پرخاشگری آشکار در بیمار در حال ترک اعتیاد

وقتی فردی مست است و یا در مراحل اولیه ترک مواد مخدر است، ممکن است نتواند به راحتی دستورالعمل ها را دنبال کند. پرخاشگری یک عارضه جانبی رایج در مصرف مواد مخدر نیست، اما اگر افراد پرخاشگر شوند، این امر خطر صدمه به خود و دیگران را افزایش می دهد. اگر این اتفاق برای یکی از اعضای تحت مراقبت شما می افتد، مهم است که از او حمایت کنید، و سعی کنید آسیب جسمی که می تواند به خود و دیگران وارد کند را محدود کنید.

پرخاشگری آشکار در افراد در حال ترک اعتیاد به صورت کلامی (توهین و ...) و غیرکلامی (رفتارهای پرخاشگرانه) با افراد دیگر از روش های ناسالم حل تعارض به شمار می‌رود. این شیوه ناکارآمد نه تنها باعث حل اختلاف نمی شود بلکه اغلب مشکلات بیشتری را در دوران ترک اعتیاد ایجاد می کند. این رفتار می تواند در هر مرحله ای از ترک مواد مخدر باعث مصرف مجدد مواد و عود اعتیاد گردد.

روش ناسالم قطع ارتباط

قطع ارتباط با فردی که با وی اختلاف داریم یکی دیگر از روش های شایع و ناکارآمد حل اختلاف است. این شیوه در کشورمان شایع است. بسیاری از خانواده های ایرانی به محض بروز کوچک ترین اختلافی رابطه خود را با دیگران قطع می‌کنند. این شیوه حل تعارض نیز ناسالم و ناکارآمد است.

روش ناسالم پرخاشگری انفعالی

در پرخاشگری انفعالی افراد خشم خود را با نیش و کنایه، بدگویی، غرولند و غیره نشان می‌دهند. این شیوه ناسالم و ناکارآمد نیز در کشورمان شایع است. این روش نه تنها به حل اختلاف منجر نمی‌شود، بلکه خود مشکلات بیشتری به بار می آورد.

روش ناسالم تحمیل خواسته خود به دیگری

عده‌ای از مردم اختلاف خود را با تحمیل خواسته خود به دیگران حل می کنند. زورگیری و اعمال فشار به وسیله پول، رشته یا پارتی‌بازی از جمله این روش هاست. با اعمال زور به دیگری کینه‌هایی شکل می‌گیرد که بعدها ممکن است به انتقام‌گیری منجر شود.

در مواردی خانواده‌های افراد در حال ترک اعتیاد ممکن فشارهایی به بیمار برای بستری شدن در بیمارستان یا کمپ وارد کنند. اقدام مناسب این است که خانواده و بیمار یکدیگر را متقاعد کنند و در فضایی منطقی بهترین تصمیم را برای درمان اعتیاد بگیرند.

روش ناسالم تسلیم و کوتاه آمدن در برابر دیگری

یکی دیگر از روش های حل تعارض تسلیم شدن و کوتاه آمدن در برابر دیگری است. ترس از انتقام، تأیید طلبی، وابستگی مالی و روانی، منفعت طلبی و عزت نفس پایین سبب می‌شود برخی افراد بخواهند با کوتاه آمدن و گذشتن از حق و حقوق خود در روابط بین فردی تعارض هایشان را حل کنند. البته این روش نیز ناکارآمد است و گرچه ممکن است در ظاهر به حل اختلاف نظر شود، در نهان کینه و دشمنی را تقویت می‌کند و آن را گسترش می‌دهد.

پرخاشگری آشکار در بیمار در حال ترک اعتیاد

روش ناسالم خودزنی

خودزنی به شکل‌های مختلف مانند مصرف مواد مخدر، الکل و سیگار، پرخوری، ضرب و جرح خود و اقدام به خودکشی از دیگر شیوه های حل اختلاف به شمار می‌رود. خشم و درماندگی نشأت گرفته از حل اختلاف و هیجان های منفی شدید سبب می‌شود فرد دست به اقدامات خود تخریبی بزند. این روش ها ممکن است اما موقتاً باعث شود فشار روانی کاهش یابد، اما به حل اختلاف منتهی نمی‌شود.

روش های سالم حل تعارض

روش های سالم حل تعارض بر محور حل مسئله و مذاکره دور می‌زند. افراد برای حل تعارض به شیوه‌ای سالم چاره‌ای جز مذاکره ندارند. فقط با گفت‌وگو است که می‌توان سوءتفاهم ها را رفع و خواسته ها را بیان کرد و از احساسات خود سخن گفت.

روش سالم مذاکره

مذاکره یا گفت و گو تنها جاده طلایی به سوی حل اختلاف و همان طور که از نامش پیداست، مذاکره گفت و گوی بین دو نفر است که شرایط زیر باید در آن ها رعایت شود.

  • گفت و گو کننده ها باید با هم تماس چشمی داشته باشند.
  • به جای دنبال مقصر گشتن، درباره مشکل صحبت کنند.
  • به جای پیش کشیدن گذشته به مشکلات فعلی در زمان حاضر توجه کنند.
  • شفاف و روراست باشند.
  • مراقب رفتارهای غیرکلامی (حالت های چهره ای) خود و دیگری باشند.
  • به رفتارهای غیرکلامی طرف مقابل توجه کنند. زبان بدن انعکاس دهنده پیام هایی است که افراد به زبان نمی آورند.
  • برای حل اختلاف راه‌حل‌هایی نشان دهند که به نفع هر دو طرف باشد، چون طرف مقابل از راه حلی که به نفع یکی از دو طرف است، استقبال نمی‌کند.
  • شنونده باشند، حرف یکدیگر را قطع نکنند و به طرف مقابل نیز فرصت بدهند اظهار نظر کند.
  • همدلی کنند. یعنی بتوانند خود را جای دیگری بگذارند و مشکل را از دید فرد مقابل ببینند.

روش سالم حل مسئله

حل مسئله یکی دیگر از روش های حل اختلاف است که ممکن است به صورت انفرادی یا گروهی به کار گرفته شود. وقتی دو یا چند نفر با هم اختلاف دارند، بهترین روش حل اختلاف، مذاکره و حل مسئله به صورت شراکتی است. دو طرف مشکل مورد اختلاف را مسئله‌ای در نظر می‌گیرند و با مشارکت یکدیگر راه حل هایی برای آن پیدا می کنند.

کلینیک ترک اعتیاد دی با مدیریت دکتر بختیاری با امکانات رفاهی و بیمارستانی به صورت شبانه روزی آماده درمان بیماران عزیز می باشد.