آثار گوناگون مصرف مواد مخدر

سخت ترین قسمت بهبود اعتیاد به مواد مخدر این است که فرد بپذیرد که از آن رنج می برد. اختلالات مصرف مواد مخدر بر روی مغز تأثیر می گذارد و باعث می شود که فرد مصرف کننده مواد مخدر برای ادامه مصرف به دنبال بهانه و توجیه باشد. اعتراف به یک مشکل نشان می دهد که شما شجاعت مقابله با افکار خود و علل زمینه ای آن را دارید. داشتن یک سیستم پشتیبانی قوی در هر روش درمانی که می‌خواهید، ضروری است.

آثار مصرف مواد مخدر

آثار ناشی از اعتیاد در چهار زمینه ایجاد می گردد. تأثیر اعتیاد بر بافت فیزیولوژیکی (مغز و بدن)، روانی، رفتاری و اجتماعی.

تأثیر مواد مخدر روی مغز

اختلال در فعالیت مغزی شامل کند شدن تفکر و واکنش را آهسته می سازد باعث ایجاد احساس شادی موقت و خیالبافی می گردد.

تأثیر مواد مخدر روی بدن

عطسه، آبریزش بینی، دردهای عضلانی، درد مفاصل و استخوان ها، گرفتگی صدا، اختلال در دستگاه گوارش، خشکی دهان و بوی بد دهان، پیری زودرس و چروک شدید صورت، ناراحتی غدد، احساس رخوت و شل شدن عضلات، ضعیف شدن تنفس، کاهش ضربان قلب و فشار خون می گردد. همچنین باعث کاهش اشتها، یبوست، تهوع و استفراغ می گردد. مواد مخدر باعث تغییرات ظاهری نامناسب می شود. رنگ پوست افراد معتاد به مواد مخدر کدر و لب های آن ها تیره می شود.

به دلیل سوء تغذیه ناشی از کاهش اشتها، افراد معمولاً دچار کاهش بافت عضلانی و کاهش وزن می شوند. معتادان تزریقی به بیماری‌های خطرناکی مبتلا می‌شوند. تزریق مواد مخدر موجب ایجاد بیماری‌های وخیمی مانند ایدز و هپاتیت و سایر بیماری‌ها می‌شود. این بیماری ها به شرکای جنسی و نوزادان آن ها نیز منتقل می‌شوند. عفونت بافت قلب، کزاز و عفونت های پوستی و آبسه جلدی در این افراد شایع است.

تأثیر مواد مخدر روی روان

آثار روانی و عصبی- عضوی، اضطراب و بیقراری، درون‌گرایی، ضعف و فقدان اعتماد به نفس، رخوت و سستی اراده، احساس گیجی و ابهام و ترس دائمی، اندوه و هیجان زدگی، وابستگی روانی به مواد مخدر، فقدان انگیزه های فردی، رویای دائمی و خودفریبی، خودکشی. مواد مخدر باعث اختلالات روانی می‌گردد که باعث ایجاد بیماری های افسردگی، شیدایی و یا مخلوطی از آن ها می گردد. این علائم به صورت تحریک پذیری، انبساط خلق و افسردگی دیده می‌شود. افراد معتاد دچار اختلالات خواب نیز می گردند.

آثار رفتاری مصرف مواد مخدر

دروغگویی و به قیدی اخلاقی، پرگویی و وقت نشناسی، کاهش وجدان کاری، بدخلقی و کج رفتاری، ناپایداری در روابط اجتماعی و عدم احساس مسئولیت. 

آثار اجتماعی مصرف مواد مخدر

تأثیر منفی در روابط با دیگران، از بین رفتن منابع مالی، فروپاشی خانواده، افزایش جرم، تأثیر منفی بر اعتقادات، از بین رفتن قدرت تحلیل در اجتماع و از بین رفتن قدرت قضاوت. افراد در تمام سنین از عوارض زیان آور سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن آسیب می بینند.

آسیب های مواد مخدر بر جنین

مواد مخدر و حتی داروهای مجاز، احتمال تولد جنین نارس و کم وزن را افزایش می‌دهد. تماس با مواد مخدر می‌تواند بر تکامل مغزی جنین و رفتارهای بعدی وی تأثیر بگذارد.

آثار گوناگون مصرف مواد مخدر

آسیب های مواد مخدر بر نوجوانان

معمولاً سوء مصرف کنندگان مواد مخدر نافرمان هستند، عملکرد تحصیلی ضعیف دارند و احتمال ترک تحصیل آن ها بیشتر است. دختران نوجوان مصرف کننده مواد مخدر بیشتر در معرض خطر بارداری‌های ناخواسته، درگیری و خشونت و بیماری‌های عفونی قرار دارند.

آسیب های مواد مخدر بر بزرگسالان

سوء مصرف کنندگان مواد مخدر بزرگسال معمولاً افکارشان شفاف نیست، حافظه ضعیفی دارند و تمرکزشان کم است. اغلب رفتار اجتماعی ضعیفی دارند و عملکرد شغلی و ارتباطات فردی آن ها دستخوش مشکل می‌شود.

والدین معتاد به مواد مخدر

داشتن والدین مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر اغلب به معنی وجود یک خانه آشفته پر اضطراب، همراه کودک آزاری و غفلت می باشد. چنین شرایطی به سلامت کلی و تکامل کودکان صدمه می زند و ممکن است زمینه برای سوء مصرف مواد مخدر را در آن ها فراهم سازد.