مواد مخدر سنتی

مواد مخدر سنتی
از دیگر طبقه بندی های مواد مخدر، محرک و روان گردان، مواد مخدر سنتی هستند که از گیاهان طبیعی بدست می آیند.
مواد مخدر سنتی معمولاً دارای علائم وعوارض جسمانی زودرس و مشخص هستند و نشانه های مصرف به سرعت در فرد مصرف کننده ظاهر می شود. یکی از دلایلی که این روزها مصرف مواد مخدر صنعتی در بین جوانان افزایش یافته نیز همین عامل است.

تریاک، حشیش، ماری جوانا، وید، گل، قارچ های توهم زا از این دسته هستند. عوارض مواد مخدر سنتی کمتر از مواد مخدر صنعتی می باشد اما این بدان معنی نیست که این مواد بر بدن آثار مخربی ایجاد نمی کنند. بلعکس، به دلیل آنکه مواد مخدر سنتی از گیاهان بدست می آیند نشئگی بدست آمده از این مواد 2 تا 4 ساعت پس از مصرف بسته به نوع موادی که مصرف می شود از بین می رود و فرد مصرف کننده میل به مصرف مجدد در خود پیدا می کند.

سن مصرف مواد مخدر سنتی در جامعه امروزه بسیار کاهش پیدا کرده است. به طوریکه در سالهای اخیر نوجوانان دبیرستانی مورد هدف مافیای مواد مخدر قرار گرفته و مصرف مواد روانگردان از قبیل؛ گل، وید و دیگر مواد مخدر سنتی را به وفور در میان نوجوانان مشاهده می کنیم. که این امر هشدار جدی برای خانواده ها باید باشد تا برای پیشگیری و آگاهی سازی فرزندانشان اقدامات لازم را انجام دهند.

مصرف مواد مخدر سنتی به سرعت در فرد آشکار می شود و از نظر ظاهری علائمی به دنبال دارد. لاغری، سیاه شدن لب ها، چهره پژمرده و ژولیده، تیرگی پوست و خمیدگی قامت به سرعت در فرد نمایان می شود و این امر باعث شده که جوانان برای مخفی کردن اعتیاد خود، رو به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی بیاورند.

از ویژگی های مواد مخدر سنتی می توان به ­­بوی خاصی که دارند اشاره کرد در حالیکه مواد مخدر صنعتی فاقد این خاصیت هستند. نشانه های خماری و محرومیت در مواد مخدر سنتی سریعتر بروز می دهد و فرد دچار علائم و نشانه های ناخوشایندی می شود.

نشانه های ترک مواد مخدر سنتی:

  • آبریزش بینی
  • اشکی شدن چشم ها
  • اختلالات و مشکلات دستگاه گوارشی
  • اضطراب
  • دردهای ماهیچه ای و عضلانی
  • تعریق
  • تشنج

تکرار مصرف دوباره و دوباره این مواد برای لذت بردن و احساس سرخوشی شدت وابستگی فرد به مواد مخدر سنتی را تشدید کرده و همین امر سبب دشوارتر شدن ترک اعتیاد می گردد.

انواع مواد مخدر چه سنتی و چه صنعتی تأثیرات مخربی بر ذهن و مغز فرد مصرف کننده بجای می گذارد که با هیچ دارو و درمانی قابل جبران نخواهد بود. با هربار استعمال مواد مخدر تعداد بسیاری از سلولهای خاکستری مغز از بین می روند به همین دلیل است که افراد با مصرف مواد مخدر پس از مدتی دچار فراموشی یا کم شدن حافظه می گردند.

مصرف مواد مخدر سنتی

با مصرف مواد مخدر، و به محض وارد شدن در جریان خون اولین جایی که اثر می گذارد سیستم مرکزی مغز و اعصاب است، پس این مواد با تحریک بخشی از مغز سبب احساس سرخوشی، لذت و آرامش در فرد می شود. همین حس خوب فرد را وادار به تجربه مجدد کرده و میل به مصرف دوباره را در وی تشدید می کند. تا جایی که فرد در مصرف مجدد خود هر بار دوز مصرفی را بالا و بالاتر برده و امر اوردوز رخ می دهد.

مسمومیت یا ریسک حمله قلبی یکی از مخاطره آمیزترین حالاتی است که فرد مصرف کننده با بالا بردن دوز مصرفی با آن مواجه می شود اگر توهمات بصری و سمعی را فاکتور بگیریم.

متاسفانه برخی باورهای غلط در مورد مصرف مواد مخدر سنتی در جامعه وجود دارد که باعث مصرف ناآگاهانه و اشتباه افراد و اعتیاد آنها می شود. دستگاه های آموزشی می بایست برای فرهنگ سازی و آگاه سازی افراد تلاش بیشتری از خود نشان دهند و به آموزش افراد بپردازند.

هیچ زمانی برای اقدام به ترک اعتیاد دیر نیست. روانپزشکان و مشاوران متخصص کلینیک ترک اعتیاد دی با داشتن سابقه ای 20 ساله در زمینه ترک اعتیاد از برگزیده ترین و بهترین کلینیک های درمانی در سراسر کشور بوده که با کادری مجرب و فضایی امن و سالم می تواند شما را در این مسیر دشوار تا سر مقصد سلامتی همراهی کند.

برای مشاوره رایگان ترک مواد مخدر سنتی با شماره 75354-021 تماس بگیرید