تولید ماده مخدر متناسب با سنین پایین

اگر به کودک حق انتخاب و اظهار نظر بدهیم او خود را فردی معتمد و قابل اعتماد احساس می کند و در آتیه می تواند با مشکلات به راحتی برخورد کند. بیشتر افرادی که دارای تنش های خانوادگی هستند و یا فرزندان طلاق هستند، برای فرار از موقعیت خود به سراغ مصرف مواد مخدر می روند.

سوق دادن افراد کم سن به مصرف مواد مخدر

با توجه به حس کنجکاوی و تنوع طلبی در سن پایین، اکثر تولیدکنندگان مواد مخدر با درک کامل از وضعیت موجود به سمت تولید مواد مخدری حرکت کرده اند که مورد توجه افراد کم سن و سال قرار گیرد. تولید کنندگان مواد مخدر با استفاده از بسته بندی های زیبا و تبلیغات گسترده، نوجوانان و جوانان را به این سمت سوق می دهند که مصرف کننده مواد مخدر صنعتی باشند. 

مصرف مواد مخدر صنعتی و مواد مخدر سنتی

کارشناس مسئول پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی اصفهان نیز الگوی غالب کشور را سنتی ارزیابی می کند و می گوید بر خلاف مصرف کنندگان مواد مخدر در سنین بالا که بیشتر مواد مخدر سنتی مصرف می کنند، در مورد جوانان و نوجوانان کم سن و سال امروزه بیشتر بحث مصرف مواد مخدر صنعتی مانند کراک و شیشه و دیگر محصولات نابودگر مطرح است. مسئول دفتر اعتیاد سازمان بهزیستی شیراز، مصرف پان را در سنین پایین بیشتر از شیشه، کراک و اکس عنوان می کند و می افزاید، ارزان و متنوع و در دسترس بودن پان پراگ باعث گرایش و جذب افراد در سنین پایین به آن می شود. هر چند که سایر مواد مخدر صنعتی نیز مورد استفاده افراد در این سنین هستند. پان با توجه به منطقه جغرافیایی در برخی مناطق کشور مثل سیستان و بلوچستان بسیار بیشتر است، در نتیجه مصرف آن نیز در این مناطق بیشتر می باشد.

تولید ماده مخدر متناسب با سنین پایین

مواد مخدر صنعتی با بسته بندی شیک و زیبا

اسامی که باعث تحریک احساسات کودکان و نوجوانان می شود مثل ملوان زبل یا اسفناج و سرحال کننده را با بسته بندی های بسیار زیبا و در قالب آدامس و غیره در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می دهند و آن ها به دلیل نا آگاهی از اجزای تشکیل دهنده و عوارض آن، به راحتی آن را استفاده می کنند. از طرفی کودکان نازپرورده می توانند معتادان آینده باشند بر اساس یکی از نظرات قوی در روان شناسی، سوء مصرف مواد مخدر جلوه ای از سبک زندگی نازپروردگی است و کارکردش حفظ عزت نفس پایین است و باعث می شود افراد از مسئولیت طفره روند و دیگران و محیط بیرونی را متهم کنند و بهانه بیاورند و نیز خواهان اهدافی والا باشند بدون این که انرژی مصرف کنند. 

لزوم آموزش مهارت های زندگی برای دانش آموزان

اگر کودک مهارت های زندگی را بیاموزد، با وجود زندگی در شرایط بد خانوادگی به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا نخواهد کرد. هر چند که این فرآیند در دراز مدت و با اطلاع رسانی دقیق از رسانه ها تحقق خواهد یافت در بحث پیشگیری از اعتیاد به خصوص برای کودکان باید همه نهادهای ذی ربط وارد شوند و فقط به سازمان بهزیستی اکتفا نشود، زیرا این یک وظیفه ملی است. مسئول دفتر اعتیاد سازمان بهزیستی استان فارس نیز برای ایمن سازی خانواده ها تأکید می کند و می گوید اگر خانواده ها در محیط امن و شاداب زندگی کنند و در همه امور مشارکت داشته باشند کمتر سراغ مصرف مواد مخدر خواهند رفت. 

کودکان آگاه و اعتیاد به مواد مخدر

اگر از ابتدا قدرت تصمیم گیری را از فرزندان نگیریم در آتیه آنان با تمامی مشکلات، عقلانی برخورد خواهند کرد. برای خانواده هایی که مشکل اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر را دارند، اقدام های مشاوره ای و مداخله ای بسیار راهگشا است. در صورت ارجاع بیماران توسط خانواده ها به مراکز درمانی، آنان باید تحت درمان های ترک اعتیاد حمایتی قرار گیرند.