پیامدهای اعتیاد به مواد مخدر

خدمات برای بهبود و درمان سوء مصرف مواد مخدر به طور علمی و تخصصی در کلینیک ترک اعتیاد ارائه می شود. از آن جایی که سوء استفاده از مواد مخدر به طور سنتی به عنوان یک مشکل اجتماعی یا جنایی دیده می شود، این خدمات معمولاً به عنوان مسئولیت سیستم های مراقبت های بهداشتی در نظر گرفته نمی شود و افرادی که برای ترک اعتیاد نیاز به مراقبت دارند، از گزینه های درمانی با کیفیت مناسب استفاده می کنند که عموماً پوشش بیمه ای ندارند.

عواقب کلی اعتیاد به مواد مخدر

در حقیقت، عواقب اعتیاد به مواد مخدر بر سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی اغلب به شدت تأثیر می گذارد. اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند افراد را به مکان‌های تاریک ببرد و تفکر هذیانی، ناشی از تغییرات شیمیایی در مغز، می‌تواند آن ها را در آن جا نگه دارد.  

پیامدهای فیزیکی اعتیاد به مواد مخدر

عواقب فیزیکی اعتیاد شاید واضح ترین عواقب برای فرد باشد. خراش‌ها، کبودی‌ها، علائم ترک، سوختگی لب‌ها، آبسه‌های پوستی، بیماری‌ها (مانند اچ‌آی‌وی یا هپاتیت)، افزایش تحمل، وابستگی فیزیکی و علائم ترک اعتیاد همگی پیامدهای فیزیکی هستند. سوء استفاده جسمی و جنسی نیز می تواند از پیامدهای اعتیاد به مواد مخدر باشد.

پیامدهای ذهنی اعتیاد به مواد مخدر

برخی از پیامدهای روانی رایج اعتیاد به مواد مخدر عبارتند از افسردگی، اضطراب، نوسانات خلقی و روان پریشی. در حالی که روان پریشی معمولاً نتیجه مستقیم مصرف مواد مخدر است، افسردگی، اضطراب و نوسانات خلقی می تواند هم یک نتیجه مستقیم و هم غیرمستقیم باشد و حتی پس از قطع مصرف دارو ادامه یابد. هنگامی که فردی از اعتیاد به مواد مخدر رنج می برد و همچنین دارای یک اختلال روانی است، چه قبل از مصرف مواد مخدر دچار اختلال شده باشد و چه پس از مصرف مواد مخدر اختلال او شروع شده باشد، به این حالت تشخیص دوگانه گفته می شود. درمان با تشخیص دوگانه در این موارد مؤثرتر است.

پیامدهای اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر

پیامدهای اجتماعی اعتیاد معمولاً بیشترین بحث را در مورد آن دارد. ترک تحصیل، از دست دادن شغل، بستری شدن در بیمارستان، مشکلات قانونی، اتهامات و غیره)، حبس و زندان، روابط آشفته و مجرم یا قربانی هر نوع سوء استفاده، همه این ها پیامدهای اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر هستند. گاهی اوقات به نظر می رسد فردی که معتاد است با هیچ یک از این مشکلات مواجه نیست. آن ها ممکن است شغل خود را حفظ کنند، مدرک بگیرند و روابط خود را حفظ کنند. این امر تشخیص اعتیاد را دشوارتر می کند و انکار را تقویت می کند. اما اعتیاد یک بیماری پیشرونده است و در نهایت، حتی فردی که در یک اعتیاد عملکردی قرار دارد، اگر برای اعتیادش کمک نگیرد، با مشکلات اجتماعی مواجه خواهد شد.

پیامدهای اعتیاد به مواد مخدر

پیامدهای معنوی اعتیاد به مواد مخدر

عواقب معنوی اعتیاد به مواد مخدر برای هر کسی، خواه مذهبی، آدم با دین، یا بی دین باشد، اتفاق می افتد. این نوع پیامدها شامل احساس ناامیدی، تنهایی، ترس، گناه، شرم، ناصادق بودن، همیشه ناراحتی و بی قراری بدون دلیل مشخص است. مانند پیامدهای ذهنی، قطع ارتباط معنوی می تواند پس از قطع مصرف مواد مخدر آشکارتر شود.

عواقب سوء مصرف مواد مخدر ممکن است برای همه متفاوت به نظر برسد. چیزی که ممکن است برای یک نفر خفیف و بی اهمیت به نظر برسد، ممکن است برای دیگری مانند پایان دنیا باشد. صرف نظر از تفاوت‌های فردی، همه می‌توانند با درمان اعتیاد، حمایت مداوم و احساس هدف از بیماری اعتیاد به انواع مواد مخدر رهایی و بهبود پیدا کنند.

راهکار منطقی برای درمان بیماری اعتیاد                                                                           

بهترین و علمی ترین راه برای ترک دائمی انواع مواد مخدر مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی می باشد. زیرا در این مکان  علاوه بر درمان مصرف مواد مخدر، ریشه های روانی و دلایل اصلی ایجاد اعتیاد شناسای و درمان می شود.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی به عنوان تنها کلینیک ترک اعتیاد با امکانات بیمارستانی و رفاهی مفتخر است که به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات روانپزشکی و ترک اعتیاد به هموطنان گرامی می باشد.