همین امروز سیگار را ترک کنید

زمان آسیب‌پذیری ویژه در طول زندگی، بارداری (هم برای مادر و هم برای جنین) و ماه‌های بعد از تولد (برای نوزاد) است. به همین دلیل این مرحله از زندگی را جداگانه در نظر می گیرند. اصطلاح اثرات فوری بر سلامت به اثراتی اطلاق می شود که در چند روز پس از کشیدن سیگار رخ می دهد، در حالی که اثرات طولانی مدت سلامتی به عوارض بالینی و مرگ و میر اشاره دارد که عمدتاً در اواسط و اواخر بزرگسالی رخ می دهد و اصطلاح اثرات سلامت متوسط برای اشاره گسترده به پیامدهای سلامتی که بین اثرات فوری و بلند مدت سلامتی رخ می دهد، استفاده می شود.

به جای آن، روزی را در نظر بگیرید که دست کم دو هفته بعد باشد و آن روز را بر روی تقویم خود به عنوان «روز ترک» در نظر بگیرید. سپس، این مدت را صرف آمادگی برای ترک کنید. این گونه است که موفق خواهید شد.

این که شما سیگار را ناگهان کنار بگذارید شدنی است اما کار دشواری است و ممکن است شکست بخورید.

-می توانید برای شروع فقط سیگار بعدی خود را به تأخیر بیندازید.

-در مرحله بعدی فقط نصف هر سیگار را بکشید.

-سیگار را نخی و دانه ای بخرید، نه بسته ای یا جعبه ای.

در مرحله بعد نوبت های سیگار کشیدن خود را یکی در میان به فعالیت دیگری مانند پیاده روی یا فعالیت بدنی یا یک سرگرمی مورد علاقه خود اختصاص دهید.

بر روی برنامه های گفته شده تمرکز کنید تا در تک تک آن ها موفق شوید و بعد به مرحله بعدی برسید به تدریج برنامه خود را طوری ادامه و ارتقاء دهید تا به مرور سیگار را کاملاً کنار بگذارید. 

از محرک ها دوری کنید

راجع به محل ها و موقعیت هایی که باعث می شوند به طرف سیگار بروید فکر کنید، آن ها را شناسایی کنید و از آن ها اجتناب کنید در عوض بیشتر به مکان هایی که سیگار کشیدن در آن ها ممنوع است مانند موزه ها یا تئاتر و سینما بروید.  

-با افرادی که سیگاری نیستند معاشرت کنید. 

-اتاق کار خود، دوستان خود و هر چیزی که شما را به سیگار تشویق می کند عوض کنید. 

-خود را مشغول نگه دارید تا بی حوصلگی و افسردگی شما را تحریک نکند.

-وقتی قرار است سیگار نکشید سیگار، فندک و لوازم مربوط به آن ها را در ماشین یا مکانی غیر از محلی که هستید بگذارید تا در دسترس نباشند.  

-هنگام رانندگی و مواقعی که استرس دارید آدامس بجوید و به مناظر طبیعی اطراف خود توجه کنید تا به سیگار کشیدن فکر نکنید. 

-میز غذا را بلافاصله بعد از خوردن ترک کنید. به جای الکل قهوه و مواد محرک از چای، آب و نوشیدنی های سالم استفاده کنید. 

-این جمله طلایی را در طول روز با خود تکرار کنید تا در مواقع لازم به راحتی آن را به کار ببرید «نه، ممنون، من سیگار نمی کشم»   

بسیاری از افرادی که سیگار می کشند، این عمل را به محض بروز فشارعصبی، تنش های روانی و استرس تجربه می کنند. 

این افراد هنگام بروز مشکلات با مصرف سیگار احساس ریلکسی و آرامش می کنند و راحت تر می توانند بر مشکلات شان غلبه کنند اما راه حل جالبی که شیوه درمان های طبیعی به این گروه در شرایط بحران و استرس ارائه می دهد استفاده از تکنیک های ریلکسیشن و مدیتیشن برای افزایش میزان مقاومت و تحمل این افراد در شرایط بحران است.

به این ترتیب که این افراد با یادگیری تکنیک های تنفس و تخلیه فشارهای عصبی در زمان بحران بدون نیاز به سیگار و استعمال آن بتوانند احساس آرامش و ریلکسی کنند.  

همین امروز سیگار را ترک کنید

به اندازه کافی آب بنوشید

نوشیدن آب کافی و مایعات مناسب از دیگر راه کارهای طبیعی است که به خروج سموم و اخلاط ناسالم و موذی از بدن کمک می کند. 

به ویژه افرادی که از شیوه های ماساژ درمانی برای دفع سموم و اخلاط ناسالم بدن خود بهره می برند باید به یاد داشته باشند با نوشیدن مقدار قابل توجهی آب در طول روز می توانند به دفع سریع تر اخلاط و سموم از بدن شان کمک کنند. 

تغذیه مناسب

افرادی که در آستانه ترک قرار دارند یا مراحل ترک سیگار را پشت سر می گذارند، بهتر است از مصرف مواد غذایی که موجب اسیدی شدن محیط بدن شان می شود، پرهیز کنند.  

این مواد شامل انواع نوشابه های گازدار، آبمیوه، ماءالشعیر، قهوه، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، سوسیس و کالباس، غذاهای کنسرو شده، غذاهای تهیه شده در ماکروویو، جگر، سیرابی، جوانه گندم، پنیر، بادام زمینی، گردو و برخی از حبوبات است. این مواد غذایی میزان علاقه افراد به مصرف دخانیات را افزایش می دهند. 

امیدوار باشید

از همان روزی که سیگار را قطع می کنید، اتفاقات خوبی در زندگی تان رخ می دهد. راحت تر نفس می کشید، خطر ابتلای تان به انواع بیماری های خطرناک کاهش می یابد، رگ های خونی تان بازتر می شوند و گردش خون تان بهبود می یابد، با خروج منواکسید کربن از بدن تان سطح انرژی تان افزایش می یابد، خون رسانی پوست تان بهتر می شود و رنگ چهره تان باز می شود، شانس باروری تان بیشتر می شود، محیط زندگی و کارتان تمیزتر و سالم تر می شود، دیگر اطرافیان تان را معذب نمی کنید و آن ها را در معرض انواع بیماری ها قرار نمی دهید، پولی را که خرج سیگار می کردید می توانید پس انداز کنید، طعم غذاها برای تان بهتر می شود، جذابیت تان برای دیگران بیشتر می شود، بدن و لباس تان دیگر بوی کهنگی سیگار را نمی دهد، اعتماد به نفس و خودباوری تان بیشتر می شود و با افزایش سطح انرژی تان، احساس سرزندگی خواهید کرد.  

وقتی سیگار را کنار بگذارید، نیکوتین با وجود ذات اعتیادآورش، تنها چهل و هشت ساعت در بدن تان باقی خواهد ماند. اگر بخواهید سیگار را یک دفعه کنار بگذارید، علائم قطع مصرف فقط در دو سه روز اول شدید خواهد بود و به طور تدریجی ظرف دو تا سه هفته به کلی از بین خواهد رفت. اما اگر این کار را به تدریج انجام دهید، می توانید با استفاده از جایگزین های نیکوتین، شانس موفقیت خود را تا دو برابر افزایش دهید.