روان پریشی ناشی از مواد مخدر

روان پریشی ناشی از دارو در ارتباط با داروهای تجویزی معمولاً زمانی رخ می دهد که داروها را در دوز مصرفی مصرف نمی کنند یا مصرف دارو را از مدت زمان توصیه شده ادامه می دهند، با داروهایی مانند کتامین که روان پریشی را شکل می دهد. هذیان و تفکیک تقلید می کنند مورد استفاده قرار گرفته است.

روان پریشی ناشی از مواد مخدر چیست

روان پریشی یک مشکل بهداشت روانی است که به طور موقت باعث می شود کسی دنیا را متفاوت از اطرافیانش تفسیر کند. روان پریشی ناشی از مواد مخدر، همچنین به عنوان «روان پریشی محرک» می تواند شناخته شود، اتفاقی می افتد که شما دوره های روان پریشی مانند هذیان یا توهم را به عنوان نتیجه مستقیم سوء مصرف مواد مخدر تجربه کنید. این امر می تواند باعث تشدید یا شروع بیماری های روانی مانند اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی شود که می تواند با علائم روان پریشی مشخص شود، زیرا مستعد به این بیماری است.

چه موقع روان پریشی ایجاد می شود

روان پریشی ناشی از مواد مخدر با مصرف مواد مصرفی بیش از حد یک داروی خاص ایجاد می شود، به طوری که سطح سمیت آن باعث پارانویا و یک دوره روان پریشی می شود. همچنین در صورت واکنش نامطلوب ناشی از مخلوط کردن مواد مختلف، یا ترک دارو، ممکن است تجویز یا موارد دیگر، ایجاد شود.

روان پریشی تجربی

روان پریشی تجربی با هذیان یا توهم مشخص می شود که از واقعیت بسیار دور هستند. هذیان ها باورهای غیر منطقی هستند که فرد به آن معتقد است، حتی اگر شواهدی ارائه کند که با این باورها در تضاد باشد. توهم به ادراک حسی شدید از پدیده هایی اشاره دارد که واقعاً مشخص است که افراد چیزهایی را احساس می کنند، می بینند یا می شنوند که واقعاً وجود ندارد.

علائم روان پریشی ناشی از مصرف مواد مخدر

علائم روان پریشی ناشی از مصرف داروهای مصرفی بیش از حد هستند و با افزایش مصرف و دوز دارو با افزایش وابستگی و سمیت دارو خطرناک تر می شود. اگر یک بیماری اختلال سلامت روان دارید، استفاده از داروها ممکن است علائم شما را بدتر کند، می تواند به پارانویای شدید منجر شود و می تواند باعث ایجاد اختلالات روان پریشی مانند دوقطبی و اسکیزوفرنی را تسریع بخشد. استفاده گسترده از مواد مخدر و الکل همچنین می تواند باعث بروز علائم روان پریشی شود حتی اگر بیماری روانی در شما تشخیص داده نشود.

روان پریشی ناشی از مواد مخدر

برخی از علائم روان پریشی ناشی از مواد مخدر

پارانویا

توهمات احساسی

توهمات شنوایی و بصری

رفتار ضد اجتماعی

موارد وحشت زدگی

گیجی

علائم هذیان

هذیان زمانی است که ممکن است باور داشته باشید که اتفاقی در حال رخ دادن است که بازتابی است و ممکن است از هر گونه چالشی که دیگران برای این باورها وارد می‌شوند نادیده بگیرید، زیرا برای شما این یک سناریوی واقعی است.

اشکال هذیان ها

توهمات آوا و شکنجه: جایی که ممکن است فکر کنید از شما جاسوسی می کنند.

هذیان های حسادت: شامل حسادت نسبت به شریک زندگی می شود، که ممکن است فکر کنید او خیانت کرده است، در صورتی که هیچ مدرکی برای این وجود ندارد.

توهمات بزرگ: جایی که ممکن است احساس قدرت اغراق آمیزی را تجربه کنید، مانند این که باور کنید جادویی دارید یا یک کشف بزرگ انجام داده اید.

علائم توهم

توهم ادراکات حسی تحریف شده است از آن چه در اطراف شما اتفاق می افتد. آن ها معمولاً شامل تغییرات بینایی یا شنوایی هستند اما می توانند با حواس بویایی و لمسی نیز مرتبط باشند.

اشکال توهمات

توهمات شنوایی: شامل شنیدن صداها، مانند صدایی که حرکات یا اعمال شما را روایت می کند، یا دو صدای مجزا که بین دو مورد بحث می کنند.

توهمات بصری: زمانی اتفاق می‌افتد که واقعیت‌های متفاوتی با واقعیت‌های دیگران می‌بینید، با سایه‌ها، اشیاء و افرادی که واقعاً در آن جا نیستند ارتباط برقرار می کنید.

چه داروهایی می تواند شما را به روان پرشی سوق بدهد

داروهایی که در موارد روان پریشی ناشی از مواد مخدر ایجاد می‌شوند و به احتمال زیاد منجر به علائم روان‌پریشی می‌شوند، عبارتند از متامفتامین، داروهای روان‌پریشی مانند ال. اس. دی و داروهای باشگاهی مانند اکستازی و ماری جوانا. علائم روان پریشی بسته به این که کدام دارو مصرف می شود می تواند متفاوت باشد، اما استفاده زیاد و بیش از حد می تواند منجر به افزایش طول مدت طولانی شود.