اختلالات و ملاک های تشخیصی برای الکل

اختلال مصرف الکل یک وضعیت پزشکی است که با اختلال در توانایی توقف یا کنترل مصرف الکل علیرغم پیامدهای نامطلوب اجتماعی، شغلی یا سلامتی مشخص می شود و شامل شرایطی است که برخی افراد از آن به عنوان سوء مصرف الکل، وابستگی به الکل، و اصطلاح محاوره ای، الکلیسم یاد می کنند. اگر یک اختلال مغزی در نظر گرفته شود، می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد.

اختلالات مرتبط با الکل

فهرست اختلالات مرتبط با الکل در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ذکر شده و ملاک‌های تشخیصی برای مسمومیت با الکل و ترک الکل نیز در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی تعیین شده است. ملاک‌های تشخیصی سایر اختلالات مرتبط با الکل تحت عنوان علائم عمده آمده است. مثلاً ملاک‌های تشخیصی اختلال اضطراب ناشی از الکل در طبقه اختلالات اضطرابی ذکرشده است.

دوره های فراموشی الکلی

فراموشی های مربوط به الکل در طبقه بندی تشخیصی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی منظور نشده است، هر چند علامتی از مسمومیت الکلی بوده و شایع هم هست. دوره های فراموشی الکلی به دوره های فراموشی یکپارچه گذرا شباهت دارند، چون دوره های مشخص فراموشی پیش گستر هستند که همراه با مسمومیت الکلی روی می دهند.

دوره های فراموشی ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد چون ممکن است شخص بترسد که مبادا ندانسته به کسی آسیب رسانده یا ضمن مستی رفتارهای غیرعاقلانه  نشان داده است. ضمن دوره فراموشی الکلی حافظه دور فرد نسبتاً سالم می‌ماند، اما این بیماران دچار نقص‌های اختصاصی حافظه کوتاه‌ مدت می‌شوند که در آن شخص قادر نیست مطالب پنج یا ده دقیقه قبل را به یاد آورد.

از آن جا که سایر قوای هوشی این افراد به ‌خوبی حفظ می‌شوند، می‌توانند تکالیف پیچیده را انجام دهند و برای ناظر معمولی طبیعی به نظر می‌رسند. مکانیسم‌های عصبی زیستی فراموشی الکلی در سطح مولکولی معلوم نیست، الکل در این افراد مانع تحکیم خاطرات جدید به ‌صورت خاطرات قدیمی می‌شود، فرایندی که تصور می‌شود به هیپوکامپ و ساختمان های وابسته در لوب گیجگاهی مربوط می‌شود.  

کژکار جنسی ناشی از الکل  

در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی تشخیص رسمی نشانه‌های کژکاری جنسی مربوط به مسمومیت الکل، کژکاری جنسی ناشی از الکل است.

اختلال خواب ناشی از الکل  

در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ملاک های تشخیصی اختلالات خواب ناشی از الکل که شروع آن‌ها ضمن مسمومیت یا ترک الکل باشد آمده است. راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی تشخیص اختلال مرتبط با الکل نامعین را برای آن دسته از اختلالات مرتبط با الکل مجاز می‌داند که واجد ملاک‌های تشخیصی هیچ‌ یک از تشخیص‌های دیگر نیستند. 

ملاک‌های تشخیصی برای مسمومیت با الکل 

  • مصرف اخیر الکل
  • رفتار غیر انطباقی قابل ‌ملاحظه بالینی یا تغییرات روان‌شناختی (مانند رفتار جنسی نامتناسب یا پرخاشگرانه، بی‌ثباتی خلق، اختلال قضاوت، اختلال عملکرد شغلی یا اجتماعی) که در حین مصرف الکل یا مدت کوتاهی پس ‌از آن بروز کرده است.
  • بروز یک یا چند علامت از علائم زیر در حین مصرف الکل یا کمی پس ‌از آن

1-تکلم جویده‌ جویده 

2-ناهماهنگی حرکتی 

3-راه رفتن بی‌ثبات 

4-نیستاگموس 

5-اختلال توجه یا حافظه 

6-بهت یا اغما

  • نشانه‌های ناشی از یک بیماری طبی عمومی نبوده و یک اختلال روانی دیگر توضیح بهتری برای آن‌ها نیست.

اختلالات و ملاک های تشخیصی برای الکل

ملاک‌های تشخیصی برای ترک الکل  

  • توقف (یا کاهش) مصرف طولانی و زیاد الکل 
  • دو یا چند مورد از موارد زیر که ظرف چند ساعت تا چند روز بروز می‌کنند

1 -بیش فعالی دستگاه خود مختار (مانند تعریق یا تعداد نبض بالاتر از صد)

2-افزایش لرزش دست 

3-بی‌خوابی 

4-تهوع یا استفراغ 

5-خطاهای حسی یا توهمات گذرای بینایی، لامسه یا شنوایی 

6-سراسیمگی روانی حرکتی 

7-اضطراب 

8-حملات تشنجی صرع 

  • نشانه‌های فوق موجب ناراحتی قابل ‌ملاحظه بالینی یا تخریب عملکرد شغلی، اجتماعی یا سایر زمینه‌های مهم عملکردی شده است.