ارتباط بین ماری جوانا و اختلالات روانپزشکی

افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند و دارای یک نوع خاص ژن هستند، که آنزیمی را کد می کند که بر سیگنال دهی دوپامین در جسم مخطط تأثیر می گذارد، در معرض افزایش خطر ابتلا به روان پریشی هستند. جسم مخطط ناحیه‌ای از مغز است که در صورت وجود محرک‌های خاص فعال می‌شود و مملو از دوپامین می‌شود. یک مطالعه نشان داد که خطر روان پریشی در میان افرادی که این نوع را دارند برای کسانی که روزانه ماری جوانا مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که به ندرت از آن استفاده می کردند یا اصلاً استفاده نمی کردند، هفت برابر بیشتر بود.

آیا ارتباطی بین مصرف ماری جوانا و اختلالات روانپزشکی وجود دارد

چندین مطالعه مصرف ماری جوانا را با افزایش خطر ابتلا به اختلالات روانپزشکی، از جمله روان پریشی (اسکیزوفرنیافسردگی، اضطراب و اختلالات مصرف مواد مخدر مرتبط دانسته اند، اما تعیین این که آیا و تا چه حد واقعاً باعث این شرایط می شود، همیشه آسان نیست. تحقیقات اخیر نشان می دهد که کشیدن ماری جوانا با قدرت بالا در هر روز می تواند شانس ابتلا به روان پریشی را در مقایسه با افرادی که هرگز ماری جوانا مصرف نکرده اند، تقریباً پنج برابر افزایش دهد. میزان مصرف دارو و سن مصرف کننده در اولین استفاده و آسیب پذیری ژنتیکی همگی بر این رابطه تأثیر دارند. قوی ترین شواهد تا به امروز مربوط به ارتباط بین مصرف ماری جوانا و اختلالات روانپزشکی در افرادی است که از قبل آسیب پذیری ژنتیکی یا دیگر آسیب ها وجود داشته است.

ارتباط بین ماری جوانا و اختلالات روانی

تحقیقات با استفاده از داده های طولی از بررسی ملی اپیدمیولوژیک در مورد الکل و شرایط مرتبط، ارتباط بین مصرف ماری جوانا، اختلالات خلقی و اضطرابی، و اختلالات مصرف مواد مخدر را بررسی کرد. پس از تعدیل عوامل مخدوش کننده مختلف، هیچ ارتباطی بین مصرف ماری جوانا و اختلالات خلقی و اضطرابی یافت نشد. تنها ارتباط قابل توجه افزایش خطر اختلالات مصرف الکل، وابستگی به نیکوتین، اختلال مصرف ماری جوانا و سایر اختلالات مصرف مواد مخدر بود.

مصرف ماری جوانا و روان پریشی

به نظر می رسد که آیا مصرف ماری جوانا در نوجوانان می تواند به ایجاد روان پریشی در بزرگسالی کمک کند یا خیر، به نظر می رسد بستگی به این دارد که آیا فرد قبلاً دارای آسیب پذیری ژنتیکی در برابر این اختلال است یا خیر. ژن ها آنزیمی را کنترل می‌کند که بر سیگنال‌های مغزی مربوط به انتقال‌دهنده عصبی دوپامین تأثیر می‌گذارد.

افزایش خطر ابتلا به روان پریشی در میان بزرگسالانی که از نوجوانی ماری جوانا مصرف می کنند و همچنین تحقیق روی یک نوع خاص از ژن انجام شد و مشخص کاتکول متیل، آنزیمی که تنزل انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین بر اثرات مضر داروهای سوء استفاده شده تأثیر می گذارد. همچنین مصرف ماری جوانا باعث بدتر شدن دوره بیماری در بیمارانی می شود که قبلاً اسکیزوفرنی داشته اند. همان طور که قبلاً ذکر شد، ماری‌جوانا می‌تواند یک واکنش روان‌پریشی حاد در افراد غیر اسکیزوفرنی که از ماری‌جوانا استفاده می‌کنند، به‌ویژه در دوزهای بالا، ایجاد کند، اگرچه این واکنش با از بین رفتن دارو محو می‌شود.

ارتباط بین ماری جوانا و اختلالات روانپزشکی

تأثیر مصرف ماری جوانا در نوجوانان بر روان پریشی بزرگسالان

تأثیر مصرف ماری جوانا در نوجوانان بر روان پریشی بزرگسالان تحت تأثیر متغیرهای ژنتیکی است. تغییرات در یک ژن می تواند بر احتمال ابتلا به روان پریشی در بزرگسالی پس از قرار گرفتن در معرض حشیش در نوجوانی تأثیر بگذارد. ژن ها بر آنزیمی که دوپامین را که یک ماده شیمیایی مغز درگیر در اسکیزوفرنی است، می شکند. این به دو شکل است: «مت» و «وال». افرادی که دارای یک یا دو نسخه از نوع وال هستند، در صورت استفاده از حشیش در دوران نوجوانی (میله های تیره) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات نوع اسکیزوفرنی هستند. آن هایی که فقط نوع مت داشتند تحت تأثیر مصرف حشیش قرار نگرفتند.

ارتباط ماری جوانا با خودکشی

ارتباط متناقض و متوسطی بین مصرف ماری جوانا و افکار خودکشی و اقدام به خودکشی در میان نوجوانان گزارش شده است. ماری جوانا همچنین با یک سندرم انگیزشی همراه است که به عنوان یک انگیزه کاهش یافته یا غایب برای شرکت در فعالیت های معمولاً پاداش دهنده تعریف می شود. به دلیل نقش سیستم اندوکانابینوئید در تنظیم خلق و خو و پاداش، این فرضیه مطرح شده است که تغییرات مغزی ناشی از مصرف اولیه ماری جوانا ممکن است زمینه ساز این ارتباط باشد، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید وجود چنین پیوندهایی و درک بهتر آن ها مورد نیاز است.

عواقب نامطلوب مصرف ماری جوانا

  • اختلال حافظه کوتاه مدت
  • اختلال در توجه، قضاوت و سایر عملکردهای شناختی
  • اختلال در هماهنگی و تعادل
  • افزایش ضربان قلب
  • اضطراب، پارانویا
  • روان پریشی (ناشایع)
  • اختلال در یادگیری و هماهنگی
  • مشکلات خواب
  • احتمال اعتیاد به ماری جوانا
  • اختلال در یادگیری و حافظه با کاهش بالقوه آی کیو
  • افزایش خطر سرفه مزمن، برونشیت
  • افزایش خطر سایر اختلالات مصرف مواد مخدر و الکل
  • افزایش خطر اسکیزوفرنی در افراد دارای آسیب پذیری ژنتیکی
  • از دست دادن ضریب هوشی در بین افراد مبتلا به اختلال مصرف مداوم ماری جوانا که در دوران نوجوانی شروع به مصرف شدید کردند. این ها اغلب علائم اختلالات همزمان با مصرف مزمن ماری جوانا گزارش می شوند. با این حال، تحقیقات هنوز مشخص نکرده است که آیا ماری جوانا علت و یا فقط با این مشکلات روانی مرتبط است.