آموزش ارتباط به افراد در حال ترک اعتیاد

اگر سابقه حمایت از رفتار اعتیاد آور شخص را داشته باشید، برقراری ارتباط با فردی که دچار اعتیاد به مواد مخدر است نیز می تواند سخت باشد. اگرچه افرادی که با افراد معتاد زندگی و کار کرده اند ممکن است راه های موثر برای برقراری ارتباط را کشف کرده باشند، اما به دلیل سردرگمی اعتیاد ایجاد شده در فرد مبتلا به اعتیاد و در اطرافیان، این همیشه دشوار است.

حالت های چهره افراد در حال ترک اعتیاد

حالت های چهره مواردی مانند اخم‌کردن، سرخ شدن، پوزخند، ریشخند، آهنگ صدای بلند و لحن گزنده را در بر می‌گیرد. حالت های چهره بخشی از زبان بدن است و در ارتباط تأثیر زیادی دارد. اهمیت حالت های چهره از کلام بیشتر است و تأثیر بیشتری بر شنونده می گذارد.

جلوی آینه بروید و دقایقی صحبت کنید. هنگام صحبت کردن به حالت های چهره خود کاملا توجه کنید. از اطرافیان بخواهید درباره حالت های چهره شما بازخورد بدهند. بازخوردهای اطرافیان مانند «اخمو هستی، متوجه نیستی چقدر مغرور هستی، اغلب پوزخند می زنی و غیره» را جدی بگیرید، زیرا در موارد زیادی بازخوردهای دیگران درست است.

حرکات بدنی افراد در حال ترک اعتیاد

وضعیت و حرکات بدنی مانند چگونگی نشستن، ایستادن و راه رفتن بسیار مهم است. شما می توانید طوری راه بروید که اعتماد به نفس، محکم بودن و استقلال شما را نشان دهد (با سری بالا، اندامی صاف و با گام‌های استوار قدم برداشتن) یا طوری راه بروید که نشان دهد افسرده هستید (سر پایین، خمیده راه رفتن یا کند راه رفتن). حرکات بدنی دیگران بر ما و حرکات بدنی ما بر دیگران تأثیر می‌گذارد.

مثلاً هیچ کس خوشش نمی آید که کسی دست هایش را به کمرش بزند و پیشنهادی بدهد. چنین فردی حتی اگر درخواست خود را با لحنی محترمانه بیان کند، باز هم بر شما تأثیری منفی می‌گذارد، چون حالت بدنی فرد بسیار تأثیرگذار است.

هماهنگی بین حالت های چهره و اندام در افراد در حال ترک اعتیاد

بین حالت های چهره و اندام باید هماهنگی باشد. برای مثال: اگر با اعتماد به نفس راه می روید باید شانه ها را عقب دهید، سر را بالا نگه دارید وسینه ها را جلو بیاورید (حالت های اندامی). به علاوه باید به چشم ها خیره شوید. نگاهتان جدی باشد و حالت اعتماد به نفس در حالت های چهره تان موج بزند.

زبان بدن در افراد در حال ترک اعتیاد

زبان بدن (حالت چهره و وضعیت اندامی) مهم ترین جنبه ارتباط را تشکیل می‌دهد و بیشترین تأثیر را بر دیگران می گذارد. حتماً تجربه کرده اید که با یک برخورد از کسی خوشتان آمده است یا با یک برخورد از کسی دلزده شده اید. هیجان های منفی بیشترین تأثیر را بر زبان بدن می‌گذارد. برای مثال، در حالت خشم چهره شما کاملاً متفاوت با زمانی است که دچار افسردگی هستید.

شروع رابطه در افراد در حال ترک اعتیاد

برای شروع رابطه باید گرم و پذیرا باشید، لبخند بزنید و موضوعی را برای صحبت کردن پیش بکشید. تماس چشمی داشته و گرم باشید.

تداوم رابطه در افراد در حال ترک اعتیاد

برای تداوم رابطه علاوه بر هماهنگی بین رفتار کلامی و غیرکلامی باید در روابط بین فردی بخشنده باشید. برای مثال: با محبت نگاه کنید. دیگران را تشویق کنید و آن ها را برای موقعیت ها و امتیازاتشان تحسین کنید. به آن ها احترام بگذارید و در جمع از آن ها انتقاد نکنید. نوازش کنید و دهنده باشید و تا جایی که در توانتان است، به فکر ارضای نیازهای دیگران باشید. مرز داشته باشید. هر چقدر هم که با دیگری صمیمی باشید باز هم باید حد و مرزی بین خود و دیگران داشته باشید.

آموزش ارتباط به افراد در حال ترک اعتیاد

نقش صمیمیت در رابطه

صمیمیت باعث نمی‌شود هر طور دلتان خواست با دیگران حرف بزنید یا با آن ها رفتار کنید. رازدار باشید. حمایت کننده باشید و در موقعیت هایی که دیگران به کمک شما نیازمند هستند از آنان حمایت کنید. خود را به دیگران تحمیل نکنید. با کسانی ارتباط داشته باشید که پذیرای شما باشند. اشتباهات خود را به دیگران نسبت ندهید. از قضاوت عجولانه درباره دیگران خودداری کنید. به تدریج با دیگران صمیمی شوید.

شوخی کردن در افراد در حال ترک اعتیاد

شوخی و مزاح یکی از علل بروز سوء تفاهم در روابط بین فردی است. بیشتر مردم بر این باورند که ۵۰ درصد شوخی ها جدی است. به همین دلیل شوخی را جدی می‌گیرند. به علاوه برخی افراد با لحنی گزنده در جمع شوخی می‌کنند و به این ترتیب دیگری را می رنجانند. شوخی کردن مهارت است. اگر آن را نمی دانید از شوخی کردن صرف نظر کنید. اگر خیلی به شوخی کردن علاقه مندید، موارد زیر را رعایت کنید:

  • با دیگران بخندید نه به دیگران.
  • با افرادی شوخی کنید که با شما شوخی می‌کنند.
  • اگر کسی از شوخی خوشش نمی آید، با او شوخی نکنید.
  • قبل از شوخی کردن از طرف مقابل اجازه بگیرید. مانند: اجازه دارم شوخی کنم؟
  • درباره حریم خصوصی افراد (مانند شکل و قیافه، خانواده و مسائل جنسی) شوخی نکنید.
  • شوخی نباید ابزاری برای خودافشایی راز های دیگران باشد.
  • بعضی از شوخی ها ممکن است دردسرساز باشد.

رابطه جاده ای دو طرفه است

رابطه نوعی داد و ستد است، چیزهایی می گیرید و چیزهایی می دهید مانند این که احترام می‌گذارید، احترام می بینید، نوازش می کنید، نوازش می شوید. چنین رابطه ای درست است. رابطه یک سویه که یکی از دو طرف دهنده و دیگری گیرنده است، رابطه سالمی نیست.

رابطه گلی است که باید آبیاری شود

همانند گلی که به نور، آب، کود و خاک نیازمند است، رابطه نیز به مراقبت نیاز دارد. شما باید رابطه را تر و تازه نگه دارید. رابطه زناشویی از این نوع است. تازه بودن برای همسر و حفظ شادابی رابطه زناشویی مستلزم این است که:

  • جذاب باشید. به ظاهر و پوشش تان توجه کنید.
  • نوازش کنید و مهر بورزید.
  • به همسرتان احترام بگذارید.
  • نیازهای همسرتان را بشناسید و رفع کنید و به علایق همسرتان توجه کنید.
  • از احساسات مثبت و منفی خود حرف بزنید.
  • و مهم تر از همه این که سیگار، مواد مخدر و الکل را کنار بگذارید.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی با تجهیزات بیمارستانی و مدرن ترین روش های ترک اعتیاد به مواد مخدر به صورت بیست و چهار ساعته در خدمت مراجعین گرامی می باشد.