اهمیت درمان اعتیاد به مواد مخدر

صرف نظر از نوع، همه داروها پتانسیل خطرناک بودن را دارند. مهم است که با عزیزان خود در مورد مواد مخدر و راه هایی که این مواد می توانند بر زندگی آن ها تأثیر منفی بگذارند صحبت کنید. بسیاری از داروها می توانند تفکر و قضاوت فرد را تغییر دهند و به خطراتی برای سلامتی از جمله اعتیاد، رانندگی تحت تأثیر مواد مخدر، بیماری های عفونی و اثرات نامطلوب بر بارداری منجر می شوند.

از سال 2016، حدود بیست و هشت میلیون نفر در سراسر جهان با اختلال مصرف مواد مخدر مبارزه می کنند. با این حال، تنها بخش کوچکی در حدود ده درصد تحت درمان هستند.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد درمان سوء مصرف مواد مخدر را به تعویق می اندازند. برخی از اعتراف به دلیل انگ اجتماعی که اعتیاد را احاطه کرده است، خجالت می کشند. دیگران نمی خواهند شغل، خانواده یا سایر تعهدات خود را پشت سر بگذارند.

در حالی که داشتن نگرانی کاملاً قابل درک است، اما در صورت عدم توجه به اعتیاد می تواند در طول زمان بدتر شود. اجتناب از رویارویی با اعتیاد از طریق فرآیندی مانند توان بخشی می تواند عواقب طولانی مدتی داشته باشد.

آسیب های مصرف طولانی مدت مواد مخدر

آسیب به روابط خانوادگی و عاشقانه

عوارض مالی ناشی از تأمین مالی مصرف مواد مخدر

بدتر شدن وضعیت روحی و جسمی

مشکلات حقوقی

از دست دادن شغل

مواجهه رو در رو با اعتیاد ممکن است ترسناک ترین کاری باشد که تا به حال انجام داده اید، اما لازم نیست این کار را به تنهایی انجام دهید. مشاورین حرفه ای در دسترس هستند.

برای اعتیاد خود کمک بگیرید

اگر شما یا کسی که می شناسید به اعتیاد به مواد مخدر گرفتار هستید، این کار را به تنهایی انجام ندهید.

علائم مصرف مواد مخدر

همچنین، افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند معمولاً گیج به نظر می‌رسند، چشم‌های قرمز دارند، زیاد عرق می‌کنند و به ظاهر فیزیکی خود اهمیت نمی‌دهند.

اهمیت درمان اعتیاد به مواد مخدر

انواع مواد اعتیاد آور

شاهدانه

کوکائین

خلسه

توهم زاها

هروئین

مت آمفتامین

انواع داروها

داروها را می توان بر اساس تأثیر آن ها بر مصرف کنندگان دسته بندی کرد. اساساً هفت نوع مختلف دارو وجود دارد که هر کدام مجموعه ای از ویژگی ها، اثرات و

خطرات خاص خود را دارند. دسته بندی مواد مخدر شامل محرک ها، ضد افسردگی ها، توهم زاها، مواد تجزیه کننده، مواد افیونی، استنشاقی و حشیش است.     

حقایقی در مورد مواد مخدر

یکی از مخرب ترین حقایق در مورد سوء مصرف مواد مخدر این است که فقط بر مصرف کننده تأثیر نمی گذارد. مصرف مواد مخدر همچنین بر دوستان و خانواده های آن ها تأثیر می گذارد. تنش روابط و اعتماد می تواند در طول دوره سوء مصرف مواد مخدر شکسته شود.

تعیین دقیق زمانی که مصرف تفریحی مواد مخدر منجر به اعتیاد می شود دشوار است، اما خطرات فیزیکی و روانی مصرف مواد مخدر بسیار است. درک علل زمینه‌ای اعتیاد، از سوء مصرف داروهای تجویزی گرفته تا تلاش برای خوددرمانی بیماری روانی بسیار مهم است. 

مواد مخدر در یک نگاه 

محرک ها سیستم عصبی را تسریع می کنند، در حالی که داروهای ضد افسردگی اثر معکوس دارند و سرعت آن را کاهش می دهند.

مواد افیونی حس سرخوشی ایجاد می کنند و در حال شکل گیری عادت هستند. 

مواد توهم زا و تجزیه کننده ها می توانند درک فرد از واقعیت را تغییر دهند.   

مواد استنشاقی معمولاً اقلام خانگی هستند و به صورت گاز یا بخار بلعیده می شوند.  

شاهدانه اثراتی شبیه به افسردگی دارد و همچنین به عنوان یک توهم زا عمل می کند.