لغزش در ترک اعتیاد

بسیاری از افراد در دوره نقاهت اصطلاحات لغزش و عود اعتیاد را می شنوند و نمی دانند آیا این ها یک چیز هستند. گاهی اوقات از لغزش و عود اعتیاد به جای هم استفاده می شود، بنابراین می تواند گیج کننده باشد. بعضی از معتادان آن ها را یکی می دانند، اما در واقع این افراد به تجربه های منحصر به فرد اعتیاد بستگی دارند. لغزش یک استفاده بدون برنامه ریزی از الکل یا مواد مخدر است. بازگشت وقتی اتفاق می افتد که یک برنامه بهبودی کاملاً کنار گذاشته شود.

لغزش یعنی مصرف مواد مخدر به دنبال یک دوره خویشتن داری. لغزش ممکن است برای همه افراد در حال ترک اعتیاد روی دهد. اما چگونگی واکنش و رفتار شما درباره لغزش بسیار تعیین کننده است.

اهمیت دیدگاه به لغزش در دوران ترک اعتیاد

دیدگاه شما به لغزش بسیار مهم است. اگر لغزش را فاجعه و شکستی تمام عیار بدانید، طبیعی است که از وقوع آن ناراحت و آشفته شوید و خود را ببازید. در این صورت ناراحتی و آشفتگی حاصل شما را به سمت مصرف بیشتر سوق می دهد. اما اگر لغزش را اتفاقی طبیعی تلقی کنید و آن را فرصتی برای یادگیری و شناسایی برانگیزاننده های پنهان بدانید، به راحتی از کنارش می گذرید و به جای سرزنش خود تلاش می کنید از آن درس بگیرید و ببینید چه عامل یا عواملی باعث لغزش شده است.

مقابله با لغزش در دوران ترک اعتیاد

برای مقابله با لغزش شما به دو دسته راهبرد نیازمندید: راهبردهای فوری و راهبردهای درازمدت.

راهبردهای فوری در دوران ترک اعتیاد

همانطور که از نام راهبردهای فوری پیداست شما می توانید این راهبردها را بلافاصله پس از وقوع لغزش به کارگیرید.

  • موقعیت را هرچه سریع تر ترک کنید.
  • با یکی از دوستان نزدیک در این باره صحبت کنید.
  • مواد مخدر و الکل را از دسترستان دور کنید.
  • قدم بزنید.
  • به روانشناس خود تلفن یا حضوری ملاقات کنید.
  • فعالیتی انجام دهید (مانند: دوش گرفتن، گوش کردن به موسیقی و غیره).
  • مکث کنید و از خود بپرسید که چه فکری، چه احساسی و چه رفتاری داشتم، کجا بودم، با چه کسی بودم. درست مانند راننده اتومبیلی که لاستیک اتومبیل او به شیء سختی برخورد و اتومبیل را متوقف می‌کند تا مشکل را وارسی کند. شما هم باید مکث کنید و ببینید چه برانگیزاننده هایی درونی و بیرونی باعث لغزش شده است.

لغزش در ترک اعتیاد

راهبردهای درازمدت مقابله با لغزش در دوران ترک اعتیاد

پس از آن که به کمک راهبردهای فوری آرام شدید، باید دلایل لغزش را بررسی کنید.

برای این کار باید:

  • خونسرد باشید. آرامش خود را حفظ کنید. روحیه تان را نبازید. لغزش به معنای شکست یا عود نیست، بلکه به این معناست که شما باید آن را بررسی کنید و برانگیزاننده های جدیدی را کشف کنید که تا کنون شناسایی نشده اند.
  • با خود مهربان باشید. به یاد داشته باشید که وقتی زمین می خورید، بیش از هز زمانی به مراقبت، جمایت و مهربانی با خود نیازمندید. از سرزنش خود دست بردارید و بدانید که خویشتن داری و پرهیز مهارتی است مانند راه رفتن افتادن کودکان که با چالش‌های زیادی همراه است.
  • تعهدتان را مرور کنید. تصمیمتان برای ترک و درمان اعتیاد را به یاد آورید و مزایای کوتاه مدت و درازمدت خویشتن داری را با خودتان یادآوری و مرور کنید.
  • لغزش را عادی بدانید. لغزش اتفاقی است که برای بسیاری از افراد در حال ترک اعتیاد روی می دهد. پس شما تنها نیستید بلکه یکی از آن ها هستید. برانگیزاننده ها را شناسایی کنید. برای دقایقی سکوت کنید. چند نفس عمیق بکشید و بررسی کنید که چه عامل یا عواملی در لغزش مؤثر بودند. ممکن است با کمال تعجب برانگیزاننده‌های جدیدی را شناسایی کنید.
  • مراقب افکارتان باشید. دیدگاه شما در این که لغزش به عود تمام عیار تبدیل شود، بسیار تعیین کننده است.
  • افکار منفی را شناسایی کنید و آن ها را به چالش بکشید. به مواردی از افکار منفی توجه کنید. نباید دچار لغزش می‌شدم، لغزش نشانه ضعف من است، دیدی هرچه رشته بودم پنبه شد.

کلینیک ترک اعتیاد دی، به عنوان مجهزترین مرکز بستری ترک اعتیاد با مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکانات متعددی را به بیماران خود ارائه می‌دهد.