مصرف مواد روانگردان و خودکشی در نوجوانان

امروزه تعداد زیادی از نوجوانان به نحوی مواد روانگردان را تجربه می کنند، بخصوص اگر مصرف الکل را هم جزو این تجربه محسوب کنیم. اما اکثر نوجوانان به صورت سوء مصرف کننده مواد، بخصوص داروهای نسخه شده و مواد غیر قانونی در نمی آیند. سوء مصرف مرتب مواد به هر میزانی حاکی از آشفتگی است.

سوء مصرف مواد گاهی خود درمانی در مقابل افسردگی یا اسکیزوفرنیا است و گاهی علامتی از اختلال منشی در نوجوانانی است که نقائص ایگو موجب آسیب پذیری در مقابل استرس های بلوغ و تکالیف نوجوانی شده است.

برخی مواد از جمله کوکائین اثر تقویت کننده فیزیولوژیکی دارند که مستقل از آسیب روانی قبلی عمل می کنند. وقتی سوء مصرف مواد یک بیماری زمینه ای را می پوشاند و یا پاسخی غیر انطباقی به استرس های جاری یا دینامیک خانواده است، درمان علت زمینه ای ممکن است به تخفیف مشکل سوء مصرف مواد مخدر بینجامد.

اما در اکثر موارد سوء مصرف جدی، رفتار مصرف مواد نیازمند مداخله جداگانه ای است. درمان های سوء مصرف مواد مخدر شامل یک برنامه جامع و علمی همراه با پایش رفتاری در مورد حفظ پرهیز و نیز توانایی بیان کلامی انگیزه های مصرف مواد است.

فلسفه این نوع درمان برای کاربرد در محیط های بستری، درمان سرپایی فشرده و یا درمان سرپایی هفته ای یکبار تعدیل شده است. مرکز ترک اعتیاد دی به سرپرستی دکتر بختیاری، اولین و تخصصی ترین کلینیک ترک اعتیاد کشور با مجوز بخش درمان بستری اعتیاد از وزارت بهداشت، آماده ارایه خدمات بستری و درمان اعتیاد به مواد روانگردان به هموطنان عزیز می باشد.

مصرف مواد روانگردان و خودکشی

خودکشی امروز سومین علت شایع مرگ و میر نوجوانان است. بسیاری از پذیرش های نوجوانان در بیمارستان ها به علت افکار یا رفتار انتحاری است. بین نوجوانانی که روان پریشی ندارند، بالاترین خطر خودکشی در گروه های زیر دیده می شود:

  • کسانی که سابقه خودکشی در والدینشان وجود دارد
  • نوجوانانی که قادر به ایجاد دلبستگی پیادار نیستند
  • افرادی که رفتار تکانشی یا عدم کنترل دوره ای نشان می دهند
  • نوجوانانی که دست به سوء مصرف مواد روانگردان یا الکل می زنند

بسیاری از خودکشی های موفق دوره نوجوانی نشان دهنده الگوی مشترک دیرپای خانوادگی و اجتماعی در سراسر کودکی و افزایش ناراحتی ذهنی تحت فشار استرس های بلوغ و نوجوانی است که متعاقب آن نوجوان بر اثر فقدان ناگهانی واقعی یا تصوری یک فرد یا یک حمایت اجتماعی که منبع معنا و صمصمیت تلقی می شد اقدام به خودکشی می کند.

از دست دادن والدین یا فقدان آنها در اوایل کودکی نیز می تواند خطر بروز افسردگی در دوره نوجوانی را افزایش دهد. در نوجوانانی که مستعد نوسان های خلقی شدید و سریع هستند و سابقه رفتارهای تکانشی دارند، خطر اقدام به خودکشی تکانشی در لحظات یأس بیشتر است.

به علاوه الکل و سایر مواد روانگردان خطر رفتارهای انتحاری را در نوجوانان دارای افکار خودکشی افزایش می دهند. در نوجوانان نگرش همه توانی دیده می شود که این نگرش می تواند سبب بروز رفتارهای خود تخریبی تکانشی در نوجوان شود.

طبق تحقیقات انجام شده، طوء مصرف مواد دومین عامل خودکشی است و آمار خودکشی در کشورهای در حال توسعه به شدت در حال افزایش است. متاسفانه اکثر کسانی که اقدام به خودکشی می کنند در سن نوجوانی و جوانی به سر می برند و بیشترین آمار خودکشی بین سنین 14 تا 24 سال گزارش شده است.

کاهش یا ترک مواد مخدر و بخصوص مواد روانگردان معمولاً با اختلالات روانی و افسردگی همراه است و در صورتی که ترک اعتیاد در کلینیک ها و مراکز ترک اعتیاد معتبر و تحت نظر پزشک متخصص انجام نشود، خطر اقدام به خودکشی بر اثر تنش ها و فشارهای روانی بر اثر ترک مواد مخدر بالا می رود.

افسردگی و خودکشی

متاسفانه خودکشی یکی از دردناک ترین حالت های از دست دادن عزیزان و بخصوص نوجوانان و جوانان است. اکثر کسانی که عزیزان خود را طی خودکشی از دست داده اند با عذاب وجدان و بیماری های گوناگون مواجه می شوند، زیرا همواره فکر می کنند در حق وی کوتاهی کرده اند و می توانسته اند به او کمک کنند.

باید این مسئله را ذکر کنیم که خودکشی یک عمل شخصی و تصمیم فردی است که بر اثر عوامل مختلف از جمله اعتیاد و مشکلات روانی و ... رخ می دهد و اطرافیان نباید خود را بابت این مسئله سرزنش کنند. اگر فکر می کنید اطرافیان و دوستان شما در فکر خودکشی هستند یا نشانه هایی از یاس مفرط و خودکشی در فرد می بینید، می بایست این نشانه ها را جدی گرفته و سریعاً به روانپزشک و مراکز درمانی مراجعه کنید.

مشاوره و روان درمانی تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از خودکشی و از بین بردن فکر کردن به این مسئله بخصوص در نوجوانان و جوانان دارد. مرکز روانپزشکی دی بصورت شبانه روزی آماده ارایه خدمات اورژانسی روانپزشکی به بیماران عزیز می باشد. خوشبختانه موارد زیادی در کارنامه کلینیک دی از درمان بیماران روانی که در فکر خودکشی بوده اند ثبت شده است و بیماران بهبود یافته و به زندگی عادی خود بازگشته اند.

برای مشاوره رایگان در زمینه روانپزشکی و مصرف مواد روانگردان با شماره 021 75354 تماس بگیرید