سم زدایی سریع مواد شبه افیونی

برای سم زدایی سریع بدن روش های گوناگونی وجود دارد که بهترین آن ها روشی است که علاوه بر خارج کردن سموم مورفین موجود در بدن، گیرنده های مورفین که همچنان به تعداد زیاد در بدن شخص باقی می مانند و منجر به علائمی از جمله ولع مصرف مواد مخدر می شوند را از بین ببرد.

برای اجتناب از دوره 7 تا 10 روزه پرهیز از مواد شبه افیونی که عموماً پیش از کاربرد آنتاگونیست های گیرنده مواد شبه افیونی توصیه می شود، دستورالعمل سم زدایی سریع طراحی شد.

دلیل استفاده از کلونیدین و بنزودیازپین ها در سم زدایی سریع مواد شبه افیونی

تجویز مداوم کلونیدین کمکی (برای کاهش علائم آندرنرژیک ترک اعتیاد) و بنزودیازپین ها به صورت کمکی نظیر اکسازپام (به منظور کاهش بی خوابی و اسپاسم عضلات) امکان مصرف آنتوگونیست های خوراکی گیرنده مواد شبه افیونی را در روز اول قطع مصرف مواد شبه افیونی فراهم می کند.

مدت زمان سم زدایی سریع مواد شبه افیونی

به این ترتیب سم زدایی سریع مواد شبه افیونی را می توان ظرف 48 تا 72 ساعت تکمیل نمود و پس از آن درمان نگهدارنده با آنتاگونیست گیرنده مواد شبه افیونی آغاز می شود.

در روز اول درمان ممکن است علائم ترک اعتیاد به مواد شبه افیونی در حد متوسطی بروز کنند اما پس از آن به سرعت تخفیف می یابند. به دلیل احتمال کاهش فشار خون با مصرف کلونیدین، در سم زدایی سریع  مواد مخدر طی 8 ساعت نخست درمان بایستی فشار خون به دقت کنترل شود. بنابراین مکان سم زدایی سریع سرپایی بایستی به امکانات مراقبت اضطراری مجهز باشد.

مزیت عمده سم زدایی سریع مواد شبه افیونی

مزیت عمده سم زدایی سریع این است که گذار از سوء مصرف شبه افیونی به درمان نگهدارنده ظرف 2 تا 3 روز صورت می گیرد. تکمیل سم زدایی در چنین زمان کوتاهی خطر عود سوء مصرف را در طول دوره سم زدایی به حداقل می رساند.

سم زدایی-سریع-مواد-شبه-افیونی

بهترین روش سم زدایی سریع مواد شبه افیونی

سم زدایی سریع با استفاده از نالترکسون استاندارد شده است. هر چند می توان انتظار داشت که نالمفن اثرات مشابهی داشته و با عوارض کمتری همراه باشد.

چگونگی سم زدایی سریع مواد شبه افیونی

در روش سم زدایی سریع بیمار مصرف مواد شبه افیونی را به طور ناگهانی متوقف می کند و روز اول ترک دارو، هر دو ساعت 2/0 میلی گرم کلونیدین خوراکی مصرف می کند و تا 9 وعده مصرف کلونیدین را ادامه می دهد (دوز حداکثر 8/1 میلی گرم) و طی 8 ساعت اول درمان هر 30 تا 60 دقیقه فشار خون وی کنترل می شود.

1 تا 3 ساعت پس از نخستین وعده کلونیدین 5/12 میلیگرم نالترکسون تجویز می شود. برای کاهش کرامپ های عضلانی و بی خوابی بعدی یک بنزودیازپین کوتاه اثر نظیر اکسازپام به میزان 60-30 میلی گرم همزمان با نخستین دوز کلونیدین مصرف می شود و در صورت نیاز هر 4 تا 6 ساعت نیمی از این دوز اولیه تجویز می شود. حداکثر دوز روزانه اکسازپام نباید از 180 میلی گرم تجاوز کند.

فردی که تحت سم زدایی سریع قرار می گیرد باید با یک همراه مطمئن به خانه برگردد. روز دوم درمان مقادیر مشابهی کلونیدین و بنزودیازپین تجویز می شود ولی در مورد نالترکسون هنگام صبح دوز واحد 25 میلی گرمی این دارو مصرف می شود.

افراد نسبتاً بدون علامت ممکن است پس از 3 تا 4 ساعت به خانه باز گردند. روز سوم درمان دوز نگهدانده 50 میلی گرم نالترکسون شروع می شود و مقادیر مصرف کلونیدین و بنزودیازپین به تدریج ظرف 5 الی 10 روز کاهش یافته و قطع می شوند.

رابطه مواد افیونی و اختلالات روانی

کسی که مواد افیونی مصرف می کند ممکن است 1 یا چند اختلال روان پزشکی توأم با آن داشته باشد. نالترکسون باعث کم کردن اشتها می شود. کاربرد نالترکسون، پیشگیری از شروع مجدد مصرف پس از ترک اعتیاد به مواد افیونی، الکل و نیکوتین می باشد.