معمولاً یک وابستگی با کاهش تدریجی استفاده از یک ماده خاص برطرف می شود.

از سوی دیگر، اعتیاد زمانی اتفاق می‌افتد که مصرف زیاد مواد مخدر یا الکل باعث تغییر ساختار شیمیایی مغز فرد شده باشد. اعتیادها علیرغم آسیبی که به خود یا دیگران وارد می شود، خود را به عنوان ولع غیرقابل کنترل برای مصرف مواد مخدر نشان می دهند. تنها راه غلبه بر اعتیاد ترک مواد مخدر است.

گزینه های درمان اعتیاد

درمان دارویی ترک اعتیاد

برای بسیاری از افراد، اولین قدم به سوی بهبودی، تصدیق مبارزه شخصی خود با وابستگی به مواد مخدر است. گام بعدی یافتن یک برنامه درمانی است که می تواند به بازیابی سلامت، رفاه و شادی کلی آن ها کمک کند.

گزینه های درمانی بی شمار

گزینه های درمانی بی شماری وجود دارد که فرد می تواند از بین آن ها انتخاب کند. به عنوان مثال، برخی از افراد مبتلا به انواع شدید اعتیاد به مواد مخدر، قبل از انتقال به دوره بازپروری، وارد یک برنامه سم زدایی می شوند. برخی دیگر ممکن است انتخاب کنند که بهبودی را در یک مرکز بستری یا سرپایی آغاز کنند. شرکت در گروه های حمایتی و جلسات درمانی پس از درمان اعتیاد، لازم و ضروری است.

درمان مناسب اعتیاد

به یاد داشته باشید، چیزی به نام رویکرد «یک درمان مناسب برای همه» برای بهبودی اعتیاد وجود ندارد. هر کدام از مسیرهای درمانی را که انتخاب می کنید، مطمئن باشید که همه چیزهایی که برای کمک به شما برای رسیدن به یک بهبودی موفق نیاز دارید را دارد.    

بهبود اعتیاد    

بهبودی از اعتیاد آسان نیست. برای دستیابی به هوشیاری طولانی مدت و حفظ آن به مقدار قابل توجهی اراده و هدف شخصی نیاز است. با این حال، شما هرگز در این سفر تنها نیستید. در طول دوره توانبخشی، روابط قوی با دیگران دارید. خانواده، دوستان و سایر عزیزان شما نیز در این مدت در کنار شما خواهند بود. غلبه بر اعتیاد بستگی به میزان سرمایه گذاری شما در این فرآیند دارد.